Leasemarkt verwacht omschakeling van diesel naar benzine

volkswagen-golf-variant-4

De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Na het proefballonnetje over de gelijktrekking van diesel- en benzineprijzen besliste de nieuwe regering in het regeerakkoord om het clicquet-systeem weer in te voeren op de accijnzen van diesel. Toch heeft dat ook gevolgen voor de automarkt, zeggen ze bij Leaseplan.

Bij het cliquet-systeem wordt een prijsverlaging slechts voor de helft doorgerekend in de accijnzen. De prijs van diesel zou daarnaast met zeven cent stijgen maar nog altijd goedkoper blijven dan benzine.), besliste de nieuwe regering in het regeerakkoord om het clicquet-systeem weer in te voeren op de accijnzen van diesel. Daarbij wordt een prijsverlaging slechts voor de helft doorgerekend in de accijnzen. De prijs van diesel zou daarnaast met zeven cent stijgen maar nog altijd goedkoper blijven dan benzine.

Toch zou er in het autolandschap een ommekeer kunnen plaatsvinden bij de keuze van benzine- of dieselwagens. Vooral de leasewereld ziet dat mogelijk, krijgen we bij Leaseplan te horen. Op dit moment is ongeveer 99 procent van de leasewagens een dieselwagen maar dat zou dus fel gaan verminderen door de beslissing van de regering.

omslagpunt

Binnen het segment van de kleine stadswagens, zou een benzineversie voor bijna 11% van de nu rijdende dieselwagens een goedkopere oplossing zijn, nu de prijs van diesel stilaan gelijkgesteld wordt met benzine .Ook in de hogere segmenten wint de benzinewagen - in mindere mate - terrein. Dat komt vooral omdat de gemiddeld gereden kilometers hoger liggen en er minder aanbod is van zuinigere benzinewagens.

restwaarde

Toch zou de restwaarde van de dieselwagens nog iets hoger kunnen blijven. Veel van de einde-leasing wagens worden in het buitenland verkocht en daar is diesel nog altijd populair.

Wie goed keek, zag dat de teaserfoto bij het artikel op de homepage uit onze CNG-duotest met de VW Golf TGI en Seat Leon TGI komt, een alternatief voor de stijgende benzine- en dieselprijzen.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
PoePoe 21:22
afbeelding van PoePoe

PoePoe zegt;
Ook al is een diesel in aankoop duurder, zelf rijd ik een 8000km per jaar met een diesel,
woon/werk is slechts 6km, diesel is steeds zuiniger dan benzine, al HELEMAAL op korte afstanden.. Meerprijs? Bij inruil wagen krijg je ook meer terug dan bij een benzinewagen , zeker met een lage km-stand..
Overigens rijd ik nooit te lage toeren, ik laat de motor altijd rustig malen bij koude, grofweg tussen 2000/2800 t/m, daardoor ook nooit probs gehad met filters/kleppen etc..
Grz, PoePoe.

John 10:09
afbeelding van John

Mocht ik maar 6 km woon/werk afstand hebben, ik ging met de fiets! :-)

paul 08:17
afbeelding van paul

8000km vergeet niet uw mindere rijtaks met een diesel is dat echt niet rendabel.ook hogere onkosten en vervuiling

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws