Rijtest: Mercedes SLC 200

Rijtest: Mercedes SLC 200

Ik kon me geen beter weekend voorstellen. Het eerste weekend van mei was zonnebaden, apero's drinken en chillen op een terras of in de tuin. Ik had al lang een weekend Belgische kust gepland en mocht deze Mercedes SLC meenemen. Ideale omstandigheden dus om m'n voorhoofd in te smeren met factor 30 en op een gezapig tempo af te zakken richting het westen van ons land.

Exact twintig jaar na zijn introductie en dik 600.000 exemplaren later verdwijnt de SLK-benaming in de geschiedenisboeken van Mercedes. Wie vandaag in het kamp van Mercedes de kleinste hardtop cabrio wil kopen, zet voortaan zijn handtekening onder een bestelbon van een Mercedes SLC. Daarmee komt het model inzake benaming in lijn met de rest van het gamma. De SL- staat voor de cabrio roadster, de C- staat voor de wagen waarop hij gebaseerd is, de C-klasse.

Rijtest: Mercedes SLC 200

SLC-Maagd

Voor mij waren ze allebei nieuw, zowel de SLK- als SLC-badge. Meer zelfs, het is de eerste keer voor Autofans dat we het model op onze testbank zetten. Dat bewees ik mezelf toen ik bijna vijf minuten moest zoeken naar de knop om het dak naar beneden te krijgen. Ik moest het net niet opzoeken online, ik heb het uiteindelijk toch gevonden. En dat voor een autoliefhebber in dé hard-top roadster op de markt, ik voelde me niet de grote Autofan, eerder een SLC-maagd.

Rijtest: Mercedes SLC 200

visuele revamp

Maar goed, wat ik ben doet er niet toe. Wat de wagen is, daar gaat het hier om. Mercedes paste meer dan alleen de naam aan voor deze facelift, want in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is dit geen nieuwe generatie. De visuele verschillen aan het exterieur zijn relatief snel duidelijk. Nieuwe bumpers voor- en achteraan, LED-lampen vooraan en hertekende achterlichten. Daarmee wordt de SLC in onze ogen nog iets scherper en lijkt hij nog meer op zijn grote broer, de SL. Visueel dus volwassener en volgens ieders mening was dat de juiste beslissing.

Binnenin veranderde er niet heel veel. Het blijft allemaal erg bekend aanvoelen, zoals het infotainmentsysteem dat naar gewoonte tussen twee ventilatierooster staat. De kwaliteit van de materialen zou er volgens collega's op vooruit, maar visueel zijn de verschillende nihil.

Rijtest: Mercedes SLC 200

echte roadster

Wij reden de SLC 200, die staat tussen de SLC 180 en SLC43 AMG. Wie wil dieselen kan vandaag enkel kiezen voor de SLC 250d die 204 pk onder de kap krijgt. Onder onze kap schuilt een 184 pk sterke tweeliter met vier cilinders. Dat turboblok bedienden we met een manuele zesbak, een handbak die zich naar mijn mening wat stroef liet bedienen maar wel toeliet er alle 184 paarden uit te persen. Persoonlijk zouden we de automaat verkiezen. Daarvan weet ik uit ervaring dat die schitterend is en het past naar mijn mening bij het type van de wagen. Wie dus interesse heeft is een SLC 200, even beide transmissies uittesten en zelf beslissen.

Rijtest: Mercedes SLC 200

open of toe

Snel voelt de Mercedes nooit echt aan, mede vanwege zijn gewicht van 1,5 ton. Daarvoor moet je naar de AMG-variant gaan kijken, die vandaag al beschikbaar is voor bestelling. Comfortabel is hij wel, zeker voor langere afstanden. Comfortabele stoelen die voldoende steun geven, een klein en stevig stuur en een opvallend stille cabine wanneer het dak gesloten is. De sturing is zwaar maar blijft erg precies.

Wil je het dak openen kan dat al rijdend tot 40 km/u en in net geen twintig seconden. In tegenstelling tot de SLK wordt het scheidingspaneel in de koffer nu automatisch bediend. Zit er te veel in je koffer en weet hij daarom dat het dak niet helemaal kan worden opgeborgen, dan blijft het dak dicht en toont het systeem je een melding op het schermpje tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Wie het dak toe laat heeft 335 liter tot zijn beschikking, dat is meer dan elke SLC-concurrent vandaag kan bieden. Zodra het dak dichtgaat beperkt zich dat tot een minimum van 2 sportzakken.

Rijtest: Mercedes SLC 200

Prijzen

Wie zo'n SLC op de oprit wil betaalt minstens 34.485 euro, daarvoor heb je de instapper SLC 180 met 154 pk. De door ons gereden SLC 200 kost je minstens 39.446 euro. Koop je iets vergelijkbaar bij Audi dan zit je bij de TT Roadster, die kost minstens 36.510 euro. Het verschil is dat de TT-instapper al over 180 pk beschikt. Een vergelijkbare BMW Z4 met 184 pk kost je 38.300 euro. Ook dat is 1.000 euro goedkoper. Onze Mercedes is dus al een flinke 3.000 euro duurder dan de Audi en 1.000 euro duurder dan de BMW. Al heeft Mercedes dan weer wel de goedkoopste instapper. Het zijn keuzes die je moet maken.

Rijtest: Mercedes SLC 200

Conclusie

Eindelijk ontmaagd. De SLC Roadster blijft me bij als een mooi getekende wagen die inzake kwaliteit nergens toegevingen doet. Dat laat zich voelen in de bediening van de instrumenten binnenin, materiaalkeuze en stilte als je rijdt. Een echte roadster die je tot rust laat komen en comfortabel is voor lange ritten. Persoonlijk zou ik daarom opteren voor een automaat en zou ik kijken of de dieselversie met 204 pk niet beter past bij het karakter ervan.

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

184pk

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 500 kg

Topsnelheid

240 km/u

Prijs basismodel

€ 39 466.00

0 tot 100 km/u

7.00 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Max. kofferinhoud

335 L

CO2-uitstoot

154 g/km

Auteur: Pieter A.
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Carlos 12:17
afbeelding van Carlos

edit: fixed!

BertR. 12:27
afbeelding van BertR.

Zouden jullie eens niemand zoeken om de teksten na te lezen? Ik bedoel dit helemaal niet slecht, maar de fouten zijn niet op één hand te tellen.

Yannick 15:15
afbeelding van Yannick

Dat punt staat morgen op de agenda. Het nalees proces komt soms te laat. Door automatische planning voor publicatie, worden sommige rijtesten vergeten.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws