Onstabiele Renault Kangoo

Je moet al beschikken over enige rijvaardigheid om met een Renault Kangoo een dergelijke slalom veilig en zonder problemen af te werken, laat staan binnen een mooie tijd. Maar nu blijkt zelfs die rijvaardigheid niet voldoende om jezelf veilig door het verkeer te bewegen met een alledaagse wagen als deze. Volgens de Duitse automobielfederatie ADAC is het mogelijk dat je bij een simpel uitwijkmanouevre met Kangoo en al over de kop gaat. Zelfs een alomtegenwoordig redmiddel als ESP kan bij de Renault geen oplossing meer bieden.

Bij deze test bij de ADAC is het net goed afgelopen, maar aangezien niet iedereen beschikt over een racelicentie is de kans dat een dergelijke beweging de wagen doet kantelen vrij reëel. Met een maximale dakbelasting van 100kg wordt het zwaartepunt omhoog geplaatst waardoor de hele situatie nog gevaarlijker wordt.

Volgens Renault is deze hele situatie niet echt gevaarlijk aangezien het hele experiment is uitgevoerd tegen 90km/u. De kans dat bestuurders een dergelijk manouevre moeten doen tegen deze snelheid is volgens hen te klein (wat zijn ze toch bezorgd). Toch werken de ingenieurs nu aan een verbeterd ESP programma, wat spijtig genoeg wel 6 maanden gaat duren. En de reeds geleverde exemplaren moeten wachten tot de volgende onderhoudsbeurt tot een update naar het nieuwe systeem.

Renault Kangoo

Je moet al beschikken over enige rijvaardigheid om met een Renault Kangoo een dergelijke slalom veilig en zonder problemen af te werken, laat staan binnen een mooie tijd. Maar nu blijkt zelfs die rijvaardigheid niet voldoende om jezelf veilig door het verkeer te bewegen met een alledaagse wagen als deze. Volgens de Duitse automobielfederatie ADAC is het mogelijk dat je bij een simpel uitwijkmanouevre met Kangoo en al over de kop gaat. Zelfs een alomtegenwoordig redmiddel als ESP kan bij de Renault geen oplossing meer bieden.

Bij deze test bij de ADAC is het net goed afgelopen, maar aangezien niet iedereen beschikt over een racelicentie is de kans dat een dergelijke beweging de wagen doet kantelen vrij reëel. Met een maximale dakbelasting van 100kg wordt het zwaartepunt omhoog geplaatst waardoor de hele situatie nog gevaarlijker wordt.

Volgens Renault is deze hele situatie niet echt gevaarlijk aangezien het hele experiment is uitgevoerd tegen 90km/u. De kans dat bestuurders een dergelijk manouevre moeten doen tegen deze snelheid is volgens hen te klein (wat zijn ze toch bezorgd). Toch werken de ingenieurs nu aan een verbeterd ESP programma, wat spijtig genoeg wel 6 maanden gaat duren. En de reeds geleverde exemplaren moeten wachten tot de volgende onderhoudsbeurt tot een update naar het nieuwe systeem.

Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Joeri 19:03
afbeelding van Joeri

Die moeten we eens uitproberen!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws