
Voor auto’s echt autonoom worden, komt er eerst een lange fase waarin ze semi-zelfrijdend zijn. En dan is de zwakste schakel… de mens aan het stuur. ZF wil ons daarom in de gaten gaan houden met camera’s.
Voor voertuigen echt volledig zelfstandig zullen kunnen rijden, zullen ze nog een lange tijd een stuur en pedalen nodig hebben zodat de bestuurder kan ingrijpen wanneer de software het niet meer weet. Maar zoals een tragisch ongeval met een Uber-taxi en heel wat overmoedige Tesla-bestuurders al hebben aangetoond, hebben sommige mensen de neiging om waarschuwingen van dit soort systemen te negeren. Daarom werkt ZF aan het Interior Observation System (IOS – we zijn benieuwd of Apple daarmee zal kunnen lachen). Dat bestaat uit een reeks intelligente 3D-camera’s die permanent het interieur van de auto scannen om te zien of de bestuurder wel genoeg oplet om in te kunnen grijpen als dat nodig zou zijn. Het systeem zou nog veel meer kunnen dan dat, zoals bepalen aan de hand van de lichaamshouding van passagiers of het opportuun is of niet om de airbags te ontplooien. Oververmoeide ouders die hun uk in de auto vergeten nadat ze hem parkeren, zouden kunnen worden gewaarschuwd en de auto zou zelfs de airco kunnen aansteken als niemand de dreumes komt redden. En er zijn nog veel meer mogelijkheden. Rest alleen de vraag: zien we het zitten dat onze auto ons permanent zit te begluren?
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden