Rijtest: Mercedes S 500 Cabrio (2016)

Mercedes-S500-Cabrio-rijtest-2016-fredericlouis

Kijk maar goed, daar staat de eerste S-Klasse Cabrio in 45 jaar. Een hele hoop luxe waar het dak van werd weggeknipt. Of je daardoor moet inboeten aan comfort?

Het lijkt eenvoudig, het dak van een luxecoupé knippen om er een cabrio van te maken. Toch is het dat niet. Want wil een cabrio luxe en stijl blijven ademen, dan moet hij die wegklapbare kap op een elegante manier weggeborgen krijgen. Dat lukt Mercedes en de designers slaagden er ook in om de Cabrio in open status het aanzicht van een luxejacht te geven achteraan.

Dat gebeurt doordat ze de brede achterkant de stoffen kap laten omvatten. Opvallen doe je niet echt, met deze S-Klasse Cabrio. Zijn troefkaart is eerder zijn discrete luxe, in tegenstelling tot excentrieke concurrenten als de Bentley Continental GT Cabrio of de Rolls Royce Dawn. Zeker in de donkerblauwe kleur waarmee wij hem meenamen houdt de Cabrio zich gedeisd. Dat maakt hem er niet minder knap op. Gracieus is misschien een stap te ver, hij brengt dankzij zijn lengte wel een heel pak présence voort.

Mercedes-S500-Cabrio-rijtest-2016-fredericlouis

Zoals zijn broers

Binnenin is de gelijkenis met de Coupé vanzelfsprekend. Ook bij de Cabrio staan afwerking en technologie voorop. Instelbare kleuren voor de sfeerverlichting, massagezetels, Night Vision of gewoon het hele COMAND infotainmentsysteem, je hebt als gebruiker een poosje nodig om alle knopjes in de eerste plaats te vinden en nadien ook gewoon te worden. Want Mercedes zet er zoveel snufjes in dat je links achter het stuur een extra paneeltje met knopjes nodig hebt voor de bediening.

Mercedes-S500-Cabrio-rijtest-2016-fredericlouis

Als klap op de vuurpijl krijg je een volledig digitaal instrumentenpaneel, geen analoge wijzers meer zoals bij de GLS-Klasse. Achterin kan je ook zitten als volwassene, al zijn die twee plaatsen iets minder geschikt. Vooral met de kap omlaag krijg je dan de wind in je nek, ook al laat de chauffeur de Airscarf-luchtafweer in de voorruit omhoog klappen. De meeste kopers zullen de achterbank dan ook gebruiken als extra bagageruimte.

Want die bagageruimte wordt een stuk kleiner als je met het dak open richting je vakantiebestemming rijdt. Dak open is volgens ons nog altijd the way to go, al moeten we het de ingenieurs van Mercedes nageven dat ze de isolatie van de stoffen kap op een erg hoog niveau hebben gebracht. Als je tegen je compagnon moet zeggen dat het een cabrio is na de opmerking "dat een glazen dak wel had gemogen in deze coupé", dan weet je dat ze een topjob hebben geleverd.

Mercedes-S500-Cabrio-rijtest-2016-fredericlouis

vergeet het dak

De luxe uit zich ook in de motorisaties. Wat dacht je van een S 500 als basisversie? Zoveel longinhoud dat je eigenlijk niet meer van een basisversie mag spreken, overigens komt er later ook een S 400 Cabrio in het aanbod. De S 500 heeft een 4.7 liter V8 met een dikke 455 pk. De wind in je haren voelen aan 100 km/u doe je in 4,8 seconden. Moeten we nog zeggen dat de AMG S 63 Cabrio en AMG S 65 Cabrio eigenlijk overkill worden? Schakelen gebeurt automatisch en je voelt helemaal niet dat je in een mum van tijd door alle 9 de verzetten wordt geloodst.

Mercedes-S500-Cabrio-rijtest-2016-fredericlouis

De straffe motorisatie zorgt voor een snelle verplaatsing, de wagen geeft je meer het gevoel een comfortabele cruiser te zijn dan een snelle sportwagen. Slim gezien, want als je dat laatste wil, kies je beter voor een Mercedes SL, die qua prestaties verder amper verschilt van deze vierzitscabrio. Dat komt omdat de S-Klasse Cabrio kan bogen op de techniek van de ophanging van de berline, waardoor een comfortabel rijgevoel wordt gecreëerd.

Mercedes-S500-Cabrio-rijtest-2016-fredericlouis

huis te koop?

Zo'n S-Klasse mag als top of the league product ook wel wat kosten, je betaalt natuurlijk voor alle technologisch vernuft en alle detailwerk dat de Duitsers aanbieden. Met een basisprijs van 144.232 euro voor deze S 500 Cabrio is het voor de gemiddelde Belg al even slikken, als je ziet dat de wagen inclusief opties richting 176.030 euro wijst, kan je als even gemiddelde Belg gaan denken aan het verkopen van je huis.

Maar de gemiddelde Belg is het perfecte publiek om je Cabrio aan te showen, dus die extra 2.856 euro voor het optionele ILS lichtpakket met Swarovski-kristallen in de koplampen, tel je met de glimlach neer. Verwacht van de concurrentie overigens heus geen koopjes, wan eigenlijk is de S-Klasse Cabrio zowat in de onderste helft in de categorie. Een Aston Martin Volante kost je minimaal 132.000 euro, een BMW 650i Cabrio schuurt tegen de 107.750 euro. Maar kijk je naar de Bentley Continental GT Cabrio (198.319 euro) en de Rolls Royce Dawn, dan tel je tot het dubbele van het bedrag voor de Benz neer.

Mercedes-S500-Cabrio-rijtest-2016-fredericlouis

Conclusie

Of hij ons kon overtuigen? Nou en of. De Mercedes mag in de klasse dan de meest mainstream wagen zijn, hij is echt goed. De details zijn verzorgd, de technologie is modern. Dat maakt hem de ideale cruisecabrio voor de rijkelui. Enkel een eigen jacht zouden we nog ergens moeten scoren. Als je toch de centen hebt...

Mercedes-S500-Cabrio-rijtest-2016-fredericlouis

Specificaties

Motor

4.7 V8

Vermogen

456pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

9G-Tronic automaat, 9 versnellingen

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

2 115 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 187 000.00

Prijs basismodel

€ 144 232.00

0 tot 100 km/u

4.60 sec

Gemiddeld testverbruik

12.60 L/100km

Min. kofferinhoud

350 L

CO2-uitstoot

212 g/km

BIV

€ 3 027.00

Rijtaks

€ 2 636.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
John 11:11
afbeelding van John

Stoort zo'n recht en vlak scherm niet als "tellerpartij"? Bij de meeste wagens zit hier nog een plastic gebogen beschermplaatje voor.

Carlos 17:04
afbeelding van Carlos

Bedoel je algemeen of met het invallend licht? Ik heb er geen probleem mee gehad vorig jaar tijdens een AMG-tour. Daar was de wagen uitgerust met een pano-dak.

Uw reactie