Rijtest: BMW 220i Coupé

bmw-220i-rijtest

Het is steevast de M235i die in de spotlight staat. Maar aan de andere kant van het spectrum hebben ze bij BMW de 220i. Die toont mooi dat plezier niet altijd afhangt van het vermogen.

Een aantal weken terug hadden we de 220d in onze testgarage staan. Die liet zien dat je plezier met een zuinige motor kan combineren en onderscheidde zich van zijn voorganger door wat extra ruimte. De 220i krijgt er wat pk en Nm bij en laat je daarmee zien dat ook de benzinevariant voor plezier kan zorgen.

doe mij er maar twee

Met de zweier heeft BMW de coupé gescheiden van de hatchback. Uiterlijk vertoont hij nog steeds gelijkenissen met de 1 Reeks, de coupé is tegenwoordig wel zowat 7 cm langer dan de hatch. Dat vertaalt zich in betere proporties, waardoor de aangeplakte kont die de vorige generatie leek te hebben verdwijnt. Achteraan is het nog even wennen, al zijn de achterlichten minder voor discussie vatbaar dan bij zijn voorganger. Kortom, BMW heeft de achterzijde in harmonie met de rest van de wagen gebracht.

bmw-220i-rijtest

Het interieur is in grote lijnen hetzelfde als in de 220d, of wat had je gedacht? Opvallend verschil met de 20d is de versnellingspook. Daar was het nog een automaat, hier moet de manuele zesbak in de 220i voor meer rijplezier zorgen, maar daarover later meer. Ook merkten we de schrijffunctie op de knop van BMW's iDrive op. Die lijkt nauwkeuriger te werken dan bij Audi, waardoor je je letters iets minder nauwkeurig kan vormen en het systeem ze toch herkent.

bmw-220i-rijtest

dapper baasje

Hoewel hij zich nerveuzer laat rijden dan zijn dieselbroer, blijven de diepere rijsensaties wat achterwege. Deels door de relatief kleien longinhoud. Hij is niet traag, een tijd van 7 seconden van 0 naar 100 km/u is iets waar sommige Hot Hatches nog mee uitpakken, hij voelt gewoon niet snel. Dat komt door de isolatie die BMW de wagen eigen maakt en de turbodruk die de motor uit toeren houdt aangezien het koppel al bij lage toeren (vanaf 1.250 rpm) beschikbaar is.

bmw-220i-rijtest

Daarom was het ook tijdens onze test wat zoeken naar de speelkameraad die in de 220i verborgen zit. Vanaf 4.000 toeren hoor je de motor lekker meespelen, al zit je dan in tweede versnelling al tegen de 70 km/u-streep aan te schurken, pas vanaf 5.000 rpm laat deze BMW al zijn paardjes los. De turbo-pssjt dan maar, die hoor je lekker als je het gas lost om op te schakelen. Het zijn de kleine dingen waarin je je speelkameraad herkent bij deze 220i.

breek uit jezelf

In navolging van onze test met de 220d wilden we wel eens weten waar de veiligheidssystemen ingrijpen bij de 220i. De wagen zelf gedraagt zich iets speelser, maar als de systemen zeggen dat het gedaan is met spelen, moet je luisteren. Ook met de dynamische tractiecontrole uitgeschakeld heb niet heel veel speelruimte over, al durf je wel eens uitbreken. De handbak verandert daar niet teveel aan. Verder ervoeren we een comfortabele reisgezel die een pak grotere dorst toonde dan zijn dieselbroeder met hetzelfde vermogen. Met goed 8,0 l/100 km - nog steeds respectabel, gezien het vermogen - rondden wij onze testperiode af, al moeten we eerlijk toegeven dat we niet vaak in EcoPro stand hebben rondgereden.

bmw-220i-rijtest

conclusie

Je hoeft niet bovenaan de ladder te staan om jezelf uit te leven. Dat bewijst deze basisversie van de 220i. Al klinkt het woord 'basisversie' ons met 184 pk en een prijskaartje van 44.575 euro (incl. opties) wat kil in de oren. We vinden het veel geld voor een speelse kleine coupé, die verder goed meekan als comfortabele reisgezel. Af en toe kan je hem ertoe brengen zijn speelse kant te laten zien, al hou je daar best de nodige trucjes voor boven.

bmw-220i-rijtest

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine vier-in-lijn

Vermogen

184pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 425 kg

Topsnelheid

235 km/u

Prijs testwagen

€ 44 475.00

Prijs basismodel

€ 29 400.00

0 tot 100 km/u

7.00 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

390 L

CO2-uitstoot

142 g/km

BIV

€ 235.00

Rijtaks

€ 403.00

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Bmw

 

Auteur: Sven
Reacties: 5 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Kevin300 12:33
afbeelding van Kevin300

Knappe wagen!! Dat zeker, dat rood staat hem wel!

Mathieu 13:06
afbeelding van Mathieu

Knappe wagen inderdaad, maar met het prijskaartje van het basismodel kan je in een ander segment gemakkelijk uitgebreide een hot hatch kopen. Nu, het zal dan inderdaad geen BMW zijn. ;-)

Rob 00:13
afbeelding van Rob

Met de looks zit wel goed. Helemaal in deze uitvoering: precies goed! Mooiste BMW van dit moment, dat is één ding wat zeker is. Hij heeft dat tikkie ordinaire wat de BMW's uit vervlogen tijden ook hebben, en dat is precies het gene wat ik miste in de hedendaagse modellen van BMW.

Het is daarom jammer om te lezen dat het niet echt een sportwagen is, maar dat het meer een snelle doch comfortabele cruiser is.... Deze auto schreeuwt gewoon om een sportuitlaat (of minder geluidsdemping, dat liever eigenlijk ;-)), een M-sportonderstel en dumping van alle overbodige elektronische meuk (opbokken met je radargestuurde elektronisch verstelbare masserende anti-reuma stoelen en de ziljoen instellingen voor de richtingaanwijzer linksachter).

Een soort Subaru BRZ dus. Maar dan wel met de looks van precies dit exemplaar; dat is gewoon perfect. Op die "sport" badge na dan, dat zou niet nodig moeten zijn op een BMW....

PoePoe 12:41
afbeelding van PoePoe

PoePoe zegt mooie auto !
PoePoe denkt wel dat die aan deze prijs althans zo goed als niet verkocht gaat worden...
Voor dat geld gaat PoePoe ook veel anders moois vinden , zeker wanneer je voor een jonge ocasie van een jaartje of zo gaat , eveneens garantie , etc...

poePoe.

Glenn 20:14
afbeelding van Glenn

De prijs is inderdaad een beetje poepoe voor slechts 184 pk :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws