Salonpraat met Armin Hultzsch, de man achter de BMW 2 Reeks Active en Gran Tourer

armin_hultzsch

Hij is de man achter één van de meest revolutionaire BMW's van de laatste decennia. Want Armin Hultzsch stond aan de wieg van de 2 Reeks Active Tourer en Gran Tourer. Met de wereldpremière van de facelift op het autosalon van Brussel moesten we de man wel eens aan de haak slaan om over zijn project te babbelen. En over die nakende 1 Reeks met voorwielaandrijving natuurlijk.

Het duo BMW 2 Reeks Active Tourer/Gran Tourer blijft een anomalie binnen het BMW-gamma. Beide modellen zijn niet alleen MPV’s maar kregen ook nog eens een dubieuze primeur vanwege hun voorwielaangedreven aandrijving, compleet nieuw vaarwater voor het Beierse merk. Toch heeft het model BMW geen windeieren gelegd. En al zeker niet in België waar de 'monovolumes' een groot succes voor kunnen leggen. Tijd om Armin Hultzsch even aan de tand te voelen:

Wat verklaart het succes van de Active Tourer juist?

Het is de eerste keer dat BMW zich in dit segment vertegenwoordigt en dat wordt duidelijk geapprecieerd. Klanten die tot voor kort op zoek waren naar in een MPV in het premiumsegment hadden een erg beperkte keuze. De Active Tourer heeft dat doorbroken. Met succes dus. Want 80% van de kopers waren tot dan nog geen klant bij BMW. Ze appreciëren vooral zijn stijl en afwerking, de compacte afmetingen en zijn hoge zitpositie.

Gelooft BMW nog in de MPV nu het genre steeds meer concurrentie krijgt van de SUV?

Absoluut. Hoewel SUV’s een nog steeds stijgende populariteit kennen zijn er nog veel mensen op zoek naar een praktische, premium MPV. Niet iedereen wil immers de compromissen van een SUV zoals zijn afmetingen en het minder ruime interieur. Zo was het een bewuste keuze om voor een voorwielaangedreven lay-out te kiezen, kwestie van de interieurruimte te maximaliseren.

Wat wilden jullie precies verbeterd zien bij het vernieuwde model dat hier nu in Brussel staat?

Eerst en vooral is er ingezet op de look en feel die nu nog beter aansluit bij de rest van het BMW-gamma. Zo werden de bumpers sportiever en kregen de niertjes een nieuw design. Ook de LED-lampen kregen een update. Kopers vallen tenslotte vooral voor zijn design. Dat behouden en versterken was erg belangrijk. Mede daarom kwam er een elektronische schakelpook voor de automaat die je kent van op de andere modellen. Tot slot zijn er de nieuwe generatie motoren die opnieuw krachtiger, efficiënter en zuiniger zijn.

Vanwaar de keuze voor zowel de klassieke automaat als de DCT-unit met dubbele koppeling?

Hoewel de DCT absoluut de meest efficiënte transmissie is wordt de automaat voorlopig beperkt door het maximumkoppel van de krachtigere motoren. Vandaar dat de 8-trapsautomaat voorlopig in de aanbieding blijft. In het bijzonder voor de modellen met xDrive vierwielaandrijving.

Hoe verhouden de verkopen zich tussen beide modellen?

Zoals reeds gezegd zijn 80% van de verkopen zogenaamde conquest sales, dus kopers die komen van een ander merk. De verhouding tussen beide modellen is zo’n 70/30 in voordeel van de Active Tourer. We zien dat het vooral een ouder cliènteel is dat voor de Active Tourer valt met een gemiddelde leeftijd van 60 waar de Gran Tourer eerder jongen en grote gezinnen bereikt.

Hoe zit het met de Belgische markt en de verhouding tussen lease en privé in het bijzonder?

Beide modellen doen het bijzonder goed op de Belgische markt en vooral in de leasing scoort de Active Tourer erg goed. Maar liefst 76% van de verkoop ging afgelopen jaar naar bedrijven. Ook daarom is het zo belangrijk dat model zo goed blijft scoren op het vlak van uitstoot.

Het is geen geheim dat de volgende 1 Reeks ook voorwielaandrijving krijgt. Hoe verdedigen jullie deze zet?

Zoals wij het zien is het belang van achterwielaandrijving voor de gemiddelde koper van de 1 Reeks aan onderschikt belang tegenover veel van zijn andere kwaliteiten. BMW blijft inzetten op rijplezier maar is er van overtuigd dat ook met zijn voorwielaangedreven modellen te kunnen doen. De Active Tourer is tenslotte de referentie in zijn segment. Voor wie toch achterwielaandrijving wil hebben we nog steeds sportieve modellen zoals de 2 Reeks Coupé.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie