Rijtest: BMW 420d Cabriolet

 bmw-420d-4-reeks-cabrio-2014-test

Na 29 jaar is het doek over de BMW 3 Cabriolet gevallen. Niet echt natuurlijk, net als de BMW 3 Reeks Coupé leeft de dakloze 3 voort in de 4 Reeks. Voortaan spreken we dus over 4 Reeks Cabrio.

De 4 Reeks wordt dan misschien wel gepositioneerd als een apart model, hij blijft natuurlijk gebaseerd op zijn minder exclusieve broer. Dat hoeft niet te verbazen gezien de uiterlijke gelijkenissen. De Cabrio is net als de 4 Coupé en 4 Gran Coupe dat tikkeltje agressiever, de zijdelingse kieuwen springen daarin het meest in het oog. Een elegante cabriolet maken met stalen vouwdak, het is weinig constructeurs gegund. BMW doet zijn best, maar ook hier heeft het design compromissen moeten maken. De daklijn van de coupé is een stuk gestroomlijnder. Toch moeten we niet klagen, met de kap naar beneden is het een begeerlijke machine, en van de kenmerkende corpulente stalen-vouwdak-kont is hier geen sprake.

bmw-420d-4-reeks-cabrio-2014-test

Vakantie met twee

Binnenin geen verrassingen, de kwaliteit en afwerking zijn top en alles zit op de juiste plaats. De 4 Reeks Cabrio is natuurlijk een vierzitscabrio. Zoals gewoonlijk bij een vierzitscabrio zijn de achterste zetels vooral voor kinderen, maar ook kleinere mensen kunnen het hier gerust even uithouden. Hou er wel rekening mee dat de passagiers achteraan het meeste wind pakken. Je zou de achterbank natuurlijk ook kunnen gebruiken voor je bagage, want het vouwdak eist heel wat liters bagageruimte op. Het ziet er wel erger uit dan het is, ons inziens is het meer dan genoeg voor een vakantie met twee.

bmw-420d-4-reeks-cabrio-2014-test

dieselcabrio

Als mensen ons naar cabrio-advies vragen zeggen we steevast dat ze voor een benzinemotor moeten gaan. Met de kap open hoor je de motor uiteraard een stuk harder en dan heb je liever geen typische diesel-traktorgeluiden. Ook kopen veel mensen in de eerste plaats een cabrio als tweede of derde wagen, veel kilometers worden er dan toch niet mee gereden.

En wat doet BMW, ze geven ons een 4 cabrio mee met de basisdiesel en automaat. Desalniettemin, met 184 pk, 380 Nm gecombineerd met een snelle 8-traps ZF automaat, is basis hier zeer relatief. Het verplichte sprintje doet de 1.755 kg zware 4 dan ook in een respectabele 8,2 seconden. Ophouden doet hij pas bij 228 km/u. Door het hoge koppel lijkt hij weinig moeite te hebben met de zware 4 Reeks. Ook de vervelende dieselgeluiden bleven achterwege. Het klinkt raar voor een basisdiesel, maar de 20d is best een sportieve motor en het grote voordeel is dat een gemiddeld verbruik van onder de 6 l/100km zeker mogelijk is. We hebben ons echt wel geamuseerd met de 20d automaat, en dat is toch het belangrijkste. Misschien moeten we bij deze onze “een cabrio moet een benzine zijn”-mening wel herzien.

bmw-420d-4-reeks-cabrio-2014-test

daily

Voor diegenen die toch iets meer power willen is er keuze genoeg. Dieselen kan, na de 420d, ook met de 218 pk sterke 425d, de 258pk sterke 430d en de 313 pk sterke 435d(xDrive), alleen de laatste twee zijn trouwens zescilinders. Voor de genieters van het betere toerenbereik zijn er de 420i, de 428i en de 435i. Die bieden respectievelijk 184, 245 en 306 pk. De 435d, 428i en 435i zijn ook in vierwielaandrijving te bestellen. Je hebt al een 4 Reeks cabrio vanaf 43.500 euro, onze 420d begint bij 46.850 euro (6MT). Dat is niet weinig, en moeilijk is het niet om ze boven de 60.000 euro te krijgen. De Audi A5 Cabrio begint met 39.199 euro(1.8 TFSI, 170pk) een stuk vroeger. Ook de diesel begint vroeger (41.600 euro voor 2.0 TDI, 150pk). Nemen we de 190 pk TDI versie dan is het verschil exact 3.000 euro met de 420d, het verschil zal hem in het dak zitten zeker?

Er zijn dus meer dieselvarianten beschikbaar dan benzine's. Op zich niets mis mee, de dakloze 4 zou je perfect als woon-werk verkeer wagen kunnen gebruiken. Hij is meer dan comfortabel genoeg voor lange ritten. Zijn sportieve inborst zitten hem in het stuurgevoel en de aandrijving. Pas wanneer je de bocht iets sneller instuurt, merk je dat je toch een dikke 200 kg extra meesleurt ten opzichte van de coupé. Het stoort ons niet, er is namelijk geen enkele concurrent die dicht in de buurt komt van de precisie van de 4.

bmw-420d-4-reeks-cabrio-2014-test

conclusie

BMW heeft met de nieuwe 4 Reeks Cabrio weer een dijk van een auto neergezet. De balans tussen sportiviteit en comfort is voor een cabrio als deze "spot on" en hij beschikt nog eens over leuke aandrijflijnen. Zelfs deze basisdiesel wist ons te overtuigen. Het stalen vouwdak heeft een positieve invloed in de dagelijkse bruikbaarheid van de wagen, maar slikt aan de andere kant ook heel wat bagageruimte, aan jullie de keuze.

Specificaties

Motor

2.0 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

184pk

Koppel

380 Nm

Overbrenging

8-traps ZF automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 755 kg

Topsnelheid

228 km/u

Prijs testwagen

€ 64 120.00

Prijs basismodel

€ 43 500.00

0 tot 100 km/u

8.20 sec

Gemiddeld testverbruik

5.90 L/100km

Min. kofferinhoud

220 L

Max. kofferinhoud

370 L

CO2-uitstoot

127 g/km

Rijtaks

€ 403.00

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Bmw

 

Auteur: Wim
Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
lauw 14:26
afbeelding van lauw

Ik vind de cabrio er eigenlijk echt niet uitzien, elk model wordt het 'opplak'gevoel van het dak erger en erger. Er is iets mis met het model imo, de kofferbak is te lang ofzo, ik ben er nog niet helemaal uit.
De overstap naar '4 serie' vind ik ook nog steeds een lepe, holle truc om meer geld te vragen vragen voor exact dezelfde auto

Pieter A. 14:49
afbeelding van Pieter A.

Akkoord. De 4 coupé vind ik ook niet in proportie.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws