SsangYong brengt al 65 jaar auto's aan de man... maar de gemiddelde Belg, die kent het Zuid-Koreaanse merk bijlange niet. Met deze Korando wil SsangYong daar finaal verandering in brengen. Of de Korando de juiste schouders heeft om die zware last te dragen?
BMW poot de aandrijflijn van de M135i ook neer in de X2 M35i. Daardoor beschikt de petieterige crossover plots over 306 pk en een sprint van 4,9 seconden naar de honderd. Een performance crossover die het vuur aan de schenen van de Audi SQ2 kan leggen.
Stijlrakkers Q2 en Q8 mogen dan wel de aandacht weg proberen slepen van de gevestigde waarden, Q3 is niet zinnens om dat zonder slag of stoot te laten gebeuren. De tweede generatie moet comfort, bruikbaarheid en design weten te verzoenen. Een geslaagde missie?
Audi geeft ook haar Q2 een S-kuur. Een crossover op het platform van de VW Polo met het 300 pk sterk hart van de Golf R. Het moet niet gekker gaan worden dan deze SQ2.
Kia heeft met zijn Stonic een speler op de markt van de kleine crossovers. Een markt die een grote hap van de autoverkopen voor haar rekening neemt. Is de Kia Stonic een goede match voor jou?
In 2014 besefte Fiat dat de cinquecento voor sommige onder ons net dat tikkeltje te klein was en kwam daarop naar buiten met de 500X. Een met een "blauw pilletje” gevoede 500 die zich manifesteert als een crossover, als we de reclame van toen mochten geloven. Na vier jaar mag hij onder het mes voor een bescheiden facelift.
Is zo'n Peugeot 3008 niet te avantgardistisch genoeg voor je en de Citroën C5 Aircross wat te Frans, dan heeft de PSA-groep nog een derde smaak van het receptuur bij de dealer staan. In de vorm van de DS 7 Crossback. De meest premium-inzending van het recept. Maar daarom ook het beste?
Opgefriste looks en een vernieuwd aanbod motoren en versnellingsbakken moeten ervoor zorgen dat de Renault Kadjar relevant blijft binnen een hyper concurrentieel segment. Of dat volstaat? Kadjar Phase 2 rijdt zich voor!
Met de snelle inburgeringscursus van Tesla zou je denken dat de Duitsers al lang een premium antwoord klaar zouden hebben op Model S en co. Toch is het Jaguar die met een eerste rechtstreekse rivaal op de proppen komt. Een revelatie in EV-land?
Traditiegetrouw kan je rond deze periode jouw woord van het jaar inzenden op de website van Van Dale. Wij nomineren alvast "Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure", ofte "WLTP". 2018 werd gedomineerd door de nieuwe testprocedure. CO2 cijfers zijn zo belangrijk dat Nissan het zelfs genoeg vond om half Europa naar Barcelona te vliegen voor de nieuwe benzinemotor in de Qashqai.
De Volkswagen Groep is een nieuw merk rijker. Want de sportafdeling van Seat, Cupra, mag voortaan haar eigen pad plaveien, met de Ateca als pionier. Meer dan marketingpraat? 300 paarden moeten ons het tegendeel bewijzen.
De dieselmotor op zijn laatste pootjes? Niet volgens de eigenzinnige rakkers van Mazda. Want verbrandingsmotoren, daar zullen we in de nabije toekomst heus nog geen afscheid van nemen. Om dat te onderstrepen ontwikkelde het Japanse merk een nieuwe 1.8 turbodiesel. Een blok waarmee de CX-3 facelift uit mag pakken.
Het is zover. De crossover is dusdanig populair dat automerken in hetzelfde segment meerdere modellen aanbieden. Ook het geval bij Opel, die in het compacte segment de bijna identieke Crossland X en Mokka X aan klanten verkopen. Maar waar zit het verschil nu? We trekken de baan op met beide knapen.
Drie jaar na zijn introductie krijgt de Tucson een opfriskuur om terug mooi op de foto te staan naast broertjes Kona en Santa Fe. Belangrijker dan eender welke nieuwe designlijn is echter de komst van een 48V-versie. Waardoor deze Tucson de eerste Milde Hybride is voor het werkvolk. We doen de test!
In een wereld waar benzineprijzen geen hoge toppen scheren, politieke leiders over de nodige integriteit beschikken en buren nooit het gras afrijden op zondagnamiddag zouden klanten SUV's en Crossovers kopen voor hun vierwielaandrijving en sterke offroadkwaliteiten. Een utopie waar de Subaru XV zonder twijfel marktleider in zijn segment zou zijn.
De Suzuki line-up is een bont allegaartje van figuren en namen. Eén voor één karakterkoppen, dat dan weer wel. En deze Ignis is misschien wel de grootste karakterkop van het gehele gamma.
Skoda heeft de smaak van de SUV's en crossovers te pakken. Na de Kodiaq is er nu ook de Karoq. Is een budgetmerk met een alsofroader altijd een winnende combinatie?
Bij BMW hebben ze iets met twee. Zo is de M2 één van de leukste M's in jaren en weet de 2 Active Tourer verrassend te overtuigen. Scoort het merk uit Beieren met de X2 een hattrick, of blijft het bij die tweevuldigheid?
De opa's uit het terreinwagensegment, zo mag je de Suzuki Jimny en Dacia Duster wel noemen. Beiden zijn aan het einde van hun levenscyclus. En toch hadden we zin om deze iconen nog eens mee te nemen voor een test. Om gepast adieu te zeggen.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Door andre123 3 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Door Waxweazel 3 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 3 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 3 jaar geleden