Siemens wil vrachtverkeer elektrisch maken

De Duitse technologiereus Siemens werkt al vele jaren aan technologie voor groene stroom. Technologie die zich niet enkel nuttig kan maken in de huiskamer maar ook binnen vele industriële processen. Siemens stelt nu haar nieuwste project voor: Electric-Powered HGV Traffic. Ze willen het vrachtverkeer groener maken. Dat zal een enorme impact hebben volgens Siemens aangezien onze economie gebouwd is op vervoer van goederen. Het idee is erg herkenbaar. Siemens wil met een stroomafnemer werken, onder de kap zou een dieselblok gekoppeld worden aan een range extender.

We gaan even in detail. De stroomafnemer kunnen we het best vergelijken met het systeem waar trams en treinen mee rijden. Een soort antenne verbindt het voertuig met een elektrische bekabeling die ervoor zorgt dat de elektrische batterij kan worden opgeladen en indien vol, de wagen op de toegeleverde elektriciteit kan verder rijden. Maar elk rijvak voorzien van zulke bekabeling is onmogelijk en dus moet er een alternatief zijn voor banen waar die bekabeling er niet is. Vandaar dat Siemens werkt met een dieselblok en range extender.

siemens elektrische vrachtwagen

Onder de kap wordt een conventionele dieselmotor gekoppeld aan een elektrisch blok. Dat elektrisch blok zal worden opgeladen door de bekabeling of worden gevoed door de dieselmotor die dan dienst doet als generator. Het elektrische blok wordt met andere woorden altijd van stroom voorzien en zal voor de aandrijving zorgen. Van waar haalt de bekabeling haar stroom dan? Geen domme vraag. Er zullen hoe dan ook generatoren worden voorzien om de x-aantal kilometer. Maar verder zullen de vrachtwagens zelfs de nodige elektriciteit opwekken door bijvoorbeeld af te remmen. Denk aan de rem- en oplaadtechnologie die nu al in verschillende auto's zit.

siemens elektrische vrachtwagen

Allemaal mooi achter elkaar rijden, we weten goed genoeg dat vrachtwagens dat niet kunnen. Hier en daar is een inhaalbeweging nodig, moet er een afrit genomen worden enzovoort. Dat maakt dat de antenne (of stroomafnemer) erg flexibel moet worden opgesteld, en dat is ook zo. Met dank aan een sensor zal de vrachtwagen automatisch weten of er wel dan niet een elektrische bekabeling boven de baan hangt. Lichte bewegingen worden opgevangen, maar zodra er van rijvak veranderd wordt zal de antenne zich opnieuw inklappen tot dat die opnieuw een bekabeling detecteert.

Een erg flexibel systeem dus dat praktisch perfect haalbaar is, mits de nodige investeringen. Siemens heeft binnenshuis alle nodige testen al gedaan maar is nu op zoek naar vrachtwagenconstructeurs om verder in zee te gaan. Van productie wordt momenteel niet gesproken, maar de heren bij Siemens geloven er in, en eerlijk gezegd: wij ook.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Mesoerrie 12:23
afbeelding van Mesoerrie

Brr ik mag er niet aan denken eigenlijk. Camions die in halve trams veranderen. Zelfde met lijnbussen in sommige steden die ook gebruik maken van bovenleiding.

Hopelijk is dit verre toekomst. Zal ook een pak investeringen vragen om het rendabel te maken.

Yvesw 12:31
afbeelding van Yvesw

Ik stel mij vooral de vraag hoe je dan betaalt voor de elektriciteit... Hoe weten ze hoeveel energie je hebt afgenomen?

@Messer: Ik snap niet waarom je daar zo tegen kan zijn. Leg uit?

Sven 13:22
afbeelding van Sven

en hé, we noemen het een trolleybus!

Mesoerrie 19:43
afbeelding van Mesoerrie

Allé op wat trekt dat nu, zo'n tramtrucktrein.
Al die bovenleidingen kan je toch onmogelijk mooi noemen, vooral in de stad.

En wat die kerel zegt op het laatste is ook weer zo'n cliché. Precies of de vrachtwagenindustrie heeft nog geen inspanningen gedaan... Maar ja dat weet de mens in de straat natuurlijk niet, want ze kennen maar 2 soorten camions: grote en kleine... Deze mensen zullen die kerel graag op zijn woord geloven, want het zijn weer de vervelende camions die voor onze problemen zorgen.

En dan zullen de open pijpen ook verdwijnen zeker, de ganse boel nog wat klinischer voor de liefhebbers.Luister en geniet zou ik zeggen :p
http://www.youtube.com/watch?v=Go8dWSTSNAg

Moest dit idee nu voorgesteld worden voor auto's, benieuwd of je dan nog zo enthousiast zou zijn ;)

erik Peeters 13:52
afbeelding van erik Peeters

Deze technologie is verouderd in China rijden er nu al bussen die volledig elektrisch rijden en draadloos opladen zoals een tandenborstel

françois de block 18:37
afbeelding van françois de block

Droom niet luidop, een tandenborstel opladen d.m.v. inductie is niet eventjes door te trekken naar grote vermogens draadloos over brengen, bovendien is het niet haalbaar

althans zonder kerncentrales, om voldoende stroom op te wekken om ons allemaal electrisch te laten rijden, groene stroom voorziet ons amper voor 10 % van de actuele behoefte doe daar nu de meerafname om ons allemaal electrisch te laten rijden , juist .....niet haalbaar en een goed onderwerp voor onze politiekers om er zich in te verliezen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws