
In 2011 beslisten de overheden over heel de wereld de veiligheid op de weg aanzienlijk te verbeteren dit decennium. In een recent rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie lezen we dat 88 landen daar al in zijn geslaagd maar wereldwijd zijn er nog steeds 1,24 miljoen verkeersdoden elk jaar. Wij maakten een top 10 van de minst-veilige landen om in te rijden.
Over heel de wereld hebben maar 28 landen - goed voor 449 miljoen mensen - voldoende wetgeving met betrekking tot snelheidslimieten, alcohol, motor- en fietshelmen, gordels en kinderzitjes. Die 28 landen zijn maar goed voor 7% van de wereldbevolking, nog massa's werk aan de winkel dus. Meer dan een derde van de verkeersdoden in arme landen zijn fietsers en voetgangers maar slechts 35% van deze landen hebben regelgeving die deze zwakke weggebruikers beschermt.
Wereldwijd hebben ook maar 59 landen (39% van de wereldbevolking) een limiet van 50 km/u (of minder) in dorpskernen, een verplicht element voor minder verkeersdoden aldus de Wereldgezondheidsorganisatie.
Wij maakten op basis van de Wereldgezondheidsorganisatie data een lijst van de tien meest gevaarlijke landen om in te rijden op basis van het aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners.
10 Oman

De Arabische staat Oman neemt met 2.782.435 inwoners en 820 verkeersdoden de tiende plaats in. Maar liefst 30,4 mensen op de 100.000 sterven er jaarlijks in het verkeer. Ter vergelijking, in België is dat 8,1 en in Nederland 3,9. Het grote aantal verkeersdoden in Oman zal wel iets te maken hebben met de bijna ongelofelijke snelheidslimiet van 100 km/u in dorpskernen.
9 Guinea-Bissau
De kleine (nuja, nog altijd 6.000 km2 groter dan België) West-Afrikaanse staat Guinea-Bissau scoort met 31,2 verkeersdoden op de 100.000 inwoners de negende plaats. Jaarlijks sterven er 117 van de 1.515.224 inwoners op de baan. Alhoewel er snelheidslimieten zijn - waaronder 50 km/u in de bebouwde kom - worden deze amper gecontroleerd. Ook alcoholcontroles, wetgeving omtrent de gordel en mobiele telefoons achter het stuur zijn onbestaande.
8 Irak
Een land dat gekenmerkt is door bloedige oorlogen in zijn recente geschiedenis scoort sowieso niet goed op deze lijst. Ondanks de alcoholcontroles die wel strikt worden uitgevoerd sterven er jaarlijks nog 5.708 mensen onderweg (31,8 per 100.000).
7 Zuid-Afrika
Ondanks grote welvarende buurten in onder andere Pretoria en Johannesburg sterven er jaarlijks 31,9 mensen per 100.000 op de baan. In het land met 50 miljoen inwoners zijn er redelijke snelheids- en alcohollimieten maar deze worden zelden tot nooit gecontroleerd door de politie. Daardoor sterven jaarlijks 12.768 mensen onderweg in Zuid-Afrika.
6 Nigeria
Nigeria - dat nog maar in 1960 zijn onafhankelijkheid van het Verenigd Koninkrijk verwierf - neemt de zesde plaats in met 33,7 doden per 100.000 inwoners. De snelheidslimiet in de bebouwde kom is er nochtans 50 km/u, de alcohollimiet 0,05 g/dl (hetzelfde als in België), helmen en gordels zijn verplicht en mobiele telefoons zijn compleet verboden achter het stuur, ook handenvrij. De wet is voor de meeste Nigerianen echter niets meer dan een richtlijn, en dat bewijzen de minieme controles dan ook.

5 Iran
34,1 verkeersdoden per 100.000 inwoners brengt Iran op de vijfde plaats. Ondanks de relatief strenge snelheidscontroles en het totale alcoholverbod voor moslims (joden, christenen e.a. mogen wel alcohol drinken) sterven er jaarlijks nog 23.249 mensen op de baan van 73.973.628 inwoners. Helmen en Iraniërs gaan blijkbaar ook niet goed samen, van de 8.120.747 motorrijders draagt maar een 30% een helm.
4 Venezuela

7.714 mensen, zoveel sterven er jaarlijks in Venezuela op de baan. Het Zuid-Amerikaanse land kampt met pure chaos als het op verkeer aankomt, zo delen meerdere reiswebsites mee. Auto's doen dikwijls het dubbele van de snelheidslimiet en het is niet ongezien voor brommers om vijf mensen te vervoeren. Need we say more? Venezuela heeft 37,2 verkeersdoden per 100.000 inwoners.
3 Thailand
74% van alle verkeersaccidenten in Thailand gebeuren met een brommer. Er rijden maar liefst 17.322.538 van zo'n gemotoriseerde twee- en driewielers rond in het toeristische land. Jaarlijks sterven er 13.776 mensen op de baan in Thailand wat 38,1 doden per 100.000 inwoners is.
2 Dominicaanse Republiek
Het tweede Zuid-Amerikaanse land op deze lijst. Jaarlijks sterven er in dit land 1.902 mensen per 100.000 inwoners, net zoals bij Thailand weer voornamelijk motorrijders. Ondanks de strenge verkeersregels (bebouwde kom maximum 35 km/u, bijvoorbeeld) worden deze nauwelijks opgelegd door de politie.

1 Niue
De kleine eilandstaat staat eigenlijk onverdiend op deze lijst. Jaarlijks is er ongeveer 1 verkeersdode in het Polynesisch eiland. Per 100.000 inwoners is dat echter een ongelofelijke 68,3, er wonen immers maar een 1.465 mensen op het eiland.
Bonus: China

In het gigantische China sterven ieder jaar 275.983 mensen op de baan. Dankzij hun 1.348.932.032 inwoners belanden ze volgens deze rangschikking echter maar op de 50ste plaats. In China geldt trouwens een uiterst strikte alcohollimiet van 0,02 g/dl. Gecombineerd met strikte controles zorgt deze lage limiet er voor dat maar 3% van alle accidenten op de Chinese wegen te wijten zijn aan alcohol.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden