
Nee, niks betaalbaars aan deze keer. Maar heb je de jackpot gewonnen bij de Lotto en wil je graag een dikke SUV aanschaffen, dan hebben we de 10 grootste kanshebbers even op papier gezet.
Ook de superrijken komen dingen tegen die je als gewone kostverdiener niet ziet. Dat er maar één diesel tussenzit, net als één elektrische wagen en één plug-in hybride. Wist je trouwens dat het plafond voor BIV tegenwoordig 11.126 euro en wat kopergeld bedraagt?
BMW X7 M50d
Vraagprijs: 112.800 euro
BIV: 2.325 euro (185 g/km CO2)
Verkeersbelasting: 1.102 euro

Pas gelanceerd en vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt en de Oost-Azië. Maar toch staat hij mooi bij ons in de catalogus.
Volvo XC90 T8 Twin Engine Excellence
Vraagprijs: vanaf 120.850 euro
BIV: 0 euro (vrijgesteld plug-in hybrid, 49 g/km CO2)
Verkeersbelasting: 0 euro

Zowaar een Volvo in de lijst. De meest luxueuze Volvo ooit, dat is deze XC90 T8 Excellence. En dankzij zijn plug-in verhaal mag je jaarlijks betalingsvrij langs het belastingskantoor.
Cadillac Escalade ESV Platinum
Vraagprijs: 122.900 euro
BIV: 11.126 euro (287 g/km CO2)
Verkeersbelasting: 4.359 euro

Waarom je deze zo weinig ziet? Kijk hier maar eens naar zijn belastingscijfers. En dan heb je een redelijk gewoon ogende SUV. Voor dat geld koop je wel een dikke exotic waarmee iedereen je ziet rijden. Dat zal ook ongeveer evenveel verbruiken.
Porsche Cayenne Turbo
Vraagprijs: 142.876 euro
BIV: 11.126 euro (267 g/km CO2)
Verkeersbelasting: 2.696 euro

Toen ze in Zuffenhausen SUV's begonnen bouwen viel de halve autominnende wereld achterover. Maar de SUV's van Porsche bleken een goudhaantje voor het merk. Een haantje-de-voorste met de Turbo-aanduiding opgespeld.
Mercedes-AMG GLS 63
Vraagprijs: vanaf 142.901 euro
BIV: 11.126 euro (288 g/km)
Verkeersbelasting: 3.753 euro

Een dikke variant van Mercedes' luxeauto mag niet ontbreken in de catalogus. Eén van de laatsten met een dikke 5.5 onder de kap, overigens.
Mercedes-AMG G 63
Vraagprijs: vanaf 156.211 euro
BIV: 11.126 euro (299 g/km CO2)
Verkeersbelasting: 2.898 euro

En ook van de oer-Geländewagen staat een AMG-versie in het lijstje. Al heeft deze al de vierliter in gebruik. De keuze is aan jou.
Tesla Model X P100D
Vraagprijs: 160.230 euro
BIV: 0 euro (vrijgesteld)
Verkeersbelasting: 0 euro

Tegenwoordig kan je niet meer om de elektrische wagens heen. En om die trafiek wat op gang te brengen wordt vooral de grote geldbeugel eerst aangesproken. De P100D teveel van het goede? Dan zijn er nog versies met een stuk minder vermogen - of meer bereik, zoals je wil.
Lamborghini Urus
Vraagprijs: 208.725 euro
BIV: 11.126 euro
Verkeersbelasting: 2.712 euro

Supercarmerk Lamborghini kwam onlangs met de Urus SUV. Of dat een goed idee was, moet de toekomst uitwijzen maar intussen zijn Ferrari en Aston Martin bezig aan een concurrent.
Range Rover SVAutobiography LWB
Vraagprijs: vanaf 214.200 euro
BIV: 11.126 euro (294 g/km)
Verkeersbelasting: 3.490 euro

De enigen die een SUV aanbieden met LongWheelBase zijn deze Britten. Ineens met een dikke vijfliter eronder. Wie deze te fel vindt, kan altijd bij de hybride variant terecht.
Bentley Bentayga 6.0 W12
Vraagprijs: 215.017 euro. Voor de Mulliner versie betaal je zelfs 298.144 euro
BIV: 11.126 euro (296 g/km CO2)
Verkeersbelasting: 4.309 euro

Een luxueuze SUV, of toch gewoon een veredelde Volkswagen Touareg? De W12 heeft alvast niemand anders onder de kap zitten, als het een troost mag zijn.
Rolls Royce Cullinan
Vraagprijs: Als je 't moet vragen...
BIV: 11.126 euro (354 g/km CO2)
Verkeersbelasting: 5.229 euro

Het summum van de SUV is deze Cullinan. Helemaal eenzaam aan de top, net als zijn berlinebroertjes. Wil je meer, dan koop je gewoon een huis en zet je er wielen onder.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door andre123 3 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)-
Door Waxweazel 3 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 3 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 3 jaar geleden