
Volvo's nieuwe driecilinder benzine kan wel eens een kort leven beschoren zijn, want het merk is niet geheel blij met de cijfers van dat blok in de nieuwe WLTP-cyclus. Verkeerd gegokt, Volvo?
Automerken maken beslissingen waarvan ze pas jaren later de uitrol zien. Niet anders bij Volvo. Het Zweedse merk besliste zonder twijfel al een jaartje of vijf geleden om ontwikkelingsgeld vrij te zetten voor het bouwen van een driecilinder. Alleen zitten we nu na de dieselgate-sage met een andere meetmethode en strengere emissienormen. Het resultaat kennen we al - want ook andere merken kampen er mee: de nieuwe driecilinder is niet zo "eco" als Volvo had gehoopt.
2020
De 1.5 turbobenzine met drie cilinders van Volvo is goed voor 156 pk en 265 Nm koppel. In de oude NEDC-cyclus stoot 'ie nog 160 g/km uit, in de nieuwe WLTP-meting zou dat echter een stukje slechter zijn. Mijlenver van de 95 g/km waar elk automerk in 2020 naar toe moet natuurlijk.
Het lijkt er dus op dat Volvo wat spijt heeft van de beslissing om de driecilinder uit te rollen. Te meer omdat het merk volop gaat inzetten op elektrificatie, met of zonder verbrandingsmotor. Denk dan aan de elektrische XC40 maar ook de nieuwe XC90 krijgt een puur elektrische versie. Hoe lang je dan nog die driecilinder zal kunnen krijgen bij de Zweden?
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden