Rijtest: Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI 122

Volkswagen Golf Cabrio TSI

Wie met een Volkswagen Golf Cabriolet wil toeren, kan daarvoor zowel voor een benzine- als dieselmotor opteren. Wij namen de 1.4 TSI met 122 pk mee voor een ritje door een zonnig België. Dat zat alvast mee in onze testweek.

Want wie een cabrio koopt, wil natuurlijk zoveel mogelijk open rijden. Volkswagen biedt daarom de Golf Cabrio met stofen kap aan, die sluit in 9 seconden, andere modellen tonen aan dat alleen handmatig sluiten sneller gaat. Tegelijk kan je de kap ook al rijdend sluiten, zodat je niet aan de kant hoeft. Wie toch een hard dak wil, is bij Volkswagen aangewezen op de Eos, die iets duurder is en iets hoger op de statusladder staat. Wie de kap van de Golf Cabrio toch gesloten houdt, en dat zal in ons regenachtige land wel meer dan eens het geval zijn, mag rekenen op een goeie windgeleiding en een degelijke isolatie, zodat windgeluiden niet tot het interieur doordringen.

Volkswagen Golf Cabrio TSI

Open is de Golf Cabrio trouwens het mooist. Volkswagen laat de rolstang achter de voorste zetelrij weg, zodat een visueel open kuip gevormd wordt. Geen nood, de hoofdbescherming floept in milliseconden tevoorschijn wanneer je overkop zou gaan. Verder neemt de Golf Cabrio de achterlichten van de Golf R over, de LEDs in dubbele L-vorm zijn dus standaard aanwezig.

Volkswagen Golf Cabrio TSI

Wie plaatsneemt in de Golf Cabrio ziet dat deze ongewijzigd is ten opzichte van de gewone Golf (de Golf 6, nvdr), afgezien van de bedieningselementen van het dak in de middenconsole. Dat betekent dus dat je op hetzelfde degelijke maar saaie interieur kijkt als de leaserijder naast je. Dat zie je ook verder in het interieur, waarbij de achterste inzittenden dan weer voldoende plaats krijgen. De koffer is vrij diep maar de kap zit wat in de weg om een mooie inlaadopening te creëren.

Volkswagen Golf Cabrio TSI

De 1.4 TSI met 122 pk is dus de lichtere benzinevariant, enkel de 1.2 TSI en 1.6 TDI met beiden 105 pk zijn minder krachtig in het hele gamma. Dat maakt dat je het rijden met zachtheid moet benaderen en dat je best niet uit bent op stevige prestaties. De 1.4 doet wat hij moet doen, hij rijdt soepel De ingenieurs bij Volkswagen hebben het chassis aangepast, zodat het rijgedrag zou lijken op dat van de hatchback. Dat maakt dat de Golf Cabrio alweer scherp stuurt maar dat hij wat betreft de demping van putten niet bij de besten van de klas hoort.

Volkswagen Golf Cabrio TSI

Ook de Golf Cabrio met turbo benzinemotor heeft zijn goeie kanten. De kap sluit snel, de motor is gewillig en het interieur is relatief stil. Toch is de Golf Cabrio niet dadelijk een wagen die de harten sneller zal doen slaan of die je met zijn looks zal overtuigen, daar zijn er teveel kapers op de kust. De Golf moet het dus ook in open versie hebben van zijn degelijkheid, al blijkt dat bij cabriolets veel meer het gevoel spreekt bij potentiële kopers. En dat vinden we bij deze Golf te weinig terug. Dan toch maar over naar de Eos?

Volkswagen Golf Cabrio TSI

Specificaties

Motor

1.4 TSI turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

122pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

DSG-7 automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 379 kg

Topsnelheid

197 km/u

Prijs basismodel

€ 23 050.00

0 tot 100 km/u

10.50 sec

Gemiddeld testverbruik

7.40 L/100km

Min. kofferinhoud

250 L

CO2-uitstoot

147 g/km

BIV

€ 201.76

Rijtaks

€ 221.50

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Techno Patat 18:03
afbeelding van Techno Patat

Deze zegt me eigenlijk heel weinig! En dat is raar, want meestal vind ik cabrio's leuker dan de gewone versie's! De A3 cabrio bv vind ik leuk, de A3 dan weer niet... De sportwagens zou ik ook in cabrio kopen! En de leukste Volvo is voor mij nog steeds de C70. Zelfde verhaal met de A5 (mooier in coupe, leuker in cabrio)!

Maar deze heeft het toch niet! Ik zie me niet genietend van het zonnetje rondcruisen in deze golf...

Al zullen er veel m'n mening niet delen! In de streek bollen er hier al enkele!

Mesoerrie 19:44
afbeelding van Mesoerrie

ik vind er niets aan. Maar sowieso vind ik een cabrio afgeleid van een hatchback nooit goed smoelen.

B4 20:43
afbeelding van B4

Zeker van een saaie hatchbak is het moeilijk om een knappe cabrio te maken

MichelAngelo 16:34
afbeelding van MichelAngelo

vind er ook niks aan... bijna vormloos zelfs... een doordeweeks gebruiksvoorwerp met een handicap = geen volwaardig dak.

Yvesw 18:20
afbeelding van Yvesw

@Michelangelo: Kom kom kom... Zo erg is het nu niet. Moest mijn klein paggaderke zo een cabrio tekenen, ik zou fier op hem zijn. Nu weet ik wel niet of dat een compliment is voor de Golf of niet...

Carlos 20:08
afbeelding van Carlos

Vind van hatckback afgeleide cabrio's nooit mooi... Dan liever langere basis zoals de EOS, A4, A5...

Uw reactie