Renault ziet diesel stelselmatig verdwijnen uit haar gamma

rijtest-renault-clio-4-phase2-facelift-2016_02

Het Franse Renault ziet de toekomst van diesels somber in. Tot op zo'n punt dat de diesel tegen 2020 naar alle waarschijnlijkheid is verdwenen in alles kleiner dan de Talisman.

De beslissing zou bekend zijn gemaakt tijdens een vergadering vlak voor de zomervakantie maar komt nu pas ter ore door twee bronnen van Automotive News Europe. Tijdens die vergadering wist Renault's Chief Competitiveness Officer Thierry Bollore te zeggen dat de toekomstige investeringen voor dieselmotoren op een laag pitje stonden.

Renault voorspelt namelijk dat tegen 2020 de straffere EURO 6 norm er voor zorgt dat diesels verdwijnen in alles onder de middenklassers. Of in Renault-termen; de Talisman. Waardoor je geen Twingo, Clio of Mégane meer zal vinden met dieselmotor. Bij de Twingo is dat trouwens nu al niet meer het geval.

De grote reden is de kostprijs die vast hangt aan het creëren van een motorblok dat vanaf 2019 kan voldoen aan de nieuwe meettesten voor uitstoot. Vanaf dan worden die namelijk niet meer gemeten in een laboratorium maar wel op de openbare weg. Als je dan nog weet dat de Renault Nissan-alliantie er vanuit gaat dat de volgende norm, EURO 7, de NOx-uitstootnorm op 40 mg/km zal leggen, dan begrijp je waarom het merk stilaan afstand neemt van dieselmotoren

Elektromotoren en plug-inhybrides lijken de norm te worden. En dat kan wel eens sneller gebeuren dan verwacht.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 8 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Mathieu 12:29
afbeelding van Mathieu

Toch een beetje raar, want ik kom net terug van een paar weken Frankrijk (Bretagne waar het veel op en neer gaat) en daar waren de meeste wagens, en dus zeker ook de Renaults, diesels.

Yvesw 12:45
afbeelding van Yvesw

Klopt. De Clio en Mégane zijn zowat de grootverkopers bij Renault en meer dan 60 procent daarvan wordt verkocht als diesel. Moeten we automerken en regeringen geloven, dan staan er de komende 4 jaar serieus wat veranderingen op til.

Waxweazel 13:01
afbeelding van Waxweazel

Zolang de C-segmenters (en ook beetje de B-segmenters) zo groot blijven of nog groeien, zullen ze wel verplicht zijn om een diesel aan te bieden.
Een huidige C-segmenter is al even groot (of zelfs groter) dan een D-segmenter van pakweg 5-7 jaar geleden.
Klanten die veel rijden zullen makkelijker voor een C-segmenter kiezen omdat deze toch meer dan voldoende ruimte biedt. En uiteraard een pak goedkoper zijn dan een, in-opties, vergelijkbare D-segmenter.

B4 21:03
afbeelding van B4

En ondertussen heb je bij verschillende nieuwe modellen nog altijd meer keuze uit diesels dan benzine motoren bij Renault...

Waxweazel 08:32
afbeelding van Waxweazel

Beetje "vraag-en-aanbod" verhaal.
Als de klanten (zeker in België) nog steeds zoveel voor een diesel kiezen, dan is het voor een constructeur maar logisch dat ze hier meer opties zal aanbieden in hun gamma.
Alhoewel het gat tussen de GT met 205pk en die dat een trap lager staat met 130pk toch wel heel groot is :s

Wim Verhaegen 11:14
afbeelding van Wim Verhaegen

Nu nog terug naar deftige motoren i.p.v. die licht geblazen torretjes die enkel op het vlakke iets of wat te gebruiken zijn, zonder het verbruik pijnlijk in de hoogte te jagen.

Mathieu 12:32
afbeelding van Mathieu

Daar zou ik niet op rekenen... Fossiele brandstoffen zullen nu eenmaal verdwijnen. En zullen ook meer en meer belast worden. Nu is het diesel die ze afstraffen, binnen een paar jaar zal het weer benzine zijn tot wanneer alles "groen" is. En dan zal men wel iets anders vinden.

Jelle dr 09:06
afbeelding van Jelle dr

En zeggen dat de eerste elektrische wagen er was in het begin van de 20ste eeuw. Ondertussen veel contractjes getekend met de VAE. Als wij hun olie kochten kregen we er goedkope slaven voor in de plek. Allemaal dikke BS. Alleen maar leugens en manipulatie. Roverheden zijn de doorn in het oog van het volk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws