
Formule 1 wordt al maar veiliger - de laatste dode tijdens een Grand Prix dateert ondertussen zelfs al van 1994 met Senna - en de FIA wilt er zelfs nog een schep bovenop doen. Samen met een Amerikaans bedrijf werken ze aan een spectaculair veiligheidssysteem.
Samen met het Amerikaanse bedrijf Oscar Nelson Group werkt de FIA - Federation Internationale de l'Automobile - aan een systeem dat automatisch de lucht uit banden zal laten als deze los raken van de wagen, om de kans op rondbotsende banden te vermijden. Deze kunnen immers niet alleen veel schade veroorzaken bij omstaanders, maar ook bij andere piloten.
Vorig jaar nog kreeg cameraman Paul Allen een band - die van Mark Webber - tegen zich in de pitlane van de Duitse Grand Prix, een accident dat hem een gebroken sleutelbeen en meerdere gebroken ribben opleverde.
Als ze een systeem kunnen bedenken waardoor de lucht automatisch (en snel) uit de banden kan worden geperst is de kans op rondspringende banden een pak kleiner. Hoe het systeem in zijn werk zou gaan is nog niet bekend, dus ook niet hoe betrouwbaar het zou zijn. Wij beelden ons alvast een accidental misfire op een kritisch moment in de race in.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden