Rijtest: Skoda Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG

skoda-rapid-spaceback-rijtest fréderic louis photography 1.4 tsi dsg 122 120 pk 200 nm

Omdat de Octavia - lang dé C-segment strijder van Skoda - ondertussen al zo groot en luxueus is geworden is er een plaatsje daaronder vrijgekomen. Ruimte genoeg voor de Rapid, ook in Spacebackvorm.

De Spaceback lijkt ons alvast de populairste variant van de Rapid te worden, niet alleen omdat hij er een pak dynamischer uitziet dan zijn gewone sedanbroer maar ook omdat het zo'n klinkende naam is. Alhoewel jan-en-alleman zich nu af zit te vragen wat een Spaceback nu juist is lijkt deze onbekende term toch de lading perfect te dekken: een vijfdeurs-hatchback met een tikkeltje meer kofferruimte.

Notch vs Space

De Spaceback onderscheidt zich dus van zijn notchback-stalgenoot door een langere daklijn ondersteund door een D-stijl). Ondanks zijn groter uitzicht is hij wel 179 millimeter korter en kan je zelfs 135 liter minder in de koffer kwijt, nu maar 415 liter met rechtopstaande zetels. Het grootste verschil merk je op de tweede zitrij, waar je passagiers nu kunnen genieten van een pak meer hoofdruimte.

skoda-rapid-spaceback-rijtest

Panoramische daken ga je ons anders niet vaak horen aanbevelen maar met deze Skoda breken we graag de trend. Inbegrepen in het Black Design pack laat dit panoramisch dak met zwarte randen, in combinatie met de zwarte kofferklep en de zwarte spoiler de Spaceback zich pas echt onderscheiden van zijn concurrenten.

skoda-rapid-spaceback-rijtest

De achterkant van de Spaceback is ook aangenamer voor het oog dan bij de berline, een achterkant die beter past bij Skoda's filosofie om tijdloze auto's te maken.

skoda-rapid-spaceback-rijtest

Comfort

Binnenin werd een rechtstreekse kopie gemaakt van de notchback die op zijn beurt weer is getransplanteerd uit de andere Volkswagen Group-modellen. Niets nieuws, niets speciaals, alles komt bekend voor. Niet dat dat een minpunt is, integendeel, in deze klasse zelfs omgekeerd.

skoda-rapid-spaceback-rijtest

De Rapid Spaceback richt zijn pijlen op prijs, ruimte en bruikbaarheid en rust daarom niet op het duurdere maar betere MQB-platform van Volkswagen dat tegenwoordig onder de nieuwe Golf, Leon en A3 ligt. De carrosserie rust op hetzelfde metaal als bij de notchback dat een combinatie is van de huidige generatie Polo en de vorige generatie Octavia. De Spaceback rijdt iets zachter op zijn poten dan de andere Rapid en probeert daardoor iets meer punten te scoren op het comfortvlak. Vooraan rust je op MacPherson veerpoten en achteraan op een torsiebalk.

skoda-rapid-spaceback-rijtest

De zachtere dempers hebben echter een onsportief zijeffect dat niet te vermijden valt. De Spaceback profileert zich sportiever als zijn sedanbroer maar de comfortabelere rit gooit daar echter wat roet in het eten door juist minder straatgevoel naar de bestuurder terug te communiceren. De stuurinrichting is tegenover de gewone Rapid ook gewijzigd van een elektro-hydraulische naar een elektro-mechanische die spijtig genoeg een tikkeltje te licht is ingesteld.

Waaier aan bekende motoren

Krachtbron van dienst - en tevens topper van de Rapid-lijn - is de 1.4 TSI, standaard gekoppeld aan de welbekende DSG7 automatische versnellingsbak. Met 122 pk en 200 Nm ben je ongetwijfeld met de snelste Spaceback op de weg maar als een echte verkoopstopper schatten we deze motorisatie echter niet in. In België ga je eerder de 1.2 TSI (86 of 105 pk) en de bekende 1.6 TDI (90 of 105 pk) tegenkomen.

Gekoppeld aan de foutloze DSG7-automaat trek je met deze Rapid in 9,4 seconden van 0 naar 100 km/u tot grote verbazing van je toeschouwers, overigens 0,1 seconde sneller dan bij de 5 kg zwaardere sedan (1.125 vs 1.130 kg). Na onze testperiode verbruikten we volgens onze boordcomputer een respectabele 7 liter per 100 km, een litertje meer dan de opgegeven 5,8.

skoda-rapid-spaceback-rijtest

Een Rapid Spaceback heb je vanaf 16.990 euro in de Active uitvoering met een 1.2 TSI 68 pk. Ons testmodel staat op je oprit vanaf 25.970 euro.

Conclusie

De Rapid Spaceback concurreert met de Kia Cee'd en de Hyundai i30. Hij weet geen inspiratievol of gedurfd design te bieden maar kan zich desondanks wel goed onderscheiden. Gezonde prijzen gecombineerd met dagelijkse bruikbaarheid maken deze Spaceback eentje om zeker te overwegen.

skoda-rapid-spaceback-rijtest

Specificaties

Motor

1.4 TSI

Vermogen

122pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

DSG 7

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 225 kg

Topsnelheid

202 km/u

Prijs testwagen

€ 25 750.00

Prijs basismodel

€ 16 990.00

0 tot 100 km/u

9.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

415 L

Max. kofferinhoud

1 380 L

CO2-uitstoot

125 g/km

BIV

€ 102.00

Rijtaks

€ 221.00

Auteur: Nathan
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
DSG 7 ipv 6 12:46
afbeelding van DSG 7 ipv 6

//EDIT: Aangepast, bedankt! ;-)

Even een kleine opmerking vanwege een aangenaam verraste lezer omwille van de enerzijds mooie en frisse vormgegeven website en anderzijds de verademing door het feit dat er nog eens een belgische website is die autonieuws biedt zonder dat je eerst een voorsmaakje krijgt en dan toch het magazine moet kopen om alles te kunnen lezen. bedankt hiervoor !

Mvg. Maxim (mecanicien bij een skoda concessie)

Ralf 10:39
afbeelding van Ralf

Ik heb in de autopers gelezen dat de comfortabelere onderstelafstelling nu ook bij de "normale" Rapid wordt toegepast. Mijn Rapid beschikt nog over het harde onderstel. Omdat ik wilde weten of mijn Rapid ook comfortabeler kan worden gemaakt, heb ik mijn dealer en ook Pon gevraagd welke wijzigingen er hebben plaatsgevonden en of mijn auto gemodificeerd kan worden. De dealer zegt niets te weten van enige wijzigingen en Pon noemt het zelfs een hoax, oftewel BROODJE AAP VERHAAL.

STANYhobin 10:45
afbeelding van STANYhobin

De wagen ziet er wat mij betreft goed uit en het motorgeluid valt binnenin heel goed mee maar... onlangs is er een vervelend geluid vast te stellen ter hoogte van het rechter portier. Het is precies of het koetswerk problemen heeft met de stijfheid! Zonde want voor het overige valt de auto best mee.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws