Vraag: Hoe ver ga jij in het rood?

vraag-meter

Tanken, het merendeel van de auto-eigenaars kunnen er niet rond. Hoe ver laat jij echter de brandstofmeter zakken? Nooit voorbij de helft, of pers je er steeds de laatste kilometer uit diep in het rood?

Of je nu benzine, diesel, aardgas of LPG in je wagen zwiert... zolang er geen puur elektrische aandrijving onder je kap zit zal je een brandstofmeter vlak voor je neus hebben staan. Eén van de hatelijkste metertjes uit autoland, want altijd op een ongepast moment besluit 'ie om richting rood te trekken met een oplichtend brandstoftank-icoon als gevolg.

De vraag is dan ook hoe jullie daar mee om gaan. Krijg je spontaan range anxiety wanneer het metertje richting rood kruipt of is het voor jou een bevestiging dat je nog wel twee dagen kan rondrijden met dat brandende lichtje? Veel hangt volgens ons alvast af van hoe goed je kan omgaan met stress.

Ondergetekende heeft het alvast moeilijk met de digitale meters die het 'nog te rijden kilometers' tonen. Bepaalde merken besluiten vanaf een bepaald aantal dat getal te vervangen door 'Nu tanken'. Waardoor het bijna onmogelijk wordt om te berekenen hoe ver je nog kan.

Hoe ver ga jij in het rood?

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 17 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Optimus 12:13
afbeelding van Optimus

Gewoon op tijd gaan tanken?
Als het lampje aangaat ga je tanken...
Waarom mensen tot op de laatste druppel blijven doorrijden is me altijd een raadsel geweest? Zijn ze te lui? Te druk om 10 min ergens te stoppen om te tanken?

Yvesw 12:19
afbeelding van Yvesw

Misschien wel door het verschil in prijzen aan de pomp? Stel je zit op de autostrade ergens naartoe, maar je weet dat je op de terugweg een goedkoop station passeert in een dorpje.

Ik weet dat het vooral in het hoofd zit. Want 10 kilometer rondrijden om te tanken doet de winst waarschijnlijk teniet, maar het is de illusie van minder te moeten betalen aan de pomp zeker. Ik geeft toe, ik ben er ook vatbaar aan... :-)

K oen 16:27
afbeelding van K oen

Bvb als je een tankkaart hebt van 1 bepaald tankstation-merk, dan komt er soms wel eens wat gok- en rekenwerk bij kijken om te geraken waar je wil.
1x benzine op en motor stilgevallen op 2km voor mijn bestemming, gelukkig net aan een ander tankstation en ik kon uitbollen tot aan de pomp.

Glenn 12:38
afbeelding van Glenn

Normaal als de teller nog 100km rijafstand aangeeft begin ik uit te kijken naar brandstof.
1 keer met de 320d besloten om op de snelweg nog wat verder te rijden. De boordcomputer gaf toen uiteindelijk een rijbereik van -60km :-) En er ging effectief 67l in de tank (volgens bmw 63l groot) ... Spannend, dat wel.

Quin 12:54
afbeelding van Quin

Wegens hoog verbruik begin ik meestal al te kijken naar een tankstation als hij nog een kwart in de tank zit :-).

Evo x 13:28
afbeelding van Evo x

Geen boordcomputer hier, enkel lampje als 't wijzertje beneden staat, vanaf dat brand heb 'k nog 5 liter. Komt overeen met zo'n kleine 50km, dus in praktijk kan 'k daar 'n dikke week op rijden. In praktijk zijn dit 'n dag, maximum.

DEE TEE FOUT 13:17
afbeelding van DEE TEE FOUT

... het lampje brandT ...

Deeboss 14:14
afbeelding van Deeboss

hangt allemaal af van de wagen. Meestal vanaf het lampje brandt, toch op zoek naar een tankstation. Soms gebeurd het ook dat het lampje terug uitgaat, daar je wat meer autostrade doet en je verbruik daalt.
Wel al tegengekomen dat de accuraatheid van én het lampje én de boordcomputer soms niet altijd te vertrouwen is... één keer stilgevallen met volgens de boordcomputer nog 70km te kunnen doen en een lampje dat net aansprong, op 4 km van het tankstation (een Franse wagen was het).

John 20:28
afbeelding van John

Meestal van zodra het lampje gaat branden, ga ik tanken. Dan kan ik nog 150km rijden volgens de boordcomputer. Het is wel al voorgevallen dat ik 54 liter moet bijvullen in de tank van 55 liter, ik schat dat ik dus nog een liter of 2-3 had toen, want ja, ik tank tot bovenaan vol :-)

En ik durf ook wel een aantal km's omrijden op zoek naar de goedkoopste prijzen, het psychologische dat je minder betaalt, weegt meer door dan het extra verbruik door de extra km's. Plezier van rond te rijden is tenslotte ook een punt dat ik in rekening breng :-)

B4 21:14
afbeelding van B4

De taxi meestal meteen na de shift; ook al is die voor 75% nog vol. Men eigen Renault doe ik eerder als ik nog een rijbereik heb van 100km aangezien bepaalde metingen van het digitale dashboard niet volledig correct zijn...

Le_Corse 07:13
afbeelding van Le_Corse

Indien het mogeliojk is probeer ik de reserve niet te bereiken , maar gebeurd wel is dat de dashboard pc zegt nog 100km te gaan dan probeer ik te zien om tot aan het werk te geraken want daar is een Esso Express en zeer goedkoop :)

Wim 09:41
afbeelding van Wim

mijn Volvo boordcomputer is nogal wispelturig op vlak van rijbereik, meestal vanaf het lichtje begint te branden of er net voor

Thom@s 16:17
afbeelding van Thom@s

Als het lichtje al 20km aan het branden is, wil je zeggen :-)

JD 16:16
afbeelding van JD

de boordcomputer van mijn C4 is echt betrouwbaar. Ik maak er een sport van om zo laat mogelijk te gaan tanken. Het lampje brandt wanneer er nog 5 liter inzit en dan kan ik nog een goei 100 km rijden. De boordcomputer geeft dan per 5 km aan hoeveel het aantal nog te rijden kms. Tot 30 en dan valt het weg. Meestal is dat wel een teken om te gaan tanken. Nog nooit zonder gezeten, maar tank elke keer wel bijna 55 liter alhoewel er maar een tank van 50 liter insteekt volgens de gegevens. :-)

Mesoerrie 17:16
afbeelding van Mesoerrie

Met de camionette van het werk wat vooruitzien, kan slechts op bepaald aantal plaatsen tanken. Eens 91 L in gekregen, terwijl ze spreken van 90 L inhoud. Maar meestal tank ik wel ruim op voorhand, dat ik op m'n gemak ben.
Met de moto's wel al paar keer zonder naft gevallen. Benzinekraantje verdraaien op reserve en nog denken tot aan die bepaalde pomp te raken. 2x een kleine km ervoor stilgevallen. Tegen dat je je moto tot daar geduwd hebt sta je in schuim en zweet. Zeker op een zomerdag in je motopak. En op circuit eens redelijk lang het lampje genegeerd, tot hij begon te sputteren in de bocht omdat ie geen naft meer trekt. Snel binnen gekomen dan.

Alfred 10:45
afbeelding van Alfred

Keer of 3-4 net op tijd; boordcomputer telt per 5 km af tot gewoon 0 km bij mij. Stond een paar keer op 0 km. Eigenlijk nooit opzettelijk, meestal staat m'n range nog op 40-50 km als ik sta te tanken. Eerste keer was in Duitsland, me mispakt aan het aantal pompen langs de snelweg. "Oh, deze pomp pakken we niet want het is hier veel te druk, zullen er zo nog wel een tegenkomen..." Ja daag, niet dus. Uiteindelijk nog gered met de nodige stress.

Kevin 10:13
afbeelding van Kevin

Ik ga gewoonlijk tanken wanneer mijn wijzer bijna tegen het rood staat en de Seat meer dan 850 km heeft gedaan. Afhankelijk wat ik ga doen tank ik soms vroeger om de dag erna of de moment erop zeker op mijn bestemming te geraken. Als ik op vakantie ben tank ik hem vol als ik vertrek en eenmaal op bestemming waar ik een tankstation tegenkom. Als mijn lichtje brand en de teller zegt nog zoveel kilometers mogelijk word ik zenuwachtig :p niks voor mij om met het lampje rond te rijden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws