
Vorig jaar werd BMW betrapt op het monteren van sjoemelsoftware in een paar duizend dieselwagens. Vandaag wordt het door de rechtbank onschuldig verklaard, maar het moet toch een boete betalen. We leggen het even uit.
In 2018 werd BMW, na lang te hebben gepocht dat het de enige Duitse autobouwer was die zijn vingers niet had verbrand aan Dieselgate, betrapt op het monteren op een vorm van sjoemelsoftware in een beperkt aantal auto’s met de M50d-motor (M550d, M750d en X5/X6 M50d). Op 7.965 auto’s met deze quadturbodiesel van 400 pk werd software ontdekt waardoor de auto’s onder reële omstandigheden meer NOx (stikstofoxiden) de lucht in bliezen dan op de rollenbank. De Beiers verontschuldigden zich duizendvoudig en beweerden dat de foute software per ongeluk in de auto’s terecht was gekomen. De rechter was blijkbaar in een heel gulle bui, want hij geloofde de Beierse meisjes en jongens op hun erewoord en verklaarde ze onschuldig voor het bewust manipuleren van de uitstoot. Maar de vervuiling heeft wel degelijk plaatsgevonden en daarom moet BMW een boete van 8,5, miljoen euro aftikken, ofte een dikke 1.000 euro per auto. De constructeur is daar mooi aan een schandaal ontsnapt en beseft dat ook ten volle, want BMW meldt niet in beroep te zullen gaan en de boete te betalen.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door andre123 3 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door Waxweazel 3 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 3 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 3 jaar geleden