
Het Zuid-Koreaanse SsangYong komt dit jaar nog op de proppen met een 'aanraakraamsysteem'. Een aanraakwatte? Een manier om je ramen te open of te sluiten door ze simpelweg aan te raken. Vettige vingers in aantocht!
Het bekt alvast beter in het Engels, dat Touch-Window System. En volgens het Koreaanse YonhapNews zal autogigant Mahindra&Mahindra dit jaar nog klaar zijn met het systeem waarna het richting een productiemodel van dochterbedrijf SsangYong mag. Maar wat is het juist?
Wel, een vettigevingervloek.
Ingenieurs zijn namelijk al jaren aan het kicken op manieren om knopjes uit het interieur te bannen. Denk maar aan BMW's iDrive-systeem met een soort van joystick en het aanraakscherm in een Citroën C4 Cactus waarmee je ook de airco moet bedienen. Echter, een raam moet je nog altijd open doen met een knopje. En hoewel dat al luxe is ten opzichte van het draaiwerk dat je vroeger moest verrichten vinden autofabrikanten dat er nog een stap verder kan gegaan worden. Een 'aanraakraam'. Simpel uitgelegd; veeg je met je - waarschijnlijk - vettige vinger over het raam, dan zal het mee naar beneden of boven schuiven. Een iPad in raamvorm, zeg maar.
Merken zoals Jaguar en Honda experimenteren ook al langer met de technologie. Al lijkt het nu SsangYong te zijn die met de primeur mag gaan lopen, want Choi Jong-sik, grote baas van SsangYong Motor, liet weten dat de tech dit jaar nog geïntroduceerd zal worden aan het grote publiek.
Volgende stap; misschien ruitenwissers die je met je vinger bedient door in de lucht te swipen van links naar rechts?
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door andre123 3 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door Waxweazel 3 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 3 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 3 jaar geleden