Special: Porsche 911 Sport Classic

Porsche 911 Sport Classic

Alweer een special edition van de 911 zeg je? Ja, laten we eerlijk zijn en toegeven dat we wat verveeld raken van de schijnbaar onuitputtelijke bron aan speciale reeksen van Porsche’s topwagen. De 911 Sport Classic lijkt tussen al die reeksen toch net iets specialer te zijn. Wij konden een exemplaar van naderbij gaan bekijken voor een fotoshoot …

Porsche zou maar liefst drie jaar gewerkt en nagedacht hebben over de creatie van de  911 Sport Classic. En dat doet meteen vermoeden dat de aanpassingen verregaander zullen zijn dan een specialere velg of enkele andere koetswerkkleuren. Kenmerkend is het retrospectieve karakter van deze neunelver.

Porsche 911 Sport Classic

Het exterieur is het zwaarste onder handen genomen en bevat tal van verwijzingen naar de klassieke 911 zoals die uit de jaren ’70. Het opvallendste is dan ook de heel kenmerkende “ducktail” op de achterzijde. Deze verwijst integraal naar de Carrera RS 2.7 uit 1973. De twee vuistdikke uitlaten zijn niet alleen prachtig, maar zorgen er ook nog eens voor dat de geluiden van de  boxermotor die schuil gaat achter die nostalgische spoiler, extra tot hun recht komen.  De spoorbreedte van de achtertrein is  44mm dezelfde als die van de Carrera 4S. Verder ligt het koetswerk ook nog 20mm lager dan we gewoon zijn. Standaard is de Sport Classic van ceramische remmen voorzien. Als we nog wat verder zoeken naar speciale details dan merken we de dubbele welving op in het dak en zien we ook vooraan een specifieke spoilerlip. Als kers op de nostalgische taart heeft Porsche een set 19inch 'Fuchs-velgen' gemonteerd.

Porsche 911 Sport Classic

Onder de motorkap verder geen verwijzingen naar het verleden. Hier treffen we dezelfde moderne 3.8-liter grote boxermotor aan uit de Carrera S. Wel heeft Porsche voor wat extra paardjes gezorgd dankzij een nieuw inlaatsysteem. Dat resulteerde in een vermogenswinst van 23pk waardoor het totaal op 408pk uitkomt. Schakelen gebeurt met een manuele manuele zesbak. Geen PDK voor de Sport Classic, dat zou afbreuk doen aan het klassieke karakter van dit model. Schakel je strak genoeg, dan ben je aan de 100km/u in 4,6 seconden. De topsnelheid bedraagt een niet te onderschatten 302 km/u.

Porsche 911 Sport Classic

Het interieur is net zoals elke Porsche met oog voor detail afgewerkt. Met dat verschil dat men voor de 911 Sport Classic nog een beetje verder is gegaan. Opvallend is de unieke dakhemel en de bekleding van de deurpanelen en de zetels. Die bekleding bestaat uit gevlochten leder en garen in “espresso natur”. Een heel erg gedurfde maar zeer geslaagde combinatie. Niet toevallig contrasteert de kleur van het interieur heel erg mooi met de sportclassicgrijze metallic verf.

De oplage van de 911 Sport Classic wordt strikt gelimiteerd gehouden op 250 stuks, elk exemplaar krijgt op het dashboard een badge met serienummer. De prijs is dan ook niet gering. Per exemplaar wil Porsche graag zo'n 206.305 euro ontvangen, en dat lijkt aardig te lukken. Dit exemplaar, dat te koop werd aangeboden door ExtravaganzaMotors in Temse, vond alvast een eigenaar.

Tekst: Alexander De Nys

Extravaganza Motors

Foto's:

Glenn Nuijens

Met dank aan Extravaganza Motors voor het ter beschikking stellen van de wagen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Ilse 13:15
afbeelding van Ilse

*drool*
vette foto's weeral!

Techno Patat 13:24
afbeelding van Techno Patat

Kheb deze ook eens gezien in Brugge, en hij springt er idd ferm uit! Heel mooie 911, in mijn ogen zelfs de mooiste 911 (special)!

Waarom doet de eigenaar hem weg? Want dit lijkt me eerder een keeper, zal in meerdere jaren toch maar stijgen in waarde? Ik zou binnen 20j toch heel wat geld voor deze overhebben...

@comment hierboven: Ilse? Jij heb de primeur, eerste meisje dat ik hier tegenkom :p!

Pieter Aertgeerts 13:37
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@ Techno Patat: Het bedrijf in kwestie is een handelaar van luxewagens, logisch dus dat hij hem weg doet. :)

Wim 14:28
afbeelding van Wim

mai, zo vet spul, wel énorm veel geld

Yannick D 14:31
afbeelding van Yannick D

@Techno Patat:
vreemd, mijn vriendin leest nochtans bijna elke post op de site :-p comment er zelfs af en toe op...
mss heeft ze een" anonieme gebruiker" naam

Glenn Nuijens 14:32
afbeelding van Glenn Nuijens

Future classic hé.
Veel centen, maar als ge ze er voor over hebt, waarom niet. Afwerkingsgraad ligt enorm hoog en het totaalpakket met al die schitterende details is af.

Glenn 15:48
afbeelding van Glenn

Fenomenaal!

Techno Patat 23:02
afbeelding van Techno Patat

Ja, maar de eigenaar verkoopt het VIA het luxebedrijf toch?

En idd glenn, een future classic immo!

@yannick: dan zie ik er telkens over, of geeft ze comments waar ik niet kijk :p!

Pieter Aertgeerts 23:04
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Techno Patat: ExtraVaganzaMotors koopt de wagens in Duitsland, en verkoopt die hier aan zijn cliënteel (privé). Ik ken uiteraard zijn rekening niet, maar ik vermoed dat het zo gaat.

chuwie 14:53
afbeelding van chuwie

goh die retro velgen... brilliant..

Kenny 19:49
afbeelding van Kenny

Koopt Extravaganza hun wagens niet rechtstreeks af fabriek? Zoals de demowagens of de 'dienstwagens' voor de dikke bonzen met een leasecontract van ca. een maand? :-)

Alex 11:45
afbeelding van Alex

@ Kenny. We laten even de man van ExtravaganzaMotors zelf aan het woord om u van antwoord te voorzien, op die manier ben je volledig geïnformeerd over de manier van werken:

Extravaganza Motors heeft in de afgelopen 17 jaar een stevig en betrouwbaar
netwerk uitgebouwd met de beste contacten met binnen- en buitenlandse
invoerders en dealers.
Daardoor hebben wij de mogelijkheid om zelfs de meest gevraagde modellen met
lange wachttijden aan onze klanten te kunnen leveren : uit stock of op zéér
korte tijd.
Belangrijk : Extravaganza Motors beperkt zich enkel tot Europese wagens!
Wat betreft service na verkoop heeft de klant de mogelijkheid rechtstreeks
naar een dealer naar keuze te gaan of zijn wagen binnen te brengen bij
Extravaganza Motors, waar de werkzaamheden op hun beurt dan gecoördineerd
worden via het officiële dealernet.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws