TVR definitief terug?

Nikolai Smolenski (30), de naam doet misschien geen belletje rinkelen. Maar voor ieder die TVR nauw aan het hart ligt, werkt het als een rode lap op een stier. De jonge, maar steenrijke Rus kocht in 2004 het bedrijf en de rechten van wijlen Peter Wheeler.

Ondanks de kapitaalinjectie en de vele beloften ging het bedrijf twee jaar later op de fles. Wanbeheer en de reeds moeilijke financiële situatie van bij het begin nekten de plannen van de jonge Rus. Smolenski werd al snel beschuldigd van financieel gesjoemel, bewijzen werden echter nooit geleverd. 

De volgende jaren was het nogal stil rond het merk uit Blackpool. Er waren geruchten over een mogelijke Sagaris Mk 2 en hier en daar staken er nog verhalen de kop op, maar in de vier jaar na het faillissement werd er nergens een gloednieuwe TVR in elkaar gestoken. 

Sagaris mk2

Het prototype van de Sagaris Mk 2

Nu echter lijkt er licht aan het eind van de tunnel. Smolenski gaf in een interview met Autocar te kennen dat TVR mogelijk terugkomt. Het eerste prototype zou worden voorgesteld op het Goodwood Moving Motor Show evenement in juli. De nieuw lichting TVR's zou structureel en chassisgewijs hard op de vorige generaties lijken, maar de nodige aanpassingen krijgen. 

Welke wel verdwijnen zijn de karakteristiek, en in huis ontwikkelde V8's en Speed Six motoren. Geld om deze naar de huidige normen aan te passen is er gewoonweg niet, en het is een publiek geheim dat de ontwikkelingskost van deze, TVR uiteindelijk ook genekt hebben. Redding komt er van over de plas in de vorm van Chevy V8 blokken uit de Corvettes.

"We looked at every engine available — including making our own — and decided that the Corvette was the most powerful off-the-shelf design going. Fitting it to our chassis allows us to meet all current regulations and is not too big a step.”

Maar de Rus is ook ambitieus. Zo wil hij in de toekomst een hybridevariant en de mogelijkheid tot plaatsen van (semi)-automaten. Dat laatste moet hard aankomen bij het traditionele TVR-publiek dat zweert bij het manuele schakelwerk. 

“I always wanted an automatic model, but the chassis wouldn’t allow either a regular auto or an automated manual. The hybrid concept would allow us to kick out the conventional gearbox completely.”

*

sagaris-mk2-engine

*

Zonder Speed Six in de toekomst

De nieuwe TVR, die voorlopig nog geen naam heeft, zal terug een open variant worden zoals de Tamora dat onder andere was. Het gerucht gaat ook dat de auto's niet meer in het Verenigd Koninkrijk (Blackpool), maar in Duitsland gebouwd zullen worden. Daarvoor zouden al contacten met Gullwing zijn aangegaan. Een bedrijf dat nu vooral bekend is van de productie van replica AC Mk VI Cobra's. 

Voorlopig dus nog een hoop onzekerheden en geruchten. Of er daadwerkelijk een nieuwe TVR in juli te zien zal zijn is nog maar de vraag. De onbetrouwbaarheid van het bedrijf is ondertussen al even legendarisch als die van de auto's zelf. Maar, waar rook is ...

Bekijk ook de foto's van onze huisfotograaf Glenn TVR T350T

Via: autocar // Quotes: autocar

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Glenn N 23:43
afbeelding van Glenn N

Jammer van de nieuwe motoren...

Uw reactie