Rijtest: Subaru Outback

Subaru Outback

Auto's zoals de A4 Allroad en XC70 zijn al langer een vaste waarde in ons nationaal autolandschap maar al in de jaren ’90 had Subaru de Legacy Outback. Het concept van toen is over de jaren geëvolueerd en is nu als apart model verkrijgbaar.

Subaru Outback

De boxer-technologie was tot voor kort voorbehouden aan het zoete benzinesapje, tenminste tot Subaru er z’n tanden in zette. Het resultaat is een soepele en verrassend krachtige tweeliter die kan bekoren door z’n vloeiende koppelafgifte. De 150 pk sterke vierpitter kan pronken met maar liefst 350 Nm koppel wat voor een 0-100 sprintje van 9,7 seconden moet zorgen. Voorwaar cijfers waar veel ‘gewone’ tweeliter diesels de duimen voor moeten leggen. Deze eerste boxer-diesel is duidelijk een schot in de roos. Ook qua verbruik zit het snor met een realistisch gemiddelde van 6 à 6,2 liter per 100 km. Je zou bijna vergeten dat je hier te maken hebt met een zware vierwielaandrijver met een zee aan ruimte. In de benzineversies is er keuze tussen een automatische CVT-bak of de handbak met zes verzetten. Die laatste is ook als enige leverbaar op de dieselversies. Rekening houdend met het robuuste karakter van de Outback laten de ingenieurs ook hier geen steken vallen maar voor dagelijks gebruik lijkt het allemaal wat te zwaar en te moeilijk. Zo heeft de versnellingsbak een beetje warmte nodig om vlot z’n werk te doen en is filerijden een goede lichaamsoefening dankzij de zware koppeling. Mede hierdoor lijkt de Outback me eerder geschikt voor de lange ritten, de stille diesel zorgt voor een kalme atmosfeer.

Subaru Outback

De vele opties zorgen voor de kers op de taart als je onderweg bent met deze Japanner. De twee uitrustingsniveau’s vormen zowat de enige keuze waar de potentiële Outback-koper voor gesteld wordt. De “Luxury “-uitvoering kan al pronken met xenon-koplampen, cruise control en een elektrisch instelbare bestuurderszetel. Voor de Executive-versie uit onze test komen daar nog een handvol opties bij zoals lederen bekleding, achteruitrij-camera en een keyless access. Wat bij veel merken dure opties zijn zit gewoon standaard op deze softroader, een auto die z’n oorsprong kent in het onverharde ploeterwerk.

Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback

Wat best indrukwekkend is aan deze combinatie is dat, in tegenstelling tot laat ons zeggen een A4 Allroad, je wel degelijk nog het onverhard kan gaan opzoeken zonder dat de parkeersensoren het noorden kwijt raken en zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de dure bumperschilden. Dit terwijl je in een salon vol luxe en voorzien van alle gemakken zit. Al zal de Outback in de realiteit in ons land maar weinig van de begaanbare wegen afwijken.

Subaru Outback

De permanente vierwielaandrijving lijkt hierdoor zelfs wat misplaatst, zeker in ons bescheiden landje waar 99% van de wegen begaanbaar zijn met één of andere supercar. Maar laat het nu net tijdens de eerste sneeuw van het winterseizoen zijn dat we de Outback aan de tand mogen voelen. Omstandigheden waar de anders ietwat overbodige en saaie AWD mooi uit de verf komt. Met de Subaru in de juiste handen is er geen enkel moment dat je de controle uit handen moet geven. Zelfs op de meest besneeuwde wegen kan met de juiste aanpak alle moeilijkheden worden vermeden. De rijhulpmiddelen zijn hierin een duidelijke hulp, al zijn zij in de juiste omstandigheden enkel een domper op het plezier. Al bij al zorgt dit voor een hoop gemoedsrust als je dan toch door moeilijke omstandigheden de baan op moet. Toch mag je nooit vergeten dat je nog steeds zelf de touwtjes in handen hebt en de auto niet zomaar alles voor jou zal doen.

Subaru Outback

Om het robuuste karakter van de Outback over te brengen werden de looks van de Legacy aangevuld met wat stoerdere bumpers en staat het geheel wat hoger op z’n poten. Op die manier krijg je een massief front dat respect afdwingt op de autosnelweg maar verder toch subtiel genoeg is om je bij de schoonouders te vertonen. De subtiliteit van andere softroaders was duidelijk niet het doel van de ontwerpers. Alhoewel de accessoirelijst best lijvig genoemd kan worden, vind je hier vooral functionele dingen, geen opvallende chrome accenten of extra spoilertjes. De Luxury versie moet 35.495 euro kosten en daar krijg je al aanzienlijk wat opties bij.

Subaru Outback

Wil je het onderste uit de kan halen dan moet je gaan voor de 39.995 euro dure of eerder goedkope Executive. Als je de opties ziet die je voor die meerprijs erbij krijgt, kan je niet anders dan een goede zaak doen. Of de totaalprijzen gerechtvaardigd zijn hangt af van je eigen smaak. Draag je oogkleppen en staar je je blind op de Subaru-badge dan zal je een dergelijk prijskaartje waarschijnlijk teveel vinden. Stel je jezelf open voor nieuwigheden dan zie je dat je heel wat waar voor je geld krijgt en de concurrentie slechts een basismodel voor dat geld aanbiedt.

Tekst: Joeri Mertens
Foto's: Lotte Claes & Joeri Mertens
Met dank aan Subaru Benelux voor de testwagen

Auteur: Joeri Mertens
Reacties: 21 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
Alex 16:50
afbeelding van Alex

dit is een wagen die heel erg geloofwaardig overkomt. mensen die niet per sé een premium badge nodig hebben en op zoek zijn naar een héél erg veelzijdige automobiel zijn volgens mij op het juist adres bij Subaru.

190d 17:04
afbeelding van 190d

gigantische wagen, prijs/kwaliteit zit dik snor

Pieter Aertgeerts 17:20
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Ik viel van m'n stoel bij het lezen van de prijzen. Een dure golf is 30.000 euro. Dan zit je qua geld besteding hier in vele gevallen beter mee.

Nu nog wat (veel) aandacht 19:01
afbeelding van Nu nog wat (veel) aandacht

Nu nog wat (veel) aandacht aan het uiterlijk en we zijn er....
ach zit echte schoonheid niet vanbinnen ? maar 't oog wil ook wat ...!

B4 19:14
afbeelding van B4

Ook al is het een topper van een auto, de voorganger was beter; had meer persoonlijkheid.

Alex 20:39
afbeelding van Alex

daar heb je wel gelijk in!

Voorkant is net de nieuwe 10:03
afbeelding van Voorkant is net de nieuwe

Voorkant is net de nieuwe Avensis, achterkant is net de oude Vectra...beetje jammer. Ouder model was mooier.
Benieuwd of Skoda ook een 4x4 versie maakt van de Suberb combi...

Dat vorige model was 11:09
afbeelding van Dat vorige model was

Dat vorige model was tijdloos.. ze moeten spijtig genoeg altijd weer veranderen en dat is in heel de autoindustrie hetzelfde verhaal. Nu is die nieuwe STI wel een verbetering, al was het enorm wennen.

Ne schone auto ... voor wie 18:59
afbeelding van Ne schone auto ... voor wie

Ne schone auto ... voor wie hem kan betalen ...
Maar die fotografe kan er wat van. Ze maakt van zo'n lelijk model nog a fotomodel... en da in zoen weer!
Doe zo voort !!!
Daar wil ik meer van !!!

Een fotografisch bewonderaar!!!

Fast Eddy 18:10
afbeelding van Fast Eddy

heb er net een gekocht. ( kwam van Avensis ) Is een ongewone wagen met een serieuze meerwaarde. het winterweer kwam juist goed uit en heb er al een rit naar de Pyreneeén mee gedaan.
Hij zal geen publiekslieveling worden in België want het is en blijft een Japanner voor de meesten.. grtz

bpc 11:22
afbeelding van bpc

@ anonieme gebruiker1 je kan 4x4 op de skoda superb combi krijgen ...

Jan 19:45
afbeelding van Jan

Subaru is hierin ongelooflijk, waarom zei voor deze prijs een wagen (of wagens) kunnen aanbieden aan zo'n prijzen is echt ongelooflijk. Je moet maar eens een Passat Variant 4Motion met 136 of 174 PK vergelijken met deze, je hebt eerst en vooral nog eens niet de mogelijkheid om sommige opties bij de VW aan te duiden.

En als je wat moeite doet krijg je bij dit merk ook mooie kortingen en condities. En eens een Subaru, altijd een Subaru.

Anonieme gebruiker 16:32
afbeelding van Anonieme gebruiker

Goede testverslag, dit is voor mij doorslaggevend geweest. Aankoop van een Subaru Outback 2.0d Executive is aanstaand, met dank aan de redactie.

Pieter Aertgeerts 00:32
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Bedankt. Proficiat met de aankoop !!

Francis Dewitte 12:48
afbeelding van Francis Dewitte

Mijn Subaru Outback Executive is geleverd deze week; nu worden alle excuses goed om met de auto te kunnen rijden.Sublieme motor. Vooral de stilte en het comfort hebben bij de proefrit de doorslag gegeven om die wagen aan te schaffen
Binnenin staat alles wat je nodig hebt op de juiste plaats.
Ik heb misschien niet de mooiste wagen gekocht, maar een alternatief met de zelfde uitrusting en kwaliteit heb ik niet gevonden.voor die prijs.

Alex 21:58
afbeelding van Alex

Proficiat met je aankoop. veel rijplezier!

Bruno 08:16
afbeelding van Bruno

Mijn hart zegt Audi,maar te duur,veel betaalbare opties!Skoda Suberb combi 4x4,ook niet goedkoop met dezelfde opties!
Proefrit dik in orde,ook niet bepaald mooi model,enkel binnen wel goed afgewerkt.Om de 4 jaar verander ik ongeveer van wagen,
wat zal dan de overname waarde zijn van deze Japaner? Hij heeft wel veel te bieden en niets dan lof over de motor! Kopen?

Sven 09:06
afbeelding van Sven

Het probleem van een Subaru is het onderhoud, gewoon onderhoud gebeurt vaak bij pakweg een Toyota-garage, maar voor iets specifiekere problemen zijn mensen nodig die Subaru gewoon zijn. En net die garages met specifiek opgeleid personeel zijn vrij schaars in België.

Een gemiddelde Outback 2.0D van 2007 is overigens nog rond de 15.500 euro waard, de 2.5 benzine gaat daaronder, de 3.0 benzine gaat daarboven.

simcat079 14:48
afbeelding van simcat079

Ik rij met een Outback Diesel Executive van 6/2009 (één van de laatste van het oud model), nu al probleemloos 43000 km gereden en het totaalbeeld is gewoon super; comfortabel (een plezier met de caravan erachter),stil, zuinig (ik heb al 5,4l/100 km gehaald op een afstand van 1400 km met stukjes in Duitsland tot 180 km/u en allerlei andere omstandigheden stad, 90km/u,50 km/u), ruim. Zeker nu met dit weer geraak je overal probleemloss door in combinatie met winterbanden.

Pascal 19:57
afbeelding van Pascal

Ik heb hem gekocht, een executieve ... na veel wikken en wegen ben ik zeer tevreden over mijn aankoop. Mijn vorige 2 wagens waren Toyota Rav-4 ... vaarwel Toyota !!

Anonieme gebruiker 19:57
afbeelding van Anonieme gebruiker

Subaru outback 2010 2.5 executive
(4.800 km)

Mede dankzij mijn werk mocht ik in tientallen auto’s rijden van 14 merken. Wat vind ik nu van mijn Subaru Outback 2010 in de 2.5i executive uitvoering? (Aanschafprijs ca. €51.000,- In Nederland)

(-- slecht. - minder dan gemiddeld. -+ gemiddeld. + beter dan gemiddeld. ++ uitstekend)

-- Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: De demping en vering is voor een auto in deze klasse onder de maat. Vooral kleine, opeenvolgende hobbels worden slecht verwerkt en voelen kort en stoterig aan. Op de achteras zit een automatische niveauregeling die er voor zorgt dat de auto ongeacht de lading op de juiste hoogte blijft. Handig!

- Navigatie. Er is één langzame en gebrekkig sprekende Nederlandse stem. De Engelse stem vind ik prettiger. Aan de afwijkende kaartkleuren moest ik wennen maar het scherm is lekker groot en duidelijk.

- Als je uitstapt dan is er geen waarschuwing dat je het dak open hebt laten staan. Ramen en dak zijn niet op afstand te sluiten.

- Exterieur. Voor een Subaru best mooi maar de meeste mensen zijn er niet van onder de indruk. De auto mag dan exclusief zijn maar is tegelijkertijd onopvallend.

- De achteruitkijk camera is handig bij het achteruit parkeren maar met zonlicht is het schermpje slecht te zien en soms wordt de cameralens vies door opspattend water. Zelf geef ik de voorkeur aan sensoren maar zo’n achteruitkijk schermpje is wel apart.

-+ De wegligging, o.a. rechtuit stabiliteit, zijwindgevoeligheid en bochtgedrag zijn gemiddeld. Er zijn dus auto’s die het op dit punt beter doen maar ook slechter.

-+ Instrumentarium en bediening. De start-stop toets vergt gewenning. Bij het uitstappen gebeurt het regelmatig dat het contact nog aan staat. De richtingaanwijzer blijft na aanraking niet drie keer knipperen en alleen het bestuurdersraam gaat met één druk op de knop naar beneden. De elektrische handrem zit links van de bestuurder. Voor de rest is alles logisch en makkelijk te bedienen en de klokken zijn duidelijk leesbaar. De snelheidsmeter wijkt ongeveer 10 km/h af van de werkelijke snelheid (130=120).

-+ De prestaties van de 2.5i motor zijn prima en in combinatie met de CVT automaat is het gemakkelijk accelereren. Wil je meer power kies dan voor de 6 cilinder 3.6 motor maar dan wordt je wel gestraft met de (aanschaf)belasting en als je aan de pomp staat.

-+ Kosten. De auto moet elke 15.000 km in de beurt. Dat is vaak want veel nieuwe auto’s hebben een service interval van 30.000 km. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs t.o.v. bijvoorbeeld een Volvo XC70 of Audi A4 Allroad ongeveer €15.000 minder is. Subaru kennende zal de auto niet snel kapot gaan. Pas wel op bij het verzekeren want veel verzekeraars zien de auto als een SUV en berekenen daarvoor een hele hoge premie. Zelf ben ik bij verzeker-je-auto.nl.

+- Besturing. Het stuur is wat hard en dun en het leer voelt wat stoffig aan. Bij hogere snelheden is de bekrachtiging net iets te sterk en het contact met de weg is in de middenstand een tikkeltje vaag. De auto voelt ondanks zijn 1600 kg niet log of zwaar maar rijdt juist opmerkelijk licht en gemakkelijk.

+- De bediening van de bluetooth audio/telefoon installatie is zeer gecompliceerd en de voorgeprogrammeerde instellingen van de toonregeling vind ik slecht. Nu de boel (na veel moeite) goed is ingesteld is het geluid net iets beter dan gemiddeld.

+ De Continu Variabele Transmissie was voor mij even wennen want de automaat schakelt niet. Het voelt wat indirect maar nu ik er aan gewend ben vind ik de automaat bijzonder comfortabel. Het is de beste automaat die ik ken.

+ Het interieur is mooi. Alles zit degelijk en netjes in elkaar. De kwaliteit van het crème kleurige leer is prachtig. Passagiers zijn er van onder de indruk.

+ De voorstoelen hebben een wat vlakke rugleuning en ik mis wat steun voor de schouders. De hoofdsteun zit nogal dicht tegen het hoofd en de passagierstoel is niet in hoogte verstelbaar. Toch zitten de stoelen mij beter dan gemiddeld. De zitpositie en het uitzicht naar buiten zijn erg goed. Daar dragen de grote buitenspiegels aan bij. Ook achterin zijn de stoelen comfortabel en de leuningen zijn onafhankelijk van elkaar verstelbaar.

+ De auto heeft een D label. Toch is het benzine verbruik voor een verhoogde auto met boxermotor en permanente vierwielaandrijving bijzonder gunstig. Let je nergens op reken dan 1:11. Zelf rijd ik er gemiddeld 1:13 mee. Als je echt voor de zuinigheid gaat dan is zelfs 1:15 haalbaar(bij gebruik van BP Ultimate benzine). De extra verbruiksmeter geeft niet aan of je wel of niet zuinig rijdt maar wel of je zuiniger rijdt dan wat je gemiddeld doet. De meter kan je dus helpen je zuinigheidsrecord te verbeteren of te behouden.

+ In de testen komt de Outback als zeer veilig uit de bus. Daarbij heeft alleen Subaru de “symmetrical all wheel drive” waardoor de auto in slechte weersomstandigheden veiliger is dan de rest.

+ De afwerking en kwaliteit staan op een hoog niveau. Alles voelt degelijk aan, tot nu toe geen kraakje of rammeltje. In het interieur wordt wel veel (krasgevoelig) hard plastic gebruikt. Dat kan je alleen voelen en gelukkig niet zien.

++ De ruimte is bijna overweldigend. Voorin zit je als een vorst en achterin als een directeur. Zeer ruim voor vier personen. Een vijfde persoon zit midden achterin minder comfortabel. Dat komt door de dikke bobbel op de vloer, nodig voor de vierwiel aandrijving. Ook de kofferbak is ruim en vlak. Het bagage afdekscherm is handig op te bergen onder de laadvloer.

++ Rijgeluiden zijn nagenoeg afwezig. Boven de 130 km/h wat windgeruis. Al bij een klein beetje gas geven brengt de CVT de motor op hoge toeren. Dat geeft een sportief boxermotor geluid. Ik vind dat wel prettig maar een ander kan dat als lawaaiig ervaren. Eenmaal op snelheid keert de rust weer terug.

++ Subaru vertelt dat de auto in eerste instantie ontworpen is voor de verharde weg. Dat kan dan wel wezen maar ook op de onverharde weg vind ik de auto erg goed. Ik heb gereden in een dik pak sneeuw, op (strand)zand en op bos en bergpaadjes. Sindsdien hoop ik op strenge winters en weinig asfalt! De banden zijn voor alle seizoenen. Wisselen tussen zomer en winterbanden is daarom niet direct noodzakelijk.

Ik zocht een ruime stationwagen met de voordelen van een SUV. Ik maakte een vergelijk tussen de Volvo XC70, deAudi A4 Allroad, de Skoda Octavia Scout en de Subaru Outback en koos voor de Subaru. Voor mij is het een geweldige wagen want de auto is stoer, degelijk, betrouwbaar, ruim, veilig, luxe, zuinig, praktisch en stil. Daarbij zitten de stoelen goed, is de automaat geweldig, rijdt de auto licht en gemakkelijk, is het overzicht naar buiten erg goed en komt de auto op plekken waar anderen allang zijn afgehaakt. Maar… als u nog een goede tip heeft waardoor ik de vering kan (laten) verbeteren, dan verneem ik dat graag van u.

Ingeruild
(14.000 km)
Net voor de eerste beurt mocht ik deze auto inruilen voor een... Subaru Forester 2.0 diesel premium.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws