Vrijdag Fandag: Chevrolet Corvette Stingray C3

De komende weken geven we wederom het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Deze week hebben we puur Amerikaans geweld in de vorm van de Chevrolet Corvette Stingray C3. Volgens eigenaar Jordi een wagen met het mooiste lijnenspel tot op heden.

Naam: Jordi Lauwers
Leeftijd: 28 jaar
Wagen: Chevrolet Corvette Stingray C3 (1971)
Eigenaar sinds: 2011
Vorige wagens: Renault Mégane 1.4, Volkswagen Bora 1.9

Het verhaal

Geschiedenis
Na enkele jaren gespaard te hebben was de mogelijkheid er om iets extra aan te kopen voor in het weekend mee rond te rijden. Rondkijkend op het internet op de bekende 2dehandssites zag ik dat het vooropgestelde budget niet veel soeps gaf aan mooie wagen die iets extra gaven dan een normale hedendaagse wagen. Na drie maal het budget drastisch op te schroeven kwamen er al een aantal leuke wagens te voorschijn die haalbaar waren, ook qua onderhoud. Een paar Mustangs kwamen in aanmerking maar die zie je al genoeg. Na een zoveelste avondje internet afschuimen kwam ik een Corvette tegen maar zonder chromen bumpers, dus niet oud genoeg (chromen bumpers waren er tot 1973).

Vrijdag-Fandag-Corvette-C3

Dit viel wel in de smaak, spijtig genoeg zijn de C3 modellen maar 5 jaar gemaakt met chromen bumpers voor en achter, dus iets moeilijker te vinden en vooral duurder. Na lang zoeken toch één gevonden die in mijn budget paste en een afspraak gemaakt om te gaan kijken op een boerderij in Nederland. De wagen stond al klaar op de oprit, van ver zag hij er goed uit maar hoe dichter je kwam hoe erger het werd. Dus al snel afscheid genomen. Paar weken later exact dezelfde kleurcombinatie gevonden ook in Nederland (koopjes, allen daarheen). Net boven mijn budget maar in goede staat, dus even doorbijten en gekocht.

Wat zou je anders aanpakken?
Na aankoop de wagen niet ’s nachts naar België rijden op transitplaten, niet wetende waar alle knoppen zitten voor de ruitenwissers en lichten. Deze worden via vacuümpotten geregeld met knoppen onderaan het stuur. But we made it... Voor de rest no regrets.

Vrijdag-Fandag-Corvette-C3

Waar krijg je een glimlach van?
Het doek eraf halen en de vormen tevoorschijn zien komen. Instappen contact opzetten en lampjes gaan branden. Net zoals in een vliegtuigcockpit moet je manueel enkele knoppen uitzetten (seatbelts) Een paar keer het gaspedaal zacht induwen om de carburateur te voeden en het contact helemaal overhalen. Het geluid bij een koudstart is fantastisch. De koolmonoxide-vergiftiging wat er op volgt neem ik er graag bij.

Waar word je humeurig van?
In Amerika hebben ze er ooit een alarm ingebouwd maar dit trekt mijn batterij leeg als ik hem iets te lang laat stilstaan. Een killswitch of druppellader moet er nog komen. Dus af en toe zeker de startkabels niet vergeten. Ooit de kabels doorgesmolten bij het starten en mijn vingers verbrand. De 5.7L heeft blijkbaar nogal wat power nodig om op gang te komen. Meteen de zwaarste en dikste kabels gekocht daarna die ik kon vinden.

Verder is de lak is moeilijk te onderhouden. Heel de body bestaat uit fiberglas en reageert anders op vocht dan metaal. Als de body geen lucht krijgt (onder een zeil), kunnen er blaasjes ontstaan. Een speciale ventilerende carcover doet zijn werk wel maar er komt vuil doorheen.
Toen ik de wagen een half jaar had, ben ik onderweg in een file beland op een - te - warme zomerdag. Een V8 zonder grote luchtstroom wordt warm en de hitte van de motor heeft de lak van de motorkap aangetast.

Vrijdag-Fandag-Corvette-C3

Kostenplaatje
De aankoopprijs lag rond de 20 000 euro, verzekering is 94 euro (oldtimer + lid van BFOV = cheap).
Alle onderdelen kan je nog gemakkelijk vinden, zowel nieuw als gereviseerd. De prijs van onderdelen valt redelijk goed mee, niet duurder dan een dagelijkse wagen. Grootste kostenplaatje is normaal gezien het verbruik. Een leuke rondrit voor een dagje en je staat al snel vier keer aan de pomp.

Hamer & beitel
Vorig jaar is de ophanging grondig aangepakt, geen ouderwetse Chevrolet ophanging meer maar een synthetische bladveer in de plaats van metaal. Daarbij ook nog eens Bilstein stabis, polyurethaan bussen, cherry bomb uitlaat en een direct stuurhuis op gemonteerd. Volgens mij één van de strakst sturende C3 Corvettes die op de weg rondrijden.

Waarom een Corvette C3
Dit is een wagen voor wie rustig wil cruisen. Hij rijdt prima in een dorpskern (met de nieuwe uitlaat val je ook een beetje op), maar je kan er ook kilometers mee fretten. De C3 is gemaakt om Amerika te doorkruisen, dus op de autostrade voelt hij zich prima thuis. Daarnaast kan je ook nog een lokale Johnny in het stof laten bijten door het overvloed aan koppel.

Blijver of afschrijver
Hij blijft zolang het financieel kan. Eventueel zou hij de deur uitgaan voor eentje met manueel bak of een AC Cobra

Gegevens

Huidige kilometerstand: 44.938 km
Leeftijd wagen: Bouwjaar 1971
Motor: 5.7-liter V8 (350 Cui)
Overbrenging: 3traps automaat met kickdown
Topsnelheid: 199 km/u
0 tot 100km/u: 7,5 seconden
Vermogen: 270 pk
Koppel: 488 Nm
Aandrijving: achterwielaandrijving
Gewicht: 1.490 kg
Gemiddeld verbruik: 20,7 /100km
Rijtaks: 34,77 euro
CO2-uitstoot: +/- 420 gram

Vrijdag-Fandag-Corvette-C3

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen".

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Kevin300 15:27
afbeelding van Kevin300

Grave bak, maar ik had ook graag foto's van het interieur gezien, ik heb geen idee hoe dit eruit ziet (shame on me, I know)

johan 18:31
afbeelding van johan

Beste
Ik lees hier je tekst waar ook bij staat dat je bij een dag ritje 4 maal naar de pomp moet ,maar voor hoeveel euro tank je per keer aub ?
Mvg
johan

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws