We gaan er de cijfers over dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen niet bijhalen, elk slachtoffer is er een te veel. Toch ben je beter af als je in Europa botst dan wanneer je in Latijns Amerika tegen elkaar knalt. Zelfs gloednieuwe wagens scoren daar soms zeer laag op de Latin NCAP. Schreeuwen ze bij ons al moord en brand als we slechts vier in plaats van vijf sterren zien, in Zuid Amerika komt een score van één ster meer dan eens voor.
Ter gelegenheid van hun éénjarig bestaan knalde Latin NCAP de lokale bestsellers tegen de muur, de resultaten zijn zorgwekkend. Zo is er de Fiat Palio die mét en zonder airbags beschikbaar is.
De Chevrolet Corsa Classic haalt één ster voor veiligheid van de inzittenden en eentje voor bescherming van inzittende kinderen. De Chevrolet Celta (onze oude Opel Corsa), de driedeurs versie van voornoemde Corsa Classic haalt twee sterren voor de kinderbescherming.
De Nissan Tiida krijgt respectievelijk 3 en 1 ster in de versie met één airbag. De versie met twee airbags krijgt 4 sterren voor de inzittenden. De Ford Focus en Chevrolet Cruze krijgen 4 sterren en 3 sterren voor achtereenvolgens veiligheid van de inzittenden en van de kinderen. De Fiat Novo Uno kreeg slechts één ster voor inzittendenbescherming en twee voor bescherming van kinderen.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden