Special: Porsche 911 RS (1992)

Special Carrera 911 RS 1992

Het is 125 jaar geleden sinds de Duitser Carl Benz de eerste auto ontwierp. Sindsdien kwamen en gingen er vele autoconstructeurs. Enkele bleven echter en drukten hun stempel op de geschiedenis. Porsche is zo'n merk dat doorheen de jaren uitgroeide tot een echt icoon. Wij willen de geschiedenis van dit merk in de verf zetten en gingen op zoek naar enkele mooie exemplaren die Porsche produceerde. De 356 SC en de 930 Targa Turbo stelden we u de voorbij weken al voor. De derde wagen die we u willen voorstellen is de Porsche 911 RS.

De versies van de 911 die tussen 1989 en 1994 werden gebouwd kregen de codenaam 964. De auto onderging enkele significante wijzigingen aan het exterieur en op het technologische vlak. Zo werden de bumpers meer ingewerkt in het koetswerk en was deze Porsche de eerste die werd aangeboden met een Tiptronic bak en met vierwielaandrijving. Er werd gezegd dat deze variant 85% nieuw was tegenover zijn voorganger de Carrera 3.2.

De eerste modellen van de 964 die men in 1989 kon kopen waren vierwielaangedreven Carrera 4 modellen. Vanaf 1990 werden er ook achterwielaangedreven Carrera 2 varianten aangeboden. Beide varianten waren in Coupé, Cabrio of Targa uitvoering te verkrijgen. Het model waar wij mee op pad gingen is echter iets extremer als al deze varianten.

Special Carrera 911 RS 1992

In 1992 kwam Porsche met een lichtgewicht race variant op de markt. Hij was gebaseerd op de Carrera Cup raceauto en kreeg de naam RS. Hij kreeg een herwerkte 3.6 liter flat six motor die 260 pk leverde, een G50/10 versnellingsbak met kortere ratio's en een assymmetrisch differentieel met gelimiteerde slip. De rijhoogte werd 40 mm verlaagd, de schokdempers en veren werden stijver en de stuurbekrachtiging werd verwijderd voor een betere wegligging. Om gewicht te besparen werd er aluminium gebruikt, werd het glas van de ruiten dunner en kreeg hij magnesium wielen. Al deze dingen maakten dat de RS 155 kilo lichter werd. Een kleine kanttekening bij hoe extreem deze auto echt is is misschien het feit dat magnesium wielen in een brand erg hevig ontvlammen maar dit hield Porsche toch niet tegen om ze te gebruiken.

De RS is een echt racemonster. Het is geen makkelijke auto om te rijden maar in goede handen is deze auto tot heel veel in staat. Wanneer je plaatsneemt in de kuipstoelen en je hoort het geluid uit de race-uitlaten krijg je echt kippenvel. De eigenaar van de auto die wij onder de loep namen is terecht bijzonder trots op zijn auto. Bij een Concours d'Elegance in St-Tropez kreeg deze auto namelijk de vierde prijs uit 500 deelnemers. Het is dus onnodig om te zeggen dat dit een echt juweeltje is.

Special Carrera 911 RS 1992

Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers

Specificaties

Motor

3.6 flat six

Vermogen

260pk

Koppel

312 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 220 kg

Topsnelheid

260 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

5.20 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Mesoerrie 17:28
afbeelding van Mesoerrie

mooi mooi

een echte auto om bovendien heel trots op te zijn!

Nathan 18:47
afbeelding van Nathan

Zeker, echt een pracht exemplaar.

En over het feit dat deze auto zeer moeilijk is om met te rijden, ik dacht dat de eigenar zei dat het eigenlijk volgas of niets was. Anders viel hij stil ;).

tommy vercruyssen 16:05
afbeelding van tommy vercruyssen

terug een mooie klassieker, samen met de 930 reeks de mooiste porsche's die er rondrijden,
natuurlijk een 993 turbo is ook wel een leuke verschijning ,maar toch niet meer hetzelfde als zijn voorgangers,
en infeite in vergelijking met de vermogens van nu,toch zeer snel, met "amper" 260 pk op 5.2 seconden op de honderd, denk dat er weining wagens vandaag met dergelijk vermogen ( zonder turbo) dit nadoen.
maar ja is ook logisch,
gewicht pk verhouding was toen veel beter als nu, maar ja, met alle luxe vandaag in de wagens,
maar vind in dergelijke wagens hoe minder, hoe beter.
superkar : en toch origineel, originele velgen, uniek kleurtje, subtiele verlaging en het plaatje is af !
mooi mooi mooi

wat word de volgende vraag ik mij al af?

grt
tommy,

Nathan 17:17
afbeelding van Nathan

@Tommy: Dat zul je wel zien ;).

tommy vercruyssen 18:18
afbeelding van tommy vercruyssen

Nathan,

een 993 ? we zijn van de 930 reeks naar de 964 reeks gegaan, dus 993 denk ik ?
of een tussenstap naar een 944/968/928 ? die 944 turbo S is ook wel leuk speelgoed......en toch al goed betaalbaar geworden,en word zeker onderschat ! toen de 944 turbo S uitkwam was sneller dan gelijk welke 911 van die zelfde periode, hij was ook zelfs duurder in aankoop dan een 911,

allee we zien wel wat er aankomt,

grt
tommy

Pieter Aertgeerts 18:28
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Nu zondag 16 januari eentje. Volgende week 23 januari komt de laatste online;

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws