Verkopen we binnenkort auto's in Cuba?

Je staat er als Belg niet bij stil, maar de Cubanen rijden nog steeds rond met auto's die gebouwd werden voor hun revolutie, in 1959. Sindsdien hebben lokale mechaniekers de wagens steeds hersteld en blijven de meeste nog bollen, al dan niet met een rammelend onderdeel. Maar volgens de geruchten zou Raul Castro, de broer van, en momenteel president van Cuba, een voorstel indienen om de auto-industrie opnieuw te liberaliseren. Dat is niet alleen interessant voor de Europese en Aziatische constructeurs, vooral de heren in Detroit kijken met grote ogen naar de Cubaanse President.

Vandaag zijn de enkele wagens van burgers die er nog rijden van Buicks, Cadillacs, Chevrolets en Russische Lada's. De gemiddelde waarde van de wagens die er momenteel in de straten van Havana rijden is tussen de 3.000 en 40.000 dollar. Veel geld, als je weet dat volgens officiële rapporten een Cubaan amper 18 dollar per maand verdiend. De enkele modernere wagens zijn meestal geïmporteerde stuks voor ambassadeurs, expats enzovoort, uiteraard na goedkeuring van de overheid.

Die lage loonkost ligt ook aan de basis voor vele vragen bij de autoconstructeurs. Want Cuba mag met zijn 11 miljoen inwoners dan wel een interessante markt zijn, de prijs die er voor moet worden betaald is misschien onhaalbaar. Desalniettemin geloven ze er in. Als de economie in goede staat is (een relatief gegeven) dan zou Cuba goed moeten zijn voor 200.000 wagens per jaar, mooi meegenomen voor de gemiddelde constructeur.

Via ChangingGears

Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
yoran 11:32
afbeelding van yoran

Je hebt wel meer merken in Cuba. De Japanners (Suzuki, Toyota,...) zijn goed vertegenwoordigd, de Fransen (Peugeot, Citroën,...) ook trouwens. Een beetje problematischer is het onderhoud van die wagens. Een taxi die we genomen hadden was een Peugeot 307 waarbij letterlijk elk lichtje van het dashbord brandde.
De Chinezen zijn trouwens ook sterk vertegenwoordigd met hun bussen. Ik voelde me trouwens meer op mijn gemak in de oude Volvo-bus, dan in de gloednieuwe Chinese bus waar de chauffer hem niet in zijn vijfde kreeg, en waarvan de ophanging ook al kraakte.
Ze wisten ons ook te vertellen dat veel van de oude motoren van de Amerikaanse classics vervangen zijn door diesels.
Vooral in Havana hebben er veel meer mensen een auto dan gedacht. Ze verdienen graag een centje bij door taxi te spelen voor toeristen. (Ik kan er van meespreken, het ritje indachtig in de naar benzine ruikende Toyota Corolla van 1980 waar de tellerpartij niet meer werkte, maar waarvan de Sony stereo-installate kon concurreren met de betere tjoeners)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws