BYD viert 1 jaar elektrische taxi's

De Chinese constructeur BYD viert vandaag haar eerste verjaardag met haar grootste volledig elektrische taxi-fleet. Niet de grootste van het bedrijf, niet de grootste van China, wel de grootste in de wereld. Die verjaardag gaat samen met het bekendmaken van enkele resultaten. Er werden F3DM, e6 en eBUS-12 modellen ingezet, die tweede, de e6, krijgt de gouden medaille. Met 50 opererende wagens bij Pengcheng Elctric Taxi Company sinds 20 April 2010 werd in totaal reeds 2,77 miljoen kilometer afgelegd.

Met een gemiddelde van 400 kilometer per dag berekende BYD dat ze daarmee in totaal 1,1 miljoen kilogram CO2 uitstoot spaarden in het eerste jaar. De kosten die het bedrijf uitspaart aan benzine, bedragen 1.167 dollar per maand, per taxi. Omdat de resultaten voor de e6 zo positief waren, zal de constructeur nog voor augustus 250 extra wagens in dienst zetten van het taxibedrijf.

De e6 werd, net zoals de overige wagens in het aanbod, doorheen het jaar getest in alle mogelijke weersomstandigheden. Dat maakt dat BYD haar technologie op punt heeft weten stellen. Een laadtijd van amper 20 tot 30 minuten bewijst dat. De grootste in de fleet is de eBUS-12, die reed 46.380 kilometer op de Chinese banen. Na een platte batterij moet je hem iets langer opladen, drie uur om precies te zijn. De bussen hebben ook een kleinere autonomie, goed voor 200 kilometer per dag. De kost die het taxibedrijf uitspaart met de eBUS-12 bedraagt 2.833 dollar per maand. Het milieu krijgt door de bussen 322 kilogram CO2 per dag minder te verwerken. BYD maakte bekend 300 extra bussen te leveren aan het taxibedrijf.

Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Olivier 10:05
afbeelding van Olivier

de chinezen wekken het leeuwendeel van hun elektriciteit op met steenkoolcentrales (dezelfde die onze zonnepanelen maken) en die liggen vaak direct aan de rand van de stad :) draai het of keer het...

Porscher 12:35
afbeelding van Porscher

Zelfs een steenkoolcentrale is stukken efficiënter dan een verbrandingsmotor. Qua vervuiling (zowel indirect (productie van brandstof én verbranding) als direct (enkel uitstoot diesel) wint een elektrische wagen altijd (check bv. even de informatie op de site van Renault ZE).
Steenkoolcentrales stoten hun hun uitstoot overigens hoger in de lucht uit. Een verbrandingsmotor adem je in als ie passeert...

Techno Patat 13:07
afbeelding van Techno Patat

Hmm, verassend goeje resultaten :o! Al komt het van een steenkoolcentrale: efficienter dan dat kun je geen gebruik maken van steenkool, in je kachel gaat er veel meer energie verloren ;)!

Miss toch eens naar kijken voor grote steden! En 20-30 min oplaadtijd, da's ongeveer hoelang ik er over doe om een kleine met bickeysaus en een bicky royal te bestellen en op te eten! Vrij ideaal dus :D!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws