Rijtest: Subaru Impreza XV

Subaru Impreza XV rijtest

Subaru staat gekend voor prima techniek, een schitterend boxerblok en haar ellenlang oeuvre in de rallysport, toch zien we zo goed als geen Subaru’s rondbollen op onze Belgische wegen. Drie jaar geleden trachtte Subaru daar iets aan te doen door een hatchback variant van de Impreza te ontwikkelen, vandaag doen ze daar nog een schepje bij met de Impreza XV.

De Impreza moet niet voor de grote verkoopscijfers zorgen, dat wist de PR-dame van Subaru ons te vertellen. De grote man bij Subaru is de Forester. Desondanks wil Subaru de Impreza graag wat meer in het straatbeeld zien en mensen er van overtuigen dat Subaru wél iets voor hen kan zijn. De grootste reden dat we hem niet vaak zien op de baan is misschien omwille van zijn looks. Echt subtiel kan je hem niet noemen, en soms komt er zelfs een opmerking als ‘voor de man met het petje op tien voor twaalf’. De grote luchthapper in de motorkap en de vreemde achterlichten zijn erg opvallend. Zelfs in saai grijs is het niet echt subtiel te noemen.

Subaru Impreza XV rijtest

Het is goed zoeken naar de zeven verschillen tussen de standaard Impreza en de XV variant, want er zijn er slechts vier. We zien extra plastic rondom de wagen (1), een dikkere grille vooraan (2), een dakrailing (3) en een spoiler op het dak achteraan (4). De wagen staat  niet hoger op zijn poten en meer betalen doe je er ook niet voor. Die vier zaken zijn dus ook echt het enige verschil.

Binnenin is er dan weer geen enkel verschil op te merken. Alles lijkt te kloppen maar dat kan moeilijk anders, het is namelijk allemaal heel eenvoudig ingericht. Drie grote knoppen om de temperatuur aan te passen en een radio/navigatiesysteem dat er standaard niet eens op zit. Ons exemplaar was eentje uit het Pioneer-kamp en echt beste vriendjes waren we niet.  Het bevat een wat lastig touchscreen en ook heel duidelijk was het niet altijd. Kwalitatief gezien is het binnenin dus niet altijd op niveau. Een kraakje hier en daar moet je er bij nemen, wat niet verwonderlijk is met zulk een hoop plastic. Het zit wel goed in elkaar, maar niet meer dan dat. Verder is er aan ruimte geen enkel gebrek. Leuke opbergvakjes en een ruime koffer met een inhoud van 301 tot 1.216 liter.

Subaru Impreza XV rijtest

Subaru Impreza XV rijtest

Maar dan komt het rijgedrag naar boven en dan scheert deze Subaru de hoogste toppen. Want ook hier doet de 2.0 liter diesel met vier cilinders zijn werk prima. Gekoppeld aan een zestraps manuele versnellingsbak komen alle 150 paarden tot hun recht, de hele lange tweede versnelling zorgt tevens voor makkelijke inhaalmanoeuvers. Het dieselblok beschikt over 350 Nm koppel en stoot 152 g/km CO2 uit. Op papier is hij dan weer niet de snelste in de sprint, hij heeft net geen tien seconden nodig (9 sec) tot aan de 100 km/u. Maar door zijn vierwielaandrijving komt hij als geen ander uit de startblokken. Een sterke troef tegenover zijn rechtsreekse concurrenten die het allemaal met voorwielaandrijving moeten stellen. Deze Impreza XV is dan misschien ook de enige die terecht de naam crossover mag dragen. De grote concurrent is bijvoorbeeld een CrossGolf op basis van een Golf Plus , die krijg je niet verder dan twee plassen met zijn voorwielaandrijving.

Subaru Impreza XV rijtest

In vergelijking met de standaard Impreza wordt je hier getrakteerd op stoerdere looks voor het exterieur. Verder wijzigde er niets, zoals eerder gesteld. De wagen staat even hoog op zijn poten en het blok werd eveneens niet aangepast. Belangrijkste is dat ook de prijs ongewijzigd blijft, daarmee wordt het extra duidelijk dat Subaru gewoon wat extra wil verkopen. De basisprijs is nog steeds 26.995 euro. Ben je op zoek naar een wagen met goede rijeigenschappen die je overal deftig heen brengt, dan is deze Subaru het overwegen waard. Zoek je naar wat meer luxe en/of bescheidenheid dan laat je de Subaru best links liggen.

Subaru Impreza XV rijtest

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Nathan Gevers

Met dank aan Subaru voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 diesel, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 465 kg

Topsnelheid

203 km/u

Prijs testwagen

€ 26 995.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

9.00 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

301 L

Max. kofferinhoud

1 216 L

Auteur: Pieter A.
Reacties: 6 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Sven 17:06
afbeelding van Sven

De combinatie van luchthapper en zwart-plastic bogen vind ik niet zo geslaagd. Verder biedt ie dus weinig meerwaarde tegenover een gewone Impreza, behalve wat extra plastic voor dezelfde prijs?

Hans 14:42
afbeelding van Hans

De styling mag (een beetje) fijner.
De stijl-elementen van het concept van hun aanstaande nieuwe coupé doen het 'n stuk beter.

Technisch is het plaatje wel dik ok natuurlijk, al mag de boxer-diesel stilaan wel 'n update krijgen.
Concurrentie uit deze prijsklasse zit vaak aan -voor België fiscaal interessante- 163pk en meer, maar biedt voor deze prijs natuurlijk niet de verfijnde boxer-motor én de vierwielaandrijving.

@uto 17:46
afbeelding van @uto

Ik zie hier toch niet echt het nut van in hoor ...

Alex 23:10
afbeelding van Alex

ik houd het liever bij de gewone impreza

B4 21:05
afbeelding van B4

De vorige Outback Sport zag er dan veel beter uit!

Zes Sterren 09:23
afbeelding van Zes Sterren

Ik zie deze test nu pas. 'Beetje' late reactie dus.

Zelf rij ik al anderhalf jaar met de 'gewone' Impreza met Boxer-diesel motor (Sport Executive uitvoering). Dit is de eerste dieselwagen waarmee ik echt rijplezier ervaar en niet het gevoel heb onderweg te zijn met een mazoutkachel op wielen. Ik had eerder ervaring met turbodiesels van ondermeer VAG, GM (Opel/Saab) en de franse merken. De boxer klinkt beter, heeft een bredere powerband en komt nooit vermogen tekort.

De AWD is echt fantastisch, zowel bij het ietwat vlottere bochtenwerk als bij winterse omstandigheden (in combinatie met winterbanden natuurlijk).

Hier en daar hoor je bij een nieuwe wagen wel een kraakje, maar dat zit'm op twee ondertussen bekende plaatsen en kan eenvoudig door de dealer opgelost worden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws