Rijtest: BMW 6 Gran Coupé

BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

De (her)introductie van de vierdeurs coupé is dan toch geen tijdelijk feit geweest. Meer nog, het is populairder dan ooit. Vooral de premium merken hebben de markt geroken en komen met hun “coupé” uit in verschillende segmenten.

Zo ook deze BMW 6 Gran Coupé. Hoewel hij op het platform van de 5 staat, moeten we hem volgens BMW zien als de Coupé van de 7 reeks. Hij is dan ook een dikke 5 meter lang. Dat wil zeggen dat hij in theorie geen concurrentie vormt met de Audi A7 en de Mercedes CLS, maar eerder met de Porsche Panamera. In de praktijk gaat dat ons inziens anders uitpakken, al laat BMW er geen twijfel over bestaan door de 6 Gran Coupé uitsluitend met hun topmotoren uit te rusten.

De Gran Coupé ziet er in ieder geval indrukwekkend uit. Ondanks dat hij 12 cm langer is dan de 6 reeks, blijft hij mooi in proportie. De grote 6 ziet er stoer uit, zonder zijn elegantie te verliezen. De neutrale blauwe kleur van ons testexemplaar helpt daar natuurlijk bij. Verder pasten de 5-spaaks 19” velgen perfect bij de sportieve ondertoon van deze BMW. Standaard moet je het trouwens met 17” lichtmetaal doen. Dat zegt al iets over de comfortabele aspiraties van deze 6, maar de meeste kopers zullen al snel de optionele 18” of 19” aanvinken.

BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

Binnenin vind je alles terug wat je mag verwachten van een wagen van dit kaliber. Het uitstekende, grote navigatiesysteem zit(zeer on-Duits) gewoon in de standaarduitrusting. Ook parkeersensoren, verwarmde zetels en Bleutooth zitten in de basisprijs inbegrepen. De middenconsole is mooi naar de bestuurder toe gedraaid, dat mochten vorige generaties BMW al wel eens vergeten. Een optie die je moet aankruisen is de Head-Up display. Voor een wagen van deze grootte heb je nog een redelijk goed snelheidsgevoel, maar het blijft opletten en met de snelheid voor je neus, rijd je net iets meer op je gemak. Onze 6 was ook uitgerust met een oorstrelend Bang & Olufsen geluidssysteem. Het is misschien een must have voor de audiofielen onder ons, al vinden we 4320 euro voor een paar watt extra, alles behalve een koopje. Nog een vermelding waard is het comfortabele zitmeubilair. De Gran Coupé beschikt dan weer jammer genoeg niet over een handige achterklep zoals de Porsche Panamera of Audi A7, wel beschikt hij over een skiluik en kunnen de achterste zetels plat zodat er 1265 liter vrijkomt.

Zoals gezegd wordt de 6 alleen met topmotoren geleverd. Dat betekent minstens 300 pk. Toch zit er "maar" een 3 liter zes-in-lijn diesel onder de kap. Dankzij 2 turbo's komt de 40d op een niet misselijke 313 pk, ook het koppel van 630 Nm is riant te noemen en het is al beschikbaar vanaf 1500 toeren. Dat is genoeg om de 1765 kg zware 6 in amper 5,4 seconden naar 100 km/u te katapulteren. Misschien nog indrukwekkender zijn de verbruikscijfers, met een CO2 van amper 146 g/km zou hij in theorie genoeg moeten hebben aan 5,5 l/100km. Dat is wel heel optimistisch. In de praktijk mag je daar 2 l/100km bijtellen, wat gezien de prestaties absoluut geen slecht cijfer is.

Niet alleen de prestaties, maar ook het geluid dat daarbij geproduceerd wordt is op niveau. Dit moet één van de best klinkende diesels op de markt zijn. BMW heeft duidelijk aandacht besteed om het geluid van de zescilinder te versterken, hij klinkt dan ook meer als een achtcilinder diesel. Wil je acht cilinders, dan moet je echter voor de 650i kiezen. Deze V8 turbo levert 450 pk en 650 Nm en doet het verplichte sprintje in 4,6 seconden. De 650i is ook met BMW's xDrive beschikbaar. Verder is er ook nog de gekende 3.0 turbobenzine leverbaar. In de 640i levert die 320 pk en 450 Nm. Daar duurt het spintje naar 100 km/u net zo lang als de 640d, namelijk ook 5,4 seconden.

Je bent niets met krachtige motoren als de rest van de wagen niet kan volgen. Zoals verwacht kan de 6 Gran Coupé perfect met de turbopower om. Hij is altijd koersvast en kan met de nodige precisie snel de bocht om. Alleen helt hij daarbij iets te veel over naar onze mening. Je hebt eerder het gevoel in een snelle 5 reeks te zitten dan in een sportcoupé. Dat is jammer, en dat weet BMW maar al te goed, want ze bieden de oplossing(Adaptive Drive) aan voor 4370 euro. We nemen aan dat het 6 Gran Coupé cliënteel comfort nog net iets belangrijker vindt, en daar scoort de 6 zeer goed. Verwacht geen 7-reeks, daarvoor liggen de sportieve wielen misschien wat in de weg. Maar de focus ligt duidelijk op comfort, iets wat we bij de 5 reeks ook al het geval was. De voortreffelijke 8-traps ZF automaat schakelt naadloos door de verzetten en zorgt er voor dat de toeren per minuut beneden blijven. Dat komt natuurlijk niet alleen het verbruik ten goede, maar ook de stilte aan boord.

We herhalen nogmaals dat BMW hoog mikt met zijn 6 Gran Coupé, en zijn prijs is er dan ook naar. De Gran Coupé begint bij 84.000 euro, dan heb je de 640i benzine. Onze diesel kost je minstens 87.600 euro. Voor de topmotor (650i) moet je 96.350 euro neertellen. Deze BMW mikt dan ook op de Panamera's van deze wereld. de Panamera Diesel begint echter bij 82.764 euro, maar dan beschik je "maar" over een 250 pk sterke diesel en een kalere uitrusting. Binnenkort komt er een Panamera Diesel S, verwacht wordt dat die nog wel een stuk over 640d gaat.

BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

De Gran Coupé komt laat op het feestje, al is er een gezegde dat het chique volk altijd later komt. Deze vierdeurs 6 reeks is inderdaad hoger gepositioneerd dan verschillende van zijn concurrenten, al ga je dat vooral merken aan de kassa. De vraag is of mensen van een budget van rond de 100.000 euro daar van wakker liggen. We denken van niet, en dan kan niemand voorbij de Gran Coupé. Hij heeft de looks, de power en de badge om het tot een zeer begeerde gast te maken.

BMW 6 reeks Gran coupe 640d rijtest

Specificaties

Motor

3.0 biturbo benzine, zes-in-lijn

Vermogen

313pk

Koppel

630 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 765 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 112 690.00

Prijs basismodel

€ 84 000.00

0 tot 100 km/u

5.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

460 L

Max. kofferinhoud

1 265 L

CO2-uitstoot

146 g/km

Auteur: Wim
Reacties: 8 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Pieter A. 16:54
afbeelding van Pieter A.

Ben enorme fan van de looks.

Yvesw 18:06
afbeelding van Yvesw

Knappe foto van de motor door de motorkap te tonen! Hoe ben je op dat idee gekomen?

Ik verkies (precies of ik heb de keuze) nog altijd de CLS - en eigenlijk zelfs de A7 - boven deze 6 GC. Qua motorisatie zijn ze onvergelijkbaar (zeker de CLS met "magere" diesel) maar de designtaal van de 6 GC spreekt me niet aan, heel de huidige designtaal van BMW is wat - durf ik het zeggen - saai...

Techno Patat 19:02
afbeelding van Techno Patat

Ik verkies ook de cls wegens meer stijl! Maar ik ben ook ongelofelijke fan van deze!

In een lekker donker kleurtje met wat donkerdere velgjes ziet hij er zeer bruut en goed uit! Het is inderdaad veel braver dan de 'oude' bmw's, maar dezeis net agressief genoeg om knap te zijn zonder stijl te verliezen!

Carlos 19:53
afbeelding van Carlos

Zeker een fan van de wagen!! Bij de voorstelling van deze wagen bij concessie in de buurt ondervonden dat deze niet echt voor mijn maat is :)
Vergelijk met CLS-A7 vind ik niet echt zo nodig. Andere type van carrosserie type.
Desalniettemin blijft deze mooier dan de vorige/huidige 6reeks coupe.

Yvesw 20:05
afbeelding van Yvesw

@Carlos: Die vergelijking is toch logisch? Iedereen weet dat BMW de 6 GC heeft gelanceerd in navolging van het succes van de CLS (net zoals Audi met de A7). ;-)
Carrosserie type is tevens zeer gelijklopend met de CLS/ A7/ 6 GC. Alle drie zijn het 4 deur coupés met een sportieve daklijn en koffer. Enkel de A7 beschikt over een koffer die samen met het achterraam open kan.

Maar ik moet beamen, huidige 6reeks is mooier dan de vorige... :)

Pedro 10:52
afbeelding van Pedro

Ziet er toch maar een beetje gewoontjes uit voor een auto van 84.000 euro. Zeker in vergelijking met een CLS die er (volgens mij) beter uitziet en toch een pak goedkoper is.

Techno Patat 11:53
afbeelding van Techno Patat

ten eerste: wow, nog een alfist :o! Daar waar Autoblog een Volvo-fansite is, is dit precies een Alfa fansite :D!

Ten tweede: echt veel goedkoper zal de CLS niet zijn hoor in dezelfde trim! Maar ik ben het wel met je eens dat de CLS meer uitstraling heeft. Al vind ik deze (nogmaals) ook heel knap!

Pedro 15:01
afbeelding van Pedro

Idd. Ondertussen reeds 5 jaar een tevreden Alfa 147 rijder.

Een pak goedkoper is misschien wat overdreven, al was mijn pa zijn CLS 350 (benzine) toch wel een stuk goedkoper. Niet dat dit belangrijk is, kopers in deze categorie kijken meestal niet een paar duizend euros meer of minder. We zullen maar zeggen dat ze beiden even duur zijn.

Los van de prijs word ik toch niet wild van het design van deze 6, ook niet van de rest van het huidige gamma van BMW, volgens mij gaat BMW een beetje teveel de Audi toer op en lijken hun modellen te hard op elkaar. Volgens de verkoopstatistieken van zowel Audi als BMW zijn de meeste mensen het niet met mij eens, maarja ik rij dan ook met een Alfa en die zitten al tientallen jaren in slechte papieren...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws