Special: Salon Brussel 2009

Morgen, 17 januari, gaat het Autosalon van Brussel voor de 87e keer open voor het publiek. Zoals we intussen wel gewend zijn, draait het salon afwisselend om bedrijfs- dan wel personenvoertuigen. Dit jaar waren de lichte bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen aan de beurt. Zware bedrijfsvoertuigen zijn te bekijken in een apart “Truck- & Transportsalon” dat van 17 tot 21 januari loopt. In paleizen 1 & 3 loopt tegelijkertijd het moto-salon.

Het Salon van Brussel is een verkoopssalon, eerder dan een spektakel. Daarom verkiezen vele merken ook andere salons voor het presenteren van hun nieuwe modellen en concepts. Groen is andermaal het codewoord voor het salon; Eco-logo’s en CO2-uitstootcijfers vliegen je om de oren.

We zetten reeds de belangrijkste verwachte nieuwigheden op een rijtje, maar we willen jullie toch voorzien van beeldmateriaal.

Audi stelt de S4 in avant-versie voor, een wolf in schaapskleren, met zijn  333 pk in combinatie met een burgerlijk uiterlijk. Alle spots zijn gericht op de Q5, de midsize SUV van Audi.

De Chevrolet Cruze komt de Nubira vervangen die er een carrière van 11 jaar heeft opzitten sinds zijn lancering.

Citroën toont de C3 Picasso, een compacte monovolume die de basis deelt met de Nemo. Een licht en ruim interieur, terwijl de afmetingen compact blijven. De C-Hypnos is een conceptcar van een hybride ecologische crossover.

Dacia verwacht veel van de Logan Pick-up & Van, de bedrijfsversies van de Logan MCV. Voor een prijs van minder dan € 8000 excl BTW is dit weer een voltreffer qua prijs/kwaliteit.

Daihatsu friste de Terios op, de compacte SUV van het merk.

Dodge toont de Challenger SRT, maar heeft verder niets spectaculairs te melden.

Abarth herleeft en presenteert de 500, een wagen waarover we reeds eerder een testverslag schreven. Abarth krijgt als zelfstandig merk wel een plaatsje op de Fiat-stand.

Ford toont de bedrijfsversie van de Fiesta, de Van. Deze wagen komt enkel in een kleine dieselversie op de markt.

Honda  liet het Civic-gamma een facelift ondergaan. Deze was zo subtiel dat enkel kenners hem kunnen onderscheiden van de vorige versie.

Hyundai showt ons de i20, de opvolger van de GETZ. Ze toont ook de ijskar op basis van deze wagen. Bovenaan in het gamma wordt de iX55 onthuld. Een grote SUV, die het vooral in de Verenigde Staten goed moet doen. De Coupé concept car was ook aanwezig.

Kia blijft innoveren en toont de Soul, een cross-over met een jonge inborst, met heel wat personaliseringsmogelijkheden.

Land Rover heeft de LRX als concept op haar stand. Deze compacte 4x4 is ontworpen om een lage CO2-uitstoot (onder 120g/km) te realiseren. Hiervoor maakt de wagen gebruik van een hybride-motor.

Mazda laat de “3” voor het eerst in België los. Daarnaast werd ook de MX-5 in opgefriste uitrusting gepresenteerd. Op zwaarder vlak melden we de komst van de BT-50 een werkpaard in pick-upvorm.

Mercedes-Benz demonstreert met de Vito Blue Efficiency een hele reeks nieuwe technologieën om de CO2-emissie te verlagen. De wagen krijgt een speciaal kleedje aangemeten. Verder zijn ook een aantal andere modellen van de “Blue Efficiency”-reeks present.

Mitsubishi vernieuwde de Colt en bouwt er een aantal groenere varianten bij.De Lancer Sportback wordt gelanceerd op onze markt.

Bij Nissan staan de kleine stadswagens Note en Pixo op de voorgrond. Bij de terreinwagens zien we de nieuwe Qashqai+2 een zevenzitter van hun best-seller. Daarnaast ook de Pick-up NP300. Tot slot toont Nissan nu ook eindelijk de GT-R op Belgische bodem, een sportwagen die reeds eerder het Autofans-nieuws haalde.

Opel laat de Insignia Sports Tourer zien, de breakversie van de Wagen van het Jaar 2009. Op het vlak van milieuvriendelijkheid toont het de Zafira CNG Turbo, een wagen aangedreven op aardgas.

Peugeot heeft de 107 herwerkt. Daarnaast kreeg Miss België de eer om de 308 CC voor te stellen. Hoewel de 3008 productieklaar is, moest het Salon van Brussel het nog met het prototype Prologue Hybrid4 doen.

Renault experimenteert in de Kangoo Be Bop met de woorden vrijetijd, compacte volumes en heldere binnenruimte. De Mégane Coupé wordt gecommercialiseerd terwijl de Z.E. Concept de toekomst van de milieu- en gebruiksvriendelijke elektische wagen toont.

De Saab 9-4X Biopower is een crossover met BioPowermotor, volledig in het kader van groene efficiëntie.

Seat mikt met de Exeo op de fleetmarkt, vanwege het trapje omhoog in afwerking. De Ibiza Ecomotive toont met een verbruik van 3,8l/100 km en een CO2-uitstoot van 98g/km dat ook zij werken aan een groener wagenpark.

Skoda stelt de hernieuwde Octavia voor aan het brede publiek. Daarnaast is ook de SuperB met origineel achterkleponcept ee blikvanger.

De compleet nieuwe Alto, de stadsmus van Suzuki, kan dan weer steunen op een uitstoot van 103g/km CO2.

De nieuwe Toyota Avensis komt de grotere middenklasse-wagens het vuur aan de schenen leggen. De iQ zal dan weer trachten de Smart naar de kroon te steken. Met de Urban Cruiser vult Toyota het gat op dat er kwam vanwege de groeistuip van de RAV4. In navolging van Mazda en Nissan toont Toyota de bijgewerkte Hi-Lux, een pickup voor het zwaardere werk.

Volkswagen tot slot laat ons kennismaken met de concept Pickup. Daarnaast tekenen er ook de Golf VI en gefacelifte Golf Plus present.

Om volledig af te sluiten nog wat extra sfeerbeelden van het salon.(net zoals bij de andere foto's:klik om uit te vergroten)

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Tom 23:37
afbeelding van Tom

Stond de nieuwe golf gti er ook?

T.A. 00:22
afbeelding van T.A.

Ik geloof het wel. Ze hadden alleszins een PS3 staan met GT5 Prologue waarmee je ze met de GTI lieten rijden.

190d 09:21
afbeelding van 190d

weer mooie foto's moet ik zeggen

karel 09:22
afbeelding van karel

Ziet er helemaal niet kaal uit, geen besparingen in Brussel zo lijk?
Nuja, de verkoop in België is zelfs met 2 % gestegen in 2008.

pieter 10:33
afbeelding van pieter

@ Karel: Dat is een gemiddelde stijging doorheen het jaar. De laatste drie maanden daalde de verkoop enorm, maar het grote succes doorheen de rest van het jaar kon niet teniet gemaakt worden.

Sven 10:59
afbeelding van Sven

@ T.A. Dat was een Golf V GTI.
Een Golf stond er uiteraard, maar ik had meer oog voor de Scirocco ervoor eerlijk gezegd. Ik denk dat het eerder een TDI was.

TDK 11:59
afbeelding van TDK

Golf VI GTI staat er niet, enkel een TDI (zilvergrijs denk ik) en TSI (zwart).

ThV 13:48
afbeelding van ThV

Ik vond het persoonlijk toch een tegenvaller. Veel nieuws was er niet te spotten. BMW,mercedes,en VW hadden een mooie stand andere grote merken zoals audi en volvo waren toch wat teleurstellend. Zeker met die lelijke uitvoering van de XC60 die er stond. Mja tis ook maar het "kleine salon" eh ;-) volgend jaar beter !

VonStroke 16:20
afbeelding van VonStroke

Ik sla het over dit jaar. Volgend jaar ben ik wel van de partij normaal gezien.

psst: waar zijn die Alfa-chicks? ;-)

Sven 16:46
afbeelding van Sven

afwezig, samen met het Alfa-gamma ;)

VonStroke 16:59
afbeelding van VonStroke

Schandalig, nuja, dan ga ik zeker niet.

DNP Productions 20:39
afbeelding van DNP Productions

Geen foto's van de Z4 of Mini Cabrio? Jammer

citrofiel evil twin 12:24
afbeelding van citrofiel evil twin

Ik ben gisteren naar het autosalon geweest, het was super! De Dodge Challenger ziet er in het echt wel een leuke kar uit! Ik heb nu ik daar toch was ook wat kleren van Dodge gekocht, zaaaaaaaaaaaaaaalig! :)

citrofiel evil twin 12:26
afbeelding van citrofiel evil twin

Nu ik er op denk, de Dodge Avenger was niet te zien op het autosalon. Wel spijtig. :(

pieter 12:36
afbeelding van pieter

Kocht je ook zo spannend rode pakje dan?

het was de moeite! 13:26
afbeelding van het was de moeite!

het was de moeite!

audifiel 18:54
afbeelding van audifiel

ik hoop dat de editie 2010 een topeditie ga zijn zele!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws