
Porsche SE, de grootaandeelhouder van Volkswagen, heeft een paar rechtszaken verloren van investeerders met het dieselschandaal in de hoofdrol. Het resultaat is een totaal van 40 miljoen euro aan schadevergoedingen die Porsche SE over moet maken aan de betrokken aandeelhouders.
Aan de grond van de rechtszaken lag het feit dat Porsche SE haar investeerders niet snel genoeg op de hoogte bracht van haar frauduleuze praktijken (lees: Dieselgate). Daardoor zagen de beleggers hun aandelen flink in waarde verminderen. Een rechtbank in Stuttgart oordeelt nu dat Porsche SE, de grootste aandeelhouder van Volkswagen met meer dan 50 procent in handen, haar aandeelhouders een schadevergoeding schuldig is. Die vergoeding komt in totaal neer op 40 miljoen Euro.
Porsche SE, niet Porsche
Voor de duidelijkheid, het betreft hier Porsche Automobil Holding SE en niet het automerk Porsche AG zelf. Porsche SE is een grote Duitse holding die onder andere een meerderheidsbelang heeft in Volkswagen AG maar ook Porsche Engineering en de Porsche Design Group in handen heeft én een klein belang heeft in INRIX, een Amerikaanse verkeersinfo-provider.

Die holding moet nu dus met een schadevergoeding van 40 miljoen euro over de boeg komen. Het zoveelste potje geld dat de gehele groep kwijt is aan de gevolgen van Dieselgate. De kosten voor de gehele groep lopen ondertussen al vlotjes in de miljarden op.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden