Volgende generatie BMW X5 (2014) laat zich betrappen

De stamvader aller SUV's is alweer bijna aan een nieuwe generatie wissel toe. Het is tot op heden al 12 jaar geleden dat de allereerste X5 het showroomlicht zag. In 2007 kwam BMW met een tweede generatie van het model aandraven. Nu dus de ontwikkeling van de derde generatie BMW X5 volop aan de gang. Dat laat zich merken door deze spyshots, genomen tijdens tests op de openbare weg.

Naar goede gewoonte is BMW niet al te zuinig met de camouflage tape, waardoor nog niet al te veel kenmerken zichtbaar zijn. Wat wel duidelijk lijkt, is dat dit nieuwe model qua stijl niet resoluut zal breken met de huidige X5. We verwachten eerder een stijl-evolutie die het model wat meer bij de tijd brengt.  Volgens geruchten maakt BMW het model ook net dat iets groter om enerzijds een nog praktischere X5 aan te bieden en anderzijds wat meer speelruimte te creëren in het gamma naar de X1, X3 en X6 toe.

In tegenstelling tot het feit dat de nieuwe X5 groter wordt dan zijn voorganger, zal hij anderzijds zo'n 150kg minder op de weegschaal zetten. Dat zal het verbruik en de prestaties ongetwijfeld ten goede komen. Wat motorisaties betreft, verwachten we geen wereldschokkende veranderingen. De gewoonlijke 6 en 8-cilinder motoren zullen allicht van de partij zijn. Daarnaast mogen we vast ook 4-cilinder benzine en diesel motoren verwelkomen onder de kap van deze grote SUV. Om de groene jongens te paaien komt er naar alle waarschijnlijkheid natuurlijk ook een hybride variant.

via WCF

Reacties: 16 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Techno Patat 11:06
afbeelding van Techno Patat

De ML was toch de eerste luxe Suv?

Wow, weer een evolutie van stijl! Verassing!

Nog groter? Dan zitten ze toch al bij Q7 formaat? En die vind ik net te groot voor een luxe Suv die -BMW kennende- wel een goede handling moet hebben!

Alex 11:24
afbeelding van Alex

laten we de discussies voor geopend houden... de ML was inderdaad ook een van de eerste SUV's, maar van de X5 kan je volgens mij zonder twisten ook wel stellen dat hij het officiële startschot heeft gegeven in het segment van de SUV/SAV modellen...

Yvesw 12:37
afbeelding van Yvesw

laten we de discussie nog verder geopende houden en stellen dat de Range Rover de oervader is van de SUV's. Oké, hij werd niet meteen gepositioneerd als een SUV, maar hij was wel gemaakt voor de bourgeoisie die graag in alle luxe over de weides flaneerde (jaar: 1970). Mercedes zag dit pas na jaren in en besloot om niet meteen van hun G-klasse een luxemodel te maken, maar eerder om een nieuwe klasse te introduceren namelijk de M-klasse (jaar:1997). Dit was een doorslaand succes en boven verwachting werden er van de eerste generatie 600.000 exemplaren verkocht. BMW zag dit ook en besloot om zich mee in de strijd te smijten met de X5 (jaar: 2000). BMW had het voordeel dat ze een sterk marketingsteam hadden dat zich maar al te graag op de gewone mens smeet (i.p.v. het uptown volk dat Mercedes en Land Rover proberen te bereiken). Zo hanteerden ze liever de term SAV en ontwikkelde ze zelfs de <a href="http://www.youtube.com/watch?v=kHGT7y_TPfk">"BMW X5 LM"</a> een testje van de ingenieurs om te kijken hoe ver ze konden gaan met de X5. De wagen was, in tegenstelling van wat vele denken (dankzij de Q7), de eerste SUV met een V12, 700pk en een 0->100 tijd van 4,6 seconden...
En dan hebben we uiteraard nog de Q7, Cayenne en de XC90 maar die dingen niet mee naar het titteltje "stamvader" ;)

Wim 13:39
afbeelding van Wim

ik neig toch meer naar de ML als europese stamvader voor SUV's, check old TopGear: http://www.youtube.com/watch?v=8C9DJAsGPYM ze hadden wel wat kwaliteitsproblemen in het begin

Yvesw 14:06
afbeelding van Yvesw

@Wim: Maar hoe noem je een Range Rover dan? Het is geen offroader pur sang, dat is de Defender. De Range wordt zelfs sinds 2001 (toen Land Rover eigendom was van BMW) als een SUV gepositioneerd. Ook al is hij niet echt "sport".
Eerder "LUV" (luxury utility vehicle)... Maar wat dan wel denigrerend klinkt want dan zet je hem samen met wat Amerikaanse rommel type: Escalade en de Super Wagoneer (jaar 1966)
In mijn ogen is de ML ook wel de stamvader van de SUV's maar ergens was de Range hem al wel 30 jaar voor...

Techno Patat 14:54
afbeelding van Techno Patat

Yves heeft wel geijk met die range! De ml is de stamvader, maar de range heeft de bloedlijn gestart! En de eerste gen heeft idd wat problemen gekend, maar toch zie je ze nog vaak rijden! Terwijl dat de oude x5 toch echt al uit het straatbeeld is verdwenen!

Yvesw 15:49
afbeelding van Yvesw

@Patat: Maar nu komt dan nog de vraag: "Wat koop je?" De X5, Range, ML, XC90, Q7, Cayenne, Touareg of de Infiniti FX?

Hoewel ik mijn eerste über-SUV moment heb gehad in de 1stgen X5 4.8is heb ik toch een zwak voor de FX50, een prachtige aparte wagen...

Mesoerrie 16:30
afbeelding van Mesoerrie

Je bent de Land Cruiser V8 vergeten Yves :p De enige concurrent voor de Range. Enkel deze 2 kunnen nog echt iets in het terrein betekenen, zij het met allerlei elektronische hulpmiddelen. Al hoeft een SUV per definitie natuurlijk niet noodzakelijk goed uit de voeten te kunnen offroad.

De eerste generatie X5 wordt idd zeldzamer met de dag op de Belgische wegen, ziet er ook wel flink gedateerd uit moet ik zeggen. Maar goed, die Polen en Tsjetsjenen kunnen zich er maar mee uitleven :p

Yvesw 16:35
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Idem met de eerste generatie ML... Die lijkt ook uit een andere eeuw te komen...
En de Land Cruiser is niet echt een SUV... Dat is een volbloed terreinwagen! ;)

Mesoerrie 18:21
afbeelding van Mesoerrie

Bwa gow, dan hebben wij een verschillende visie van wat een terreinwagen eigenlijk is :p
Maar ik kan je wel begrijpen, de Land Cruiser staat nog altijd gewoon op een ladderchassis :p
Maar als je dan die uitrusting en zo bekijkt...

Yvesw 18:31
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Qua uitrusting schiet hij niet tekort, dat geef ik toe... Maar in onze Regionen wordt hij toch niet meteen bij de "Premium" SUV's gerekend eh... Ik was hem zelfs vergeten! Niet dat dat veel wil zeggen... Maar toch ;)

Techno Patat 18:33
afbeelding van Techno Patat

De eerste gen ml kom ik dagelijks tegen, en met de juiste velg vind ik het nog steeds mooie auto's! De eerste x5 was gebaseerd op de e39 5 serie touring, en daar waar ik de e39 een schoonheid vind heb ik de x5 nooit een voltreffer gevonden! Dan is de huidige veel mooier!

Een landcruiser v8 is een range concurrent, zeker diegene dat op het salon stond!!!

Ik zou nu voor xc-90 gaan, best value for money! Mn ouders rijden nu 3j met hun xc-90 rond en zijn er heel tevreden van! Ik vind het zelf ook een prima wagen! Als je dan kijkt naar de meeprijs van een ML/X5/Q7 kan je bij Volvo echt niet klagen! Ze zijn alledrie de helft duurder, maar zijn ze echt de helft beter? In mijn ogen toch niet!
Al kijk ik ook altijd om als ik een FX50 zie!

De range vind ik ook mooi en vet! Mn opa heeft een range (vorige generatie nog), en dat is echt een top-auto! Maar nu dat de evoque er is wil ik geen meer! Ik wil niet aan de lichten naast een evoque staan en iedereen zien kijken van: 'die andere is toch veel mooier'! (zeker nu ik de dagelijkse complimentje van mn bella gewoon ben :p!)

Wim 09:04
afbeelding van Wim

de Range is idd de(of mss één van de?) stamvaders van de SUV, maar ik heb het over de stamvader van het begin van het commerciële succes(bij ons) van SUV's :) En zowel ML als X5 hebben daar een belangrijke rol in gespeeld.

Alex 13:08
afbeelding van Alex

Laat mij Wim daarin bijtreden. Natuurlijk valt niet te discussieren over het feit dat de Range de allereerste was om luxe in combinatie met offroad kwaliteiten aan te bieden. Het was inderdaad echter die X5 en ML die voor het massaal succes van het segment zorgden en een waterval reactie teweegbrachten bij ander constructeurs...

Yvesw 13:18
afbeelding van Yvesw

@Wim & Alex: Over de Range zijn we het eens. ;)
Maar in mijn ogen is de ML nog altijd de stamvader van dit "segment". BMW kwam pas 3 jaar later met een waanhooppoging om mee te kunnen met het succes (en met waanhooppoging bedoel ik dat Mercedes kennis had van dergelijke wagens met de G-klasse. BMW maakte alleen maar strak sturende sedans...). Uiteraard heeft de geschiedenis wel uitgewezen dat ze er met de X5 wonderwel in zijn geslaagd. Maar dit mede door het sterke marketingsteam van BMW.

Techno Patat 22:52
afbeelding van Techno Patat

Ik treed yves bij! Over de Range zijn we het eens, maar de Merc was 3 jaar eerder en beter verkocht...

Dan kan je de x5 toch niet de stamvader noemen... Hoogstens de oudste zoon ofso :p!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws