Chevrolet Volt schiet 3 weken na crashtest in brand

De elektrische Chevrolet Volt vatte drie weken na zijn crashtest in Amerika plots vuur in een garage waar hij stond opgeslagen. De crashtest gebeurde op 12 mei door het NHTSA, de Amerikaanse variant van de EuroNcap. Tijdens de crashtest zouden de batterijen beschadigd zijn geraakt waardoor er koelvloeistof is gaan lekken. Die vloeistof is gaan kristaliseren en een daaruit volgende kortsluiting stak de hele boel in brand. General Motors maakte bekend de commissie niet te hebben ingelicht over het potentiële gevaar.

De Amerikanen bij General Motors zeggen dat het noodzakelijk is de lithium-ion accu's te ontladen na een aanrijding om een eventuele kortsluiting te vermijden, maar daar wist de crashcommissie niets van. De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) heeft alle producenten van elektrische voertuigen gevraagd een procedure op te sturen met wat er moet gebeuren na zulke crashtest. In Amerika zal de Volt opnieuw worden getest op zijn brandveiligheid. In Europa kreeg de Volt nog 5 sterren, of er hier extra testen zullen volgen is niet geweten.

Kort nadat het bericht verspreid geraakte kwam niet alleen GM onder vuur te liggen maar ook de hele elektrische industrie. De NHTSA stuurde daarom een extra persmededeling uit om te bevestigen dan elektrische wagens geen grotere kans hebben om vuur te vatten.

“As manufacturers continue to develop vehicles of any kind—electric, gasoline, or diesel—it is critical that they take the necessary steps to ensure the safety of drivers—and first responders—both during and after a crash,” aldus de woordvoerder van de NHTSA.

Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Adolf Van Oostende 20:16
afbeelding van Adolf Van Oostende

Als je met een gewone auto ferme doef doet en de accu niet afkoppelt zul je wss geen 3 weken moeten wachten tot kortsluiting brand veroozaakt !

MichelAngelo 10:31
afbeelding van MichelAngelo

klopt, Adolf.
toen ik mijn vorige wagen perte-total reed was mijn batterij simpelweg ontploft bij impact, mijn ventilatie draaide nog na en dus werd alle zwavelzuur en andere vuiligheid lekker binnengetrokken, mijn chassis was geplooid in die mate dat ik mijn deur niet openkreeg en ik eerst mijn uitgeklapte airbag moest platduwen en mijn gordel losmaken zodat ik plaats had om me zijdelings te zetten om uit volle macht met mijn twee benen mijn deur genoeg open te forceren om te ontsnappen. nu, der is raar maar waar niks in brand gevlogen en mijn brandstoftank was ook nog intact, maar de brandweer heeft toch uit voorzorg eerst brandwerend poeder overal op en ingestrooid...
...heb later mijn aercopomp teruggevonden 15 meter verder in een veld... en zelf had ik geen schrammetje... enfin, ik lieg, mijn vingers en handen zaten vol schrammetjes van rondvliegende glasscherven en stukjes plastiek van het dashboard.
dus ja, ook in een gewone wagen kan een batterij gevaarlijk zijn bij of na een ongeval...

maar dat weerthoudt me toch niet om me te interesseren in de met grote stappen vooruitgaande technologie van alternatieve krachtbronnen in de automechanica.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws