Rijtest: Hyundai i20 Coupé (2015)

hyundai-i20-coupe-rijtest

Driedeurs hatchbacks zijn niet meer wat ze waren sinds Hyundai haar driedeurs i20 de toevoeging "Coupé" gaf. Maar hoe rijdt zo'n coupé nu? We gingen het na.

Bij een coupé dachten we vroeger aan fraai gelijnde tweedeursmobielen, liefst getekend door bekende designers. Maar sinds Mercedes de vierdeurs CLS als coupé bestempelt, zijn er geen zekerheden meer. Dan mag deze i20 zich gelukkig prijzen dat hij nog enigszins wat gemeen heeft met wat je vroeger als een coupé bekeek, namelijk zijn twee grote portieren.

De i20 Coupé oogt wat dynamischer dan de vijfdeurs, mede door de aangepaste grille vooraan. Maar opvallender is de C-stijl die volledig aangepast werd en nu de sterk aflopende daklijn ondersteunt. Het zwevende effect door het zwarte stukje onderin kennen we van bij de i20 hatchback.

Binnenin gaat het er wat braver aan toe, ook al was ons exemplaar een 'Sport'-versie met Sportpack. Je krijgt een sereen dashboard voorgeschoteld waarbij de oranjegekleurde accenten rond de ventilatiemonden je zicht vooruit enigszins opfleuren. Oranje in je auto, dat was alweer een tijdje geleden. Maar niet alleen het dashboard krijgt die accenten, ook de versnellingspook en zetels krijgen dat kleurtje gedeeltelijk. Ze dragen bij tot de goeie afwerkingsindruk die je krijgt als je de wagen instapt.

brave motorisaties

In afwachting van de potentere benzinemotoren van de versie met hot hatch aspiraties, heeft Hyundai gewinkeld in het aanbod van de vijfdeurs. Ze hebben er een viertal versies uitgehaald, waarvan de nieuwe 1.0 T-GDi met 120 pk de krachtigste is. Wij reden met de dieselvariant, al zorgde een eventueel aanvullende test met die éénliter ongetwijfeld voor een aangepast beeld.

Die diesel blinkt niet uit door zijn stilte bij het optrekken maar mist daar ook geen karakter. Eens op snelheid is de motor bijna niet meer hoorbaar in het interieur. Hij is eigenlijk alles wat je van een diesel verwacht en kan goed mee in het verkeer.

De diesel voegt tegenover de benzinemotoren jammer genoeg wat extra gewicht toe, waardoor hij nooit echt sportief aanvoelt. Hij krijgt ook de droge ophanging van de i20 mee, waardoor je tijdens de rit af en toe kennismaakt met de hardheid van onze Belgische wegen en hun putten. Leuk, zou je denken, ware het niet dat het stuur niet zo sportief is afgesteld. De elektronische stuurbekrachtiging is vooral rond de rechtuitstand niet heel precies, waardoor je vaak moet corrigeren in twee richtingen. Dat corrigeren verloopt ook wat lastig, want de druk op het stuur net naast de rechtuitstand lijkt dan weer net wat hoger te liggen.

sterke uitrusting

Waar de i20 Coupé dan weer wel punten scoort is de uitrusting. Hij mag dan - als enige beschikbare 'Sport'-versie - evenveel kosten zijn als zijn vijfdeursbroer - in 'Pop'-uitrusting, hij is een tikkeltje beter uitgerust. Standaard krijg je 16 inch velgen, met het Sport pack erbij (+1.400 euro, of +2.299 euro incl. navigatie) worden dan 17 duimers. Behalve die optiepakketten zijn er overigens geen andere extra's te vinden in de prijslijst. Dat wil zeggen dat de wagen standaard over airco, radio/CD/MP3 met USB-aansluiting, cruise control,Hill Start Assist en Vehicle Stability Control. Vergeet ook de vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking niet.

De basisprijs van de i20 Coupé 1.4 CRDi Sport bedraagt 18.299 euro. Goedkoop is zo'n kleine driedeurs tegenwoordig niet meer, maar alles gecombineerd blijkt de wagen nog altijd een mooie deal te leveren als het op de centen aan komt. Een VW Polo TDI Comfortline komt je op 19.080 euro, een Opel Corsa 1.3 CDTi Cosmo staat voor 18.000 euro in de showroom, de DS 3 BlueHDi kost je zelfs 22.015 euro.

conclusie

Alle gekheid op een stokje, een hippe driedeurs een andere naam geven maakt hem nog geen coupé. Dat merkten we ook tijdens onze test waarbij de look ongeveer het enige was dat deze i20 Coupé onderscheidde van zijn vijfdeursbroer. Begrijp ons niet verkeerd, dat is geen nadeel want de i20 hatchback is een steengoede wagen. Maar die driedeurs een Coupé-benaming geven, is misschien iets té optimistisch.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

Specificaties

Motor

1.4 CRDi, vier-in-lijn turbo diesel

Vermogen

90pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 165 kg

Topsnelheid

175 km/u

Prijs basismodel

€ 15 699.00

0 tot 100 km/u

12.10 sec

Min. kofferinhoud

326 L

Max. kofferinhoud

1 042 L

CO2-uitstoot

106 g/km

Auteur: Sven
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
John 14:46
afbeelding van John

Hoe zit dat juist met die gordel? Schuift de bevestiging ervan naar voren?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws