VAB berekent kilometerkostprijs: dieselwagen verliest terrein op benzine

id19-normale-tanken-1200x600-1200x600

Volgens mobiliteitsvereniging VAB is het omslagmoment waarbij de keuze voor een diesel de voorrang krijgt op een benzine grondig veranderd. Sinds de wijziging van de autofiscaliteit wordt diesel benadeeld, en cijferwerk van VAB wees uit dat diesels daardoor terrein verliezen.

VAB berekende voor zowel de diesel- als de benzineversie van tien gezinswagens de werkelijke kilometerkostprijs, op basis van eigen gemeten testverbruik. Daaruit komt naar voor dat vier op de tien dieselwagens zelfs bij 30.000 km per jaar niet goedkoper zijn.

Volgens de VAB is het de eerste keer dat bij dit soort budgettest een model naar voren komt dat zelfs bij die jaarlijkse afstand benzine goedkoper blijkt te zijn dan een dieselvariant. Dat komt volgens de organisatie door de hogere nieuwprijs van de dieselversie en het lagere verbruik van de nieuwste benzinemotor. Nochtans is het prijsverschil bij aankoop tussen diesel- en benzinewagens gemiddeld met 557 euro afgenomen sinds 2013, in 2016 is een dieselwagen gemiddeld nog 1.570 euro duurder.

Bij SUV's geldt nog altijd dat de dieselversie de goedkoopste is in de kilometerkostprijsberekening. Bij grotere gezinswagens zit het voordeel voor dieselwagens pas vanaf 30.000 km per jaar. Dat verschil is echter miniem, volgens VAB gaat het om slechts 1 eurocent per gereden kilometer.

Tenslotte wijst VAB op de afwijking van het reële verbruik ten opzichte van het normverbruik. Bij dieselwagens ligt het werkelijk gemeten testverbruik 49 procent hoger, bij benzinewagens zou het om 27 procent gaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Waxweazel 16:37
afbeelding van Waxweazel

Die laatste paragraaf geeft aan hoe verkeerde de redenering van dit onderzoek van de VAB (en ook vele dieselhaters) verkeerd loopt.
De afwijking in verbruik van de opgegeven waarden zal bij diesel inderdaad hoger zijn dan bij benzine. Er is inderdaad teveel geknoei mogelijk, maar dit gebeurd ook bij de bezine wagens...

Als een dieselwagen 5,2 liter verbruikt, terwijl de norm 4,2 moet zijn. is dit aan de pomp nog altijd een pak goedkoper dan een vergelijkbare benzine wagen. Die geeft als norm 6,5 maar verbuikt 7,2 (of zelfs meer ..) dan is de rekening snel gemaakt op het einde van de maand.

Glenn 17:01
afbeelding van Glenn

Door te focussen op de laatste paragraaf bevestig je de hardnekkige (kortzichtige?) liefde van de vlaming voor diesels. Ik heb het onderzoek niet gelezen, maar kan wel afleiden uit het artikel dat vab het heeft over de totale kost per km, niet over het prijsverschil per tankbeurt. En ja, ik heb ook een diesel.

Er wordt hier trouwens met geen woord gerept over geknoei, maar iedereen weet dat een diesel op zijn best is op lange afstand bij constante snelheid (dus zoals bij de officiele testen). Helaas is het dagelijks verkeer helemaal anders.

Davy 20:38
afbeelding van Davy

Bedoel dit naar Waxweazel hé!

Davy 20:37
afbeelding van Davy

Helemaal gelijk, heb veel ervaring met de twee, benzine én diesel.
Zoveel jaren geleden was hét onderwerp CO2, oftewel Koolstofdioxide, die ademt een benzine namelijk 'tig meer uit dan een diesel!!
Nu is het enkel het fijnstof of roet!
Dat dit wel eens véél meer kan liggen in dit landje aan de scheepvaart aan al die kachels, terras verwarmers, industrie van buur landen (D & F), daar word politiek geen woord over gerept....

andre 15:46
afbeelding van andre

hiermee wordt nogmaals bewezen dat de meesten niet kunnen rekenen,iedereen focust zich alsmaar aan de prijs aan de pomp,maar alle andere kosten worden niet in rekening gebracht.
ik heb het hier over onderhoud,herstellingen vermits een vergelijkbare dieselwagen met duurdere onderdelen is uitgerust liggen de onderhoudskosten eveneens een pak hoger,doe zelf maar eens de test met een aantal onderdelen voor diesel en benzine,en ja ik weet waarover ik praat,ik zit zelf in het wereldje

Jelle DR 10:14
afbeelding van Jelle DR

Waarom was het dan zo dat rond 2008-2011, onze overheid massaal met kortingen gooide op dieselwagens? Iedereen was toen potentieel kanshebber voor een nieuwe auto met dieselmotor. Zelfs de gepensioneerde reden met een diesel om hun boodschappen te doen.
Wat later stonden ze in de garage voor de roetfilter.

Weer juist hetzelfde als met de rest. Overheid is maffia! Zogezegd (democratisch) verkozen om de belangen van de burgers te verdedigen, maar in feite is het om ons een gevoel van keuze te geven, voor de rest dienen ze belangen van de elite, de burgers zijn gelijk manden vol appelsienen - om uit te persen en dan weg te gooien!

Glenn 10:59
afbeelding van Glenn

Het verlagen van de totale CO2 uitstoot van het wagenpark stond toen hoger op de agenda dan fijn stof. Vandaar dat ze met subsidies hebben gegooid. Politici denken enkel in termijnen van 5 jaar. Wat daarna gebeurd, dat is voor een ander om op te lossen.

Evo x 01:07
afbeelding van Evo x

In de basis is het een natuurwet dat diesel zuiniger is. Wat je met je benzine motor ook 'Fine tuned'. Dan nog mag je prijs gelijk trekken, als je diesels laat doen waarvoor 'm gemaakt is nl kilometers doen is diesel toestand altijd zuiniger. Stamp benzine op z'n staart en zelfde inhoud op diesel en je komt met diesel er voordeliger uit. Rij 3x per week naar de bakker 2 km verder en spontaan valt je de goedkopere verzekering en taks op er jaar.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws