Jaguar X-type opvolger komt er in 2015

Jaguar vernieuwde haar hele gamma sinds het in handen van de Indische staalgigant Tata kwam. Zo gooide Jaguar de S-type eruit en mocht de XF ten tonele verschijnen. Naast de S-type is er nog de X-type waarvan de productie stopte in 2009, over een opvolger was sindsdien nog weinig sprake. Nu raakt bekend dat Jaguar in 2015 op de proppen zou komen met een nieuwe instapper die de X-type zal vervangen en zich dus onder de XF dient te positioneren.

Er werd eerder gezegd dat Jaguar de strategie van BMW zou gaan volgen, door van elk model enkele varianten op de markt te brengen. Zo zou er bijvoorbeeld een XF estate aankomen. Ook van de nieuwe instapper, waarvan de naam nog niet bekend is, zou een coupé, een sedan en misschien zelfs een roadster komen.

Het gerucht gaat ook dat Jaguar in dit model haar kleinste motor ooit zal planten, namelijk een 1.8 liter viercilinder. Die zou 170 pk aan vermogen krijgen en gekoppeld worden aan een acht- en/of negentraps automatische versnellingsbak. Tot voor kort was de 2.2 viercilinder het kleinst aanwezige blok. Dat doet dienst in de nieuwe generatie XF en de Range Rover Evoque.

Via Autocar

Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
MichelAngelo 10:22
afbeelding van MichelAngelo

ik heb vorig jaar het geluk -en de luxe- gehad om twee weken lang met een prachtige S-type 2.7 V6 biturbo te mogen cruizen... goh... da kunt ge bijna genen auto niemeer noemen he, das een salon, zo ...perfect...
en stil, en comfortabel,mooi, supergezellig... da mogen ze mij nog is lappen! :-)
op de koop toe vind ik de S-type qua uiterlijk prachtig, veel mooier dan de meer recente Jaguar modellen.

Techno Patat 16:05
afbeelding van Techno Patat

Daar sta je toch alleen hoor kapitein haddock! Ik vind de nieuwe Jag's prachtig, de oude doen me oudbollig (tiens?) aan

Mesoerrie 19:05
afbeelding van Mesoerrie

Mja de oude hadden ook zeker hun charme, maar waren eigenlijk alleen voor (net niet) gepensioneerde zakenmensen. Maar de nieuwe weg die Jaguar is ingeslagen spreekt mij toch wel meer aan. Met als kers op de taart de XKR-S !

Yvesw 21:01
afbeelding van Yvesw

@MichelAngelo: Ik ben stiekem ook verliefd op de oude s-type. Zeker de s-type R... Ingetogen, klassiek maar wel 400pk onder het salon! Maar shht... Don't tell Patat. ;)

Sven 21:27
afbeelding van Sven

ik ook Yves, met dat understatement zwarte grilletje.Die X-type vond ik dan weer totaal mislukt, zeker in breakversie en met een diesel eronder.

Yvesw 21:54
afbeelding van Yvesw

@Sven: Inderdaad! De X-type was dan weer helemaal niets waard. De break versie had zelfs gewoon de achterkant van de Volvo v40 gestolen... Dat de diesels slecht waren heb ik geen weet van...

Sven 22:18
afbeelding van Sven

slecht weet ik niet, dat was een Ford-motor, geloof ik. Alleen vond ik de combinatie met een Jag destijds afschuwelijk.

Techno Patat 14:02
afbeelding van Techno Patat

Ok, de R was wel vet, maar dat je iets hebt met de gewone versie? Komaan dat ding ziet er al 17 jaar hetzelfde uit! Porsche verandert meer aan hun 911 in een jaar dan Jaguar in 15 jaar aan hun S/X

Yvesw 14:32
afbeelding van Yvesw

@Patat: Jep, zelfs de gewone versie kon me bekoren :)

MichelAngelo 16:33
afbeelding van MichelAngelo

goh, wat denken jullie dan van de XJ220 qua "leeftijd" moet die nochthans ook niet onderdoen, maar ouwbollig?!?! :-D

iig... 'les goûts et les couleurs ne se discutent pas hein' haha... moet zeggen dat ik die nieuwe sportievere modellen gewoon te 'conform' vind... men zou ze (mijns inziens) makkelijker kunnen vergelijken met bepaalde modellen van de meer gangbare luxemerken zoals Mercedes, BMW,... (no offence voor de liefhebber, zeker niet) maar... dat kon je met de 'vroegere' Jaguars niét, die waren uniek, ik denk dan onmiddelijk aan de legendarische E-type (die nu nog volop meedraait op cirquits trouwens)...

nu, zie mij niet als die 'ouwe zaag die vond dat vroeger alles beter was', belange niet, (ik die fan is van Digitale tv en robotstofzuigers, om er maar enkele te noemen -ja,don't ask- ;-p)
maar Jaguar heeft bij mij altijd een plekje in het hart, mijn vader heeft een groot deel van zijn leven voor Jaguar gewerkt als testrijder, die mocht effectief op cirquit (en dat 'op cirquit was eerder pro-forma want dat werd nogal eens licht opgenomen,indertijd was een quasi lege E411 op ne zaterdagochtend ook 'cirquit')wagens tot ver over hun toeren gaan testen, vaak letterlijk tot ze de geest gaven en een stuk van mijn kindertijd bestond er voor mij uit om wekelijks en vaak dagelijks aan de school opgepikt te worden in alweer één van hun mooiste en vaak duurste bolides... de geur, het aanvoelen van het leder, het geluid, de voeling met de wagen 'an sich' heb ik m.a.w. van jongsaf binnengekregen en dat was nog lang voordat ik me in auto's ben gaan interesseren en ik nog niet eens het kleinste benul had van welk merk de auto was waarin ik zat...

Dus op momenten dat ik nog eens in een Jag stap komen die herinneringen weer boven, en het is gewoon waar zoals Techno Patat het hierboven zegt; Jaguar veranderde decennia lang zo goed als niks aan de meeste van haar modellen, maar dat is puur omdat verandering pas nodig is indien men van verbetering kan spreken, die S-type van een paar jaar terug had voor mij exact dezelfde geur en voelde hetzelfde aan als dat ik me van in mijn kindertijd herinnerde, en dàt gevoel heb ik simpelweg niet meer bij de recente modellen. ondanks het feit toch wel hun mooie gestroomlijnde, simpele vorm behouden...

maar bon, ik besef dat dit eerder persoonlijk is, zo hebt ge een beeld vanwaar mijn passie voor Jaguar komt... :-)

...want tot slot moogt ge niet vergeten dat die "ouwbollige slome pré-gepensioneerdenwagens" oorspronkelijk ontstaan zijn uit de racerij en dat Jaguar een volbloed racemerk is, wat men bvb. niet kan beweren van Lamborgini, om er eentje te noemen, die uitgegroeid is van een traktorenbouwer tot racewagenconstructeur -met veel respect weliswaar-...
en gelijk men de eerste Mercedes-moddelen op cirquit Silver-arrow's noemden aangezien Mercedes in die tijd hun racewagens maar in één kleur uitbracht, nl; 'zilver-metallic', werden de Jaguars uit die tijd quasi alleen in 'British Racing Green' gelakt, en dat is allerminst omdat ze de geprefereerde bijna-gepensioneerdezakenmannenwagens waren!
dit even ter info, ik moet stoppen want ik ben off-topic... you guys got me started! :-p

PIETER BOSSIER 10:21
afbeelding van PIETER BOSSIER

IK RIJ AL JAAR MET EEN SAAB GRAAG ZOU IK VOLGEND JAAR HET NIEUWSTE MODEL VAN JAXUARD WILLEN PROBEREN IK VERLANG MEER GEGEVENS DANK

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws