Rijtest: Audi A5 3.0 V6 TDI Quattro (facelift)

Rijtest: Audi A5 3.0 V6 TDI Quattro (facelift)

Al eens over nagedacht wat je kan doen met 5,8 seconden? De Audi A5 die we hier testten gebruikte deze tijd om van 0 naar 100 km/u te gaan. Niet slecht zeg je? Het gaat om de topdiesel van de A5-reeks met 245 pk. Dat optrekken gaat overigens nog steeds zo elegant en gelijkmatig als de wagen er zelf uitziet.

Audi nam in 2007 het heft in handen om een nieuwe coupé op de markt te brengen. Ze kozen Walter De Silva als ontwerper van de wagen en doopten die met een nieuwe naam. De A5 staat dan ook een trapje hoger dan de A4 en Audi kon van de gelegenheid gebruik maken om er een extra modellenaanbod op te bouwen. Na vier jaar is het tijd voor een opfriskuur en de A5 kreeg wat hij verdiende. Subtiele aanpassingen zorgen ervoor dat de wagen tijdloos blijft. Van bij het begin werden LED-lampjes aangebracht op de A5. Een actie die niet iedereen even goed kon smaken, de LED-puntjes pasten op de koplampen van de A5 als een tang op een varken. Nu doet Audi de oefening nogmaals over en zorgt het met een LED-streep voor een veel meer afgeborstelde aanblik van de Audi A5. Laat de nieuwe koplampen meteen ook de grootste uiterlijke wijziging zijn (op het vijfhoekige radiatorrooster na), de verdere lijnen kunnen nog prima mee. Dat onze wagen in fel Misanorood was uitgevoerd zorgde er alleen maar voor dat we wat extra bekijks kregen.

Rijtest: Audi A5 3.0 V6 TDI Quattro (facelift)

Binnenin heeft Audi wat harder haar best gedaan om de A5 te moderniseren. Vooral het nieuwe stuurwiel en de aangepaste middenconsole trekken de aandacht, al start je wel nog steeds door de sleutel in het contact te steken. Een Advanced Key (die je in je zak houdt) met startknop is er als optie (738 euro). Audi bracht de nieuwe MMI-interface onder in de middenconsole, zodat ook A5-rijders kunnen genieten van de nieuwe Select-instellingen voor de ophanging (Efficient, Comfort, Auto, Dynamic, Individual). Instellen van het navigatiesysteem gaat nog steeds door te draaien aan de grote knop centraal in de middentunnel, iets wat ze volgens ons wel hadden kunnen veranderen. Ook werkt de draairichting tegen de intuïtie in, al went dat na een paar dagen intensief gebruik wel. Waar we wat meer vragen bij hebben is het open dak. Dat omvat dan wel bijna de hele dakhemel en zorgt ervoor dat er wat extra licht binnenvalt, het opent enkel in een kantelstand en zelfs dan nog kan je er amper je hand tussen steken. Dan lijkt 1.349 euro wel heel veel geld voor deze optie. Achteraan is er plaats voor twee volwassenen, al zijn deze door de aflopende daklijn best niet al te groot. Het comfort achteraan is even hoog als dat vooraan, Audi biedt in optie zelfs zetelverwarming aan voor de achterste inzittenden. De kofferinhoud van de Audi A5 bedraagt 455l.

Rijtest: Audi A5 3.0 V6 TDI Quattro (facelift)

Het stuurgedrag is iets waar ikzelf bij Audi vaak wat moeite mee heb. De A6 stuurt klinisch en controlerend, de A7 vindt het midden tussen sportief en comfortabel niet altijd. Ga je met de A5 rijden, dan voel je echter dat die wagen als uitgangspunt dient voor de huidige rij-instellingen van Audi. Alles lijkt te kloppen en het stuur heeft amper moeite met de bewegingen van koetswerk en wielen. Heb je toch wat moeite om het geheel in deze besneeuwde dagen op de baan te houden, dan komt het Quattro-aandijfsysteem van de Audi A5 meespelen. Audi speelt met vierwielaandrijving alsof het niets is en het extra gewicht lijkt ook geen vat te hebben op de prestaties van de coupé.

Rijtest: Audi A5 3.0 V6 TDI Quattro (facelift)

De motor in de test-A5 is de 3.0 V6 TDI met 245 pk. In de A6 Avant kon deze motor al overtuigen, in de A5 coupé werkt de beschikbaarheid van het koppel en vermogen gewoonweg verslavend. 5,8 seconden van 0 naar 100, terwijl de S-Tronic versnellingsbak met dubbele koppeling slechts twee versnellingen doorloopt, dat is genieten. Daarbij valt het op dat het vermogen erg lineair wordt opgebouwd en je daarbij nooit het gevoel krijgt dat je de controle verliest. De versnellinsgbak schakelt erg discreet, voor wie het niet snel of goed genoeg gaat zijn er nog steeds de schakelpaddels achter het stuur (als optie aan te tikken). Dat je lekker veel vermogen onder je kont hebt, zie je niet direct aan de verbruikscijfers. Een gemiddelde van 7 liter per 100 kilometer is haalbaar, al kom je eerder rond de 8 uit als je hem flink op zijn staart trapt. Dat is doenbaar, al wijkt het ver af van de 5,7l/100 km die Audi af fabriek opgeeft. Wie graag wat minder verbruikt kan terecht bij de 2.0 TDI met 163 pk (4,3l/100 km) of neemt gewoon de fiets.

Rijtest: Audi A5 3.0 V6 TDI Quattro (facelift)

Wie een Audi koopt krijgt daar standaard een optieboekje bij waar hij naar hartelust kan grasduinen. Met de facelift komen ook een hele reeks veiligheidsvoorzieningen op de optielijst beschikbaar die dat ervoor niet waren. Zo had onze auto Drive Select (235.95 euro) en Active Lane Assist (605 euro). Dat laatste is een knopje op de stengel van de richtingaanwijzers waarmee je de auto de opdracht geeft om tegen te werken als je van je rijstrook afwijkt zonder dat je de richtingaanwijzer activeert. Het gevolg is dat je lekker in de bocht op de snelweg blijft rijden zonder dat je zelf aan je stuur hoeft te draaien. Een minder fijn gevolg was dat het systeem sommige plekken herkende als een wegmarkering en plots druk uitoefende op het - elektrisch bekrachtigde - stuurwiel. Pas ook op wanneer je dit systeem gebruikt, je weet niet wanneer de wegmarkeringen te onduidelijke zijn voor het systeem om ze te herkennen. Onze testwagen had verder het Acoustic Parking System achteraan (477,95 euro), al heb je deze ook voor- en achteraan (931 euro) met aanduiding op het scherm, of nog een stapje verder met camera (1.464 euro). Voor wie het wil weten, vloermatjes levert Audi wel standaard bij deze wagen.

Specificaties

Motor

3.0 V6 TDI

Vermogen

245pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

S-tronic zeven versnellingen, dubbele koppeling

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 715 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

5.80 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

Min. kofferinhoud

455 L

Auteur: Sven
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yvesw 16:42
afbeelding van Yvesw

"Al eens over nagedacht wat je kan doen met 5,8 seconden?" Dat moet je aan mijn vriendin vragen...

De prijs is niet bekend?

Het verbruik valt blijkbaar echt wel goed mee! Dacht dat deze wagen toch tegen de 9liter aan zou bengelen.
En over de vloermatjes... Zijn het dan wel premium vloermatjes of zijn die wel optie? :p

MarcelB 11:27
afbeelding van MarcelB

En hoe rijdt hij? Geluid ? (volume en beleving). Veercomfort? Ik mis wel iets in deze test, sorry

Pieter A. 12:02
afbeelding van Pieter A.

Even de test lezen en dan zou je moeten kunnen afleiden wat wij van zijn rijgedrag vinden. En het geluid, daar moet je geen 3.0 TDI voor kopen.

MichelAngelo 15:35
afbeelding van MichelAngelo

lol @ pieter A.

over optionele vloermatjes:
Dat hebben ze bij mij ook al eens geprobeerd maar da pakt nie zulle, dat is één van de dingen waarop je kan staan (zowel letterlijk als figuurlijk in dit geval), dat kost hen twee keer niks vergeleken met een nieuwprijs van een wagen, ofwel geven ze je gratis vloermatjes ofwel ga je naar een andere dealer, punt uit! en ik kan u zeggen dat de vloermatjes er rap zullen inliggen. Ge moet natuurlijk niet aandringen op matjes van zijde met gouden borduurtjes maar de gewone vilten matjes, dat is toch het minste he.

Tony 03:28
afbeelding van Tony

In the US we are still waiting for the TDI in most Audis. It is only available in the A3 and Q7. Every year Audi indicates that the TDI is coming soon, and every year we are disappointed.

You guys are lucky!

Techno Patat 10:27
afbeelding van Techno Patat

@Tony: looking at gas prices I dare saynthat you re the lucky guys ;)! I have to work 1.5 day just to fill up my dieseltank once!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws