Rijtest: Chevrolet Volt

Rijtest: Chevrolet Volt

De Chevrolet Volt is – afgezien van enkele uiterlijke verschillen – identiek aan de Opel Ampera die reeds een vijf maanden geleden in onze testgarage stond. Waarom testen we hem dan? Omdat iedereen graag een tweede opinie wil, en al zeker als het om een aankoop van tegen de € 50.000 gaat.

Laten we beginnen met het grootste verschil tegenover de Ampera: de voorkant. De Volt draagt het futuristisch jasje dat Opel ook bij de Ampera probeerde veel beter. Geen verticale lichtblokken en een onhandig geplaatste Opel-grille meer maar twee degelijke metaalkleurige strepen verbonden door het Chevrolet-logo (dat er naar mijn mening sowieso al beter uitziet dan de Opel-bliksem). Aan weerszijden is de grille geflankeerd door een slanke lichtunit met Xenon koplampen en een partij LED’s. Kortom, een veel stoerdere verschijning.

Push the button

De wijzigingen aan de achterkant zijn minder ingrijpend dan bij de voorkant. Het eigenzinnige mistlicht vanonder blijft aanwezig. Aan het interieur is ook niets gedaan, het blijft toekomst uitstralen op zijn eigen, drukke, manier. Twee TFT-schermen geven je alle info die je ook maar nodig kan hebben. Met het bos aan knopjes op de middenconsole kan je alles bedienen maar het brengt ook weer andere ongemakken met zich mee. Het zijn geen drukknoppen, eerder een soort van aanraakgevoelige varianten. Allemaal goed en wel maar deze hebben zo goed als geen tactile feedback. Als je je ogen op de weg houdt is het steeds gokken of je op het juiste knopje aan het duwen bent.

Over de ergonomie mocht dus een pak beter nagedacht worden, een kleine invloed van minimalisme zou het interieur zeker geen kwaad doen.

Snelheidsdrempel

De lip onder de bumper is er ook nog steeds, en ze deed nog steeds dienst als snelheidsdrempel-knuffelaar. Hoeveel beter deze ook zou zijn voor het verbruik, ik raad je aan om bij aankoop deze er direct onder uit te monteren (net zoals vele andere Ampera- / Volt-eigenaars). Dan kan je tenminste zonder vieze blikken van omstaanders – ja, zelfs tegen 10 km/u - over een snelheidsdrempel rijden.

De kofferruimte meet standaard 310 liter, geen indrukwekkend cijfer maar de sterk aflopende daklijn heeft hier zeker mee te maken. Het dekzeil voor in de koffer is spijtig genoeg niets meer dan een lap stof en moet primitief worden bevestigd met haakjes.

Vis noch vlees

Zoals eerder gezegd blijft de technologie onder de motorkap dezelfde. De Volt is geen hybride pur-sang noch een volledig elektrische wagen. Wat dan wel? Een E-REV (Extended Range Electric Vehicle). De wagen heeft een elektro- & benzinemotor maar die laatste is op geen enkele manier verbonden met de wielen. Het draaien van de wielen gebeurt altijd via de elektromotor. Waarvoor dient die 1,4 liter EcoTec dan wel? Puur als generator, als de batterij uitgeput is zal de benzinemotor automatisch tot leven komen en energie beginnen te leveren aan de elektromotor.

De Volt kan net zoals de Ampera ingesteld worden in vier verschillende modi: normal (batterij tot als deze uitgeput is, dan benzinemotor), sport (hetzelfde als normal met betere pedaalrespons), mountain (maximum koppel voor beklimmingen) en hold charge (zo weinig mogelijk batterij gebruiken). Puur elektrisch kan je een goede 60 km rijden wat voor de meeste mensen meer dan genoeg is per dag. Als de batterij leeg is komt de 1,4l benzinemotor gekoppeld aan een CVT-bak met een hels lawaai tot leven. Nuja, hels, als je de afgelopen kilometers volledig geruisloos hebt gereden is elk lawaai hels.

alles voor het verbruik

De elektromotor brengt 150 pk en 370 Nm voort, en zoals het elektromotoren eigen is doet hij dat al vanaf het begin met volle kracht. Met een sprintcijfer van 9 seconden lijkt deze wagen best wel snel, zeker als je rekening houdt met het kolossale leeggewicht van 1.732 kilogram. Bij een impromptu stoplichtsprintje schiet de elektromotor geruisloos in gang en laat hij zich graag van zijn beste kant zien aan de roetstoker naast hem.

Voor een echte bochtenridder is zijn gewicht veel te hoog maar dankzij het extreem lage zwaartepunt van de batterijen heeft hij niet veel moeite om een glimlach op je gezicht te toveren. De beleving kan ongetwijfeld beter met andere banden maar dan ga je moeten inboeten op het verbruik, en dat is nu eenmaal waar het om draait.

Chevrolet zelf geeft een gecombineerd verbruik van slechts 1,2 liter mee. Of wij dat haalden? Nee, bijlange niet. Zo dadelijk weet je ook waarom, maar eerst nog een beetje achtergrondinformatie.

De Volt kan perfect rijden als de batterij leeg is (zolang er nog benzine in de tank van 35l zit natuurlijk) en hij recupereert ook energie bij het remmen. Aan het stopcontact hangen gaat natuurlijk ook, maar daar knelde tijdens onze testperiode het schoentje.

Er zijn verschillende manieren om de batterij op te laden, via openbare laadpalen, via vaste snelladers thuis of via de meegeleverde VolTec thuislader. De thuislader is van de gewone 220 volt variant met een standaard CEE 7/7 plug aan de ene kant en de VolTec plug aan de andere. Deze kan de wagen in een zestal uren volledig opladen, maar dan mogen er geen complicaties optreden.

Plug-in and play? Niet echt.

De VolTec thuislader is zeer gevoelig aan het elektriciteitsnet waarop hij is op aangesloten. Is je installatie thuis net iets te oud? Werkt hij niet. Heb je een ander aardingsnet? Werkt hij niet. Zit er toevallig nog een ander toestel op die kring? Dan werkt hij waarschijnlijk ook niet. We hebben verschillende kringen geprobeerd, verschillende stopcontacten, met of zonder verlengkabel, rechtstreeks op een lege kring aan de verdeelkast, enzovoort... maar toch bleef hij moeilijk doen. Soms laadde hij twee uur lang zonder enig probleem op en soms maakte hij na een kwartier een hels lawaai: twee rode flikkerende lichten op de lader en een claxonnerende wagen. Na een korte Google sessie kwamen we te weten dat we zeker niet de enige met dat probleem zijn, de bijgeleverde thuislader is immers veel te kieskeurig over zijn voeding, iets waar pakweg een Nissan Leaf of Citroën C-Zero geen last van hebben.

Met al onze laadproblemen hebben we de Volt geen één keer volledig kunnen opladen, wat natuurlijk nefast is voor het verbruik. Op het einde van onze periode haalden we ergens een cijfer bovenaan in de 4 liter, en dus niet de opgegeven 1,2 liter. Toegegeven, dat is nog steeds geen slecht cijfer voor een wagen van 1.700 kg en 150 pk. Ons advies, en dat van velen op fora op het internet: laat je elektriciteitsnet op voorhand onderzoeken door een elektricien en een Opel / Chevrolet technieker en investeer desnoods in een degelijke snellader voor aan de muur te monteren.

De toekomst kost geld

De Chevrolet Volt kan de jouwe zijn vanaf 45.950 euro. Zeker geen klein cijfer maar je krijgt er wel een rijke standaarduitrusting voor in de plaats zoals ESP, 17” lichtmetalen velgen, lederen zetels met verwarming, 7” TFT schermen en keyless entry. Op onze optielijst was er nog een premium kleur, een DVD/HDD systeem met Bose luidsprekers en parkeersensoren met camera aangevinkt wat het totaal op een immense 49.300 euro brengt. De toekomst kost geld, maar (met een werkende oplader) is de Volt zijn geld zeker waard.

Specificaties

Motor

elektromotor + range extender

Vermogen

150pk

Koppel

370 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 732 kg

Topsnelheid

160 km/u

Prijs testwagen

€ 49 300.00

Prijs basismodel

€ 45 950.00

0 tot 100 km/u

9.00 sec

Gemiddeld testverbruik

4.70 L/100km

Min. kofferinhoud

310 L

Max. kofferinhoud

1 005 L

CO2-uitstoot

27 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 215.42

Auteur: Nathan
Reacties: 11 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Yvesw 13:59
afbeelding van Yvesw

Grammerboy modus aan: "twee opinie" moet tweede opinie zijn. Deuheuh :p

Cuore Sportivo 18:04
afbeelding van Cuore Sportivo

Ik hou wel van dit concept aandrijflijn, en de wagen ziet er nog goed uit ook. Ik denk dat mensen die hiernaar op zoek zijn de prijs hiervoor wel willen betalen (ik denk bijvoorbeeld aan zelfstandigen die de baan op moeten, of bedrijven die een aantal fiscaal aantrekkelijke wagens in het wagenpark willen).

Edit: Thanks!

Yvesw 19:17
afbeelding van Yvesw

@Cuore: En het ding rijdt dan nog eens goed ook! Buiten de prijs is er inderdaad geen enkel excuus meer om het niet te kopen.

Ik zou inderdaad voor de Volt gaan. Smoelt een stuk beter dan de Ampera. En trouwens... Volt klinkt stukken krachtiger! (is tenslotte de meeting van hoeveel kracht een elektron kan geven)
Nu dringend de Tesla Model S in jullie testgarage krijgen!

BePa 09:24
afbeelding van BePa

Interessant voertuig, maar dit type auto's maakt in huidige tijden met dergelijke aankoopprijs geen schijn van kans om door te breken als er geen overheidssubsidies aan gekoppeld worden. Subsidies die zich trouwens op termijn terug betalen in de vorm van lagere CO2-heffingen en milieuvoordeel. Dat elektrische auto's duur zijn en voorlopig blijven is trouwens geheel begrijpelijk: veel onderzoek en ontwikkeling tegenover heel kleine verkoopsaantallen. Eénmaal moet de kring doorbroken geraken.

KOEN 11:10
afbeelding van KOEN

Eigenlijk moet bij het verbruik toch ook bijkomend opgegeven worden hoeveel kWu er geladen werd. Dan wil ik daarbij nog niet zo ver gaan dat er moet bijkomen hoeveel CO2 er verbruikt is bij het opwekken van die electriciteit door verbranding van gas of door necleaire energie.

Sven 11:30
afbeelding van Sven

...en hoeveel CO2 er vrijkomt wanneer de wagen van de fabriek naar de verdeler gebracht wordt. En bij de andere auto's zouden we dan ook moeten zetten hoeveel CO2 er vrijkomt om de tankstations te bouwen, bevoorraden en open te houden en zelfs om benzine of diesel te raffineren. Dat zou ons wat te ver leiden, geloof ik.

Al vind ik wel dat we die vergelijking wel eens moeten maken in een apart onderzoekje.

Mathieu 12:45
afbeelding van Mathieu

Ik zou niet weten waarom ik als particulier zo'n auto zou moeten kopen.
Ik rij met een vrij krachtige diesel rond die tussen de 6 en 6,4 liter verbruikt. Mijn max snelheid ligt een pak hoger, de wagen is bijlange zo duur niet en hij haalt de top van 0 tot 100km/h even snel. Mijn koffer is wat groter en heb een fantastische baanligging.
Als ik een nieuwe wagen koop, dan wil ik dat hij beter is, en niet dat hij gelijk of minder presteert.

Je zal voor een bezoekje van een elektricien en een Opel technieker waarschijnlijk ook nog eens moeten betalen.
Mij overtuigen ze NOG niet met deze technologie. En zeker en vast al niet met zo'n prijs! Dat geld heb ik niet, en als ik het had, dan kocht ik wel een BMW. ;-)

jane 01:44
afbeelding van jane

alweer een achterlijke test door de slaafjes van de petroleumlobby

Techno Patat 09:05
afbeelding van Techno Patat

Waw, wat een goede onderbouwde mening zeg! Hier zijn ze toch lekker positief over de Volt? Want zit jij hier dan te mekkeren...

Yvesw 17:52
afbeelding van Yvesw

@Patat: Laat de slaven van de electroniumlobby toch doen joh :p Ze zijn blij als ze al eens iets kunnen zeggen. Ook al hebben ze niet door dat er hier inderdaad heel positief wordt gedaan over de Volt....

Mesoerrie 18:23
afbeelding van Mesoerrie

Man man, stel je voor dat je na heel wat wikken en wegen uiteindelijk toch beslist om de stap te zetten naar een elektrische auto en daar 50.000 ballen op stukslaat.. Kom je thuis en wil je je auto opladen, begint dat spel te knipperen en te piepen... sta je dan mooi. Das imo toch een grote blunder van de ingenieurs

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws