Nieuwe Renault Mégane R.S. strekt beentjes op de ring

renault-megane-rs-mule-005

Er mag dan wel een GT-schulp op plakken, die verdoken centraal geplaatste uitlaat doet niemand twijfelen, Renault. De Mégane R.S. zit in zijn ontwikkelingsfase en daar kunnen we enkel maar blij om zijn.

Zeg 'Mégane R.S.' en liefhebbers van performante hot hatches krijgen spontaan zwakke beentjes. De nieuwe generatie moet dan ook aan een torenhoge verwachting voldoen, want de laatste iteratie was een bom op wielen. Bij de Renault Sport-afdeling zijn ze alvast klaar met de ruwe fundamenten van de nieuwe, waardoor 'ie zijn beentjes mag gaan strekken op de Nürburgring (circuit bij uitstek voor sportief voorwielaangedreven goed).

Al lopen ze daar natuurlijk niet graag mee te koop. De oplossing? Een Mégane GT onderhuids ombouwen naar R.S. en doen of je neus bloedt op circuit. Echter spreken de verbrede wielbogen, lichtgewicht velgen met daarachter remspul van Brembo én de centraal geplaatste uitlaat boekdelen. Voor die uitlaat gingen ze trouwens gewoon even met de snijder in de bumper van de GT.

renault-megane-rs-mule

Nog even geduld

Op de productieversie is het evenwel nog wachten, want moeten we de lanceringsgeruchten geloven, dan zal Renault pas beginnen met de verkoop eind 2017. Waardoor ze de jongens van R.S. de komende maanden tijd hebben om het rijgedrag op punt te stellen.

renault-megane-rs-mule

Welke ingrediënten ze juist gaan toepassen is nog een groot geheim. Het chassis kennen we natuurlijk - de Renault–Nissan Common Module Family architectuur -, motor en aandrijving zijn een geheim. Al zal het blok ook dienst moeten doen in de Alpine sportwagen van het merk en lijkt vierwielaandrijving ons uitgesloten. 4Control, waarbij de achterwielen ook enkele graden kunnen draaien, zou dan weer wel eens haar opwachting kunnen maken.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Sven 13:59
afbeelding van Sven

Het kan aan het ontwerp van de nieuwe Mégane liggen, maar ik vind de R.S. er op deze foto's vrij braaf uitzien tegenover het reguliere model.

Waxweazel 14:44
afbeelding van Waxweazel

Dit is dan ook nog niet de echte RS, maar een mule.
Men heeft een GT-model genomen en hier en daar wat aangepast (zie uitsnijding in achterbumper voor de andere uitlaat).

Sven 15:02
afbeelding van Sven

Kan je wel gelijk in hebben. Maar veel meer dan die diffusor en wielbogen in koetswerkkleur zie ik er anders toch niet meer bijkomen. Al wordt ie door de diffusor misschien wel een stuk dikker.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws