Rijtest: Mercedes SL 400

mercedes-benz_sl400

Voor de SL-reeks van Mercedes wordt de SL 400 de nieuwe instapper. De 400-motorisatie vervangt de nog niet zo oude 350. Een grotere motor? Neen, eerder downsizing, met de nodige turbo-spielerei. Of je daar blij mee moet zijn lees je hier...

Er zijn een paar vreemde zaken aan deze instapper. Zo nam Mercedes de moeite om de slechts 3 jaar oude 3.5-liter V6 (M276) te vervangen met... dezelfde motor maar met een andere opbouw. Het M276-blok is 500cc kwijtgespeeld en werd voorzien van bi-turbo drukvoeding. Voordelen? Het opgegeven verbruik zakt naar 7,7 liter/100km en is hiermee een dikke liter zuiniger geworden. Daar bovenop komt de vermogenstoename: 333 pk tegenover 306 pk en volledig beschikbaar vanaf 5.250 tpm tegenover 6.500 tpm in de 350. Ook het koppel gaat mee naar omhoog, een mooie 480 Nm krijg je nu veel vroeger, al vanaf 1.600 tpm.

Mercedes-SL400

In de praktijk?

Tjah, dat verbruik, zuiniger lijkt het niet te zijn geworden. Wij zaten tegen de 9 l/100km. Is dat veel? Naar onze mening niet. Je krijgt namelijk behoorlijk wat vrijheid qua sportief-pedaal gebruik. Mits wat eco-rijden kom je heus wel aan die 8 l/100km. Het zal je wellicht worst wezen als je meer dan 100.000 euro hebt gespendeerd aan jouw SL.

Mercedes-SL400

Rijplezier

Daar kunnen we volmondig antwoorden met: Ja! Doen we het dak naar omlaag dan krijgen we ééns te meer een lach op ons gezicht. Deze Sport Leicht maakt namelijk een wel heel leuk geluid bij het in toeren gaan. En ook bij het rijden in het dorp maakt hij subtiel duidelijk dat je hier niet met een viercillindertje onderweg bent. Bij ons stond de knop 90 procent van de tijd in Sport-modus. De uitlaat is dan een tikkeltje luider, de gasrespons wat sneller, vering wat stijver en het stuurgevoel gaat er ook op vooruit. Let wel, dit is niet het soort wagen waar je de eerste keer in plaatst neemt en meteen je recordtijd naar Knokke mee gaat verbeteren. Daarvoor moet je eerst even wennen aan de lange motorkap en de plaats van de voorwielen. Wat voor ons beter kan is dat stuurgevoel; je hebt er in het begin het raden naar waar je voorwielen nu precies die bochten aansnijden. Iets meer feedback had dus wel gemogen. Het stijve chassis maakt het wel mogelijk om hem kordaat de bocht in te sturen zonder enige koetswerkrol.

Mercedes-SL400

50/50 en 7-traps automaat

Verantwoordelijke voor die minieme koetswerkrol is de perfecte gewichtsverdeling op de voor- en achteras. We zeiden het daarnet al, met de SL is het heerlijk sportief rijden. Hetgeen weer wel wat tegenstak bij de aandrijving was de verouderde 7-traps automaat. Terugschakelen duurt gewoon veel te lang, sport-stand of niet. Een probleem dat we keer op keer ervaren in het sportiever speelgoed van Mercedes. Eénmaal in de juiste versnelling trekt de wagen weer wel versnelling na versnelling door en kan je niet wachten op de volgende mogelijkheid om heel het rijtje nog ééns voorbij te laten komen. De Sport-stand doet wonderen, de gasrespons is direct, dit doen ze door één van de turbo’s iets hoger te laten draaien waardoor je niet moet wachten tot de turbo druk geeft, het zogenaamde turbogat is dus compleet afwezig.

Mercedes-SL400

Interieur in detail

Zoals elke Mercedes van de laatste jaren weet je meteen bij het instappen dat je in een Mercedes stapt. Daar heeft die grote ster op het stuur niets mee te maken. Het design is vanaf de A-Klasse tot de SL bijna overal “hetzelfde”, behalve de S- en de V-Klasse dan. Hoe dan ook, dat het een geslaagde sportieve look heeft is zeker. Iets minder fan zijn we van de vreemde asymmetrie van de centerconsole. De twee middenste ventilatieschachten zitten niet precies in het midden, daardoor zit het scherm ook niet in het midden. Het enige dat in het midden zit is het (optioneel) klokje bovenop het dashboard. Een leuk “analoog” detail voor een premium cabrio.

Waar ze ook mee rekening hebben gehouden zijn de contrasterende stiksels van het lederen interieur. Op het dashboard vinden we gewoon antracietkleurige stiksels. Waarom? Die geven 0,0 reflecties in de voorruit. Slim én functioneel. Alles is trouwens met leder overtrokken in de SL. Het zou maar ééns niet zo moeten zijn voor cabriolet met een instapprijs van 105.875 euro. Optioneel is de SL ook voorzien van het Magic Sky Control: knappe LCD-technologie die het panoramisch dak (in een cabrio, ja) elektronisch helder of donker kan maken met een simpele druk op de knop. De prijs is wel navenant, 3.140 euro.

Mercedes-SL400

Handig

Zoals bij elke cabrio met een elektronisch inklapbaar dak -behalve een MX-5 dan- neemt zo’n dak best wat ruimte weg uit de koffer. Met het dak naar omlaag heb je nog 241 liter ter uwer beschikking. Dat zijn ongeveer 2,5 trolleys. Het dak kan makkelijk een beetje naar omhoog kantelen met een druk op de knop om het in en uitladen te vergemakkelijken. Zoals je onderhand wel weet is de SL een echte 2-zitter. Een achterbank heb je dus niet, wat je wel hebt is een incognito opbergvak achter de bestuurderszetel. Tussen beide zetels zit heel knap de brandblusser verwerkt die je in noodgevallen met één armbeweging kan bovenhalen zonder dat je hem anders kan zien zitten. Details...

De actieve zijdelingse steunen van de voorzetels hebben zeker hun nut bij sportief rijden maar daarbuiten laten we het liever uit staan. Nog iets leuks is het verwarmd ruitensproeiersysteem, Sky Vision Control. De ruitenwisservloeistof komt over de volledige lengte van de ruitenwisser op de ramen én is verwarmd. 321 euro, Het werkt prima en is zijn geld wel waard, je kan nu eindelijk je ruiten kuisen in cabriomodus. Het laatste wat we nog even willen uitlichten in de ellenlange optielijst - die meer Magic bevat dan een show van Harry Houdini - is het Logic7-geluidsysteem van Harman/Kardon. Voor de eerste keer kon een geluidsysteem van dit merk ons overtuigen. Het klinkt geweldig en gaat absurd luid zonder de minste vervorming in het geluid. De FrontBass technologie geeft ook een mooi live-gevoel. De bassen hoor je van vooraan komen, niet simpel te verwezenlijken zonder heel het dashboard uit elkaar te doen trillen.

Mercedes-SL400

Conclusie

Voor een instapmodel is deze SL 400 met 333 pk voldoende. Op geen enkel moment stelde de motor op zich ons teleur. Acceleratie is prima, geluid geweldig en de looks van zowel in- en exterieur konden iedereen wel bekoren. Jammer dat de SL niet de luxe van de 9G-versnellingsbak heeft gekregen maar daar hebben ze bij Mercedes waarschijnlijk wel een technische verklaring voor. Het blijft natuurlijk een Sport Leicht. Er is behalve de SL 400 nog de V8, de SL 500, in de catalogus, om nog maar te zwijgen over de SL 63 AMG. Die laatste kost je namelijk al 164.340 euro. Voel je je Dan Bilzarian dan ga je natuurlijk voor de dik 80.000 euro duurdere SL 65 AMG. Leef je eerder op een budget, dan kom je niets te kort in de SL 400

Met dank aan Gerlach Delissen Photography voor de foto's.

Specificaties

Motor

3.0 V6 turbo benzine

Vermogen

333pk

Koppel

480 Nm

Overbrenging

7G-Tronic Plus automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 730 kg

Topsnelheid

254 km/u

Prijs testwagen

€ 132 600.00

Prijs basismodel

€ 105 875.00

0 tot 100 km/u

5.60 sec

Gemiddeld testverbruik

9.00 L/100km

Min. kofferinhoud

241 L

Max. kofferinhoud

381 L

CO2-uitstoot

177 g/km

BIV

€ 804.20

Rijtaks

€ 772.20

Auteur: Yannick
Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Stealth 15:33
afbeelding van Stealth

Kwam het goeie geluid uit het Harman systeem niet doordat de luidsprekers rechtstreeks aan de binnenkant van het koetswerk zijn bevestigd in plaats van in de deurbekleding te zijn ingewerkt. Ik meen dat ik dat ergens gelezen heb en dat dat een primeur is bij serieuproductie. Het werkt dus blijkbaar. Voor de rest een elegante cruiser die SL400.

Yannick 16:04
afbeelding van Yannick

De luidsprekers zitten inderdaad recht op het koetswerk, let wel enkel de s;ubwoofers. Er zijn foto's van de inwerking te vinden op de website van Harman/Kardon

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws