Rijtest: Opel Adam Rocks 1.0 Turbo (2015)

rijtest-opel-adam-rocks-2015

Met de Adam Rocks speelt Opel de kaart van het stadswagentje met nét iets meer offroad-allures voor de Urban Jungle dan het autootje van je buurvrouw. Onder de kap eveneens de nieuwe 1.0-liter driecilinder met 115 pk. Een belangrijk torretje voor Opel. Tijd om beiden eens onder de loep te nemen.

Het succesverhaal van de Fiat 500 heeft Opel met de Adam tot nog toe niet kunnen evenaren. Toch houdt dit de Duitsers niet tegen om een resem aan afgeleiden te creëren. Oorspronkelijk beschikbaar in drie versies - de sportieve Slam, frivole Jam en vrouwelijke Glam -, ondertussen aangevuld met een Hot Hatch-variant in de vorm van de Adam S en deze Rocks. Want ook stedelingen willen best stoer voor de dag komen.


rijtest-opel-adam-rocks-2015

Dat deze kleine Opel stoer op z'n pootjes staat kunnen we niet ontkennen. Zowel de voor- als achterbumper werden hertekend en krijgen de nodige plastic opsmuk. Zelfs de wielbogen werden niet gespaard van een streep van het grijze kunststof. Het resultaat moet de Rocks een stuk drempelvriendelijk maken. Daarbij helpt ook de 15 millimeter hogere ophanging die gebruik maakt van anders afgestelde schokdempers en veren. Afwerken doen de Duitsers door standaard een stoffen canvasdak te installeren. Eentje dat in tegenstelling tot dat van de Fiat 500c (of de DS 3 Cabriolet) niet helemaal naar achteren doorloopt maar ergens halverwege de achterbank blijft steken.

't Is een optie

Van die stedelijke drempels ga je inderdaad iets minder vrees hebben, maar stoepranden laten nog steeds het zweet op je voorhoofd parelen. Het schoeisel meet standaard namelijk 17-duims en mist wat rubber om zonder vrees voor velgenschade te kunnen parkeren. Het dak was dan weer initieel exclusief voor de Rocks-uitvoering, maar valt ondertussen ook te bestellen op alle andere Adams (buiten de S) onder de Swing top-benaming.

rijtest-opel-adam-rocks-2015

In wezen is de Rocks dus tout court een optiepakket. Waarom Opel hem als een apart model in de etalage zet, het is ons alvast een raadsel. Nu ja, iets verder hebben we er wel een verklaring voor. Een verklaring die je niet zal vinden in het interieur, want dat is 1 op 1 overgenomen van de reguliere Adam, tot en met de kofferruimte. Een interieur dat zich wel siert door de kwalitatieve indruk van de gebruikte materialen. Centraal in het dashboard prijkt nog steeds het 7-duims IntelliLink multimediasysteem. Wil je gebruik maken van een GPS, dan zal je die moeten downloaden op je smartphone en spiegelen naar dat schermpje. Een af-fabriek GPS behoort gewoonweg niet tot de mogelijkheden. Spijtig.

Driecilinder staat hem goed

Het echte belangrijke nieuws van de Rocks zit onder de motorkap. Daar deelt een 1.0-liter driecilinder namelijk de zweepslagen uit. Die is afhankelijk van je voorkeur 90 of 115 pk sterk en beschikt steeds over 170 Nm aan koppel. Een torretje van de nieuwste generatie die dienst gaat leveren in een resem aan Opels. Eentje die komaf moet maken met het nogal zoutloze motorenaanbod van het Duitse merk. Veel van de krachtbronnen hadden namelijk een gebrek aan raffinement, daadwerkelijke kracht en isolatie.

rijtest-opel-adam-rocks-2015

De drie cilinders blijken de Adam trouwens goed te doen en maken de rest van de motoren overbodig. De instap 1.2-liter viercilinder doet het met 70 pk en een uitstoot van 125 g/km, de 1.4-liter viercilinder zonder turbo beschikt over 100 pk en een CO2-uitstoot van 119 g/km. Op termijn krijgt de Adam Rocks ook de S-variant met 1.4 Turbomotor en 150 pk onder de kap. Deze driecilinder? In 90 pk-trim stoot 'ie 105 gram uit en met de volle 115 pk exact evenveel als de 1.4, 119 g/km dus. Wij reden de 115 pk sterke variant en vonden hem op elk vlak superieur boven de andere blokken. Het voelde zelfs heel on-Opels aan, en laat dat zeker een compliment zijn.

Geen hobbelkoning

Hoewel ze bij Opel gewag maken van ophangingstechnische aanpassingen voel je daar in de realiteit weinig van. Wat dat juist betekent? De Rocks is redelijk hard maar ook zeer agiel. Vertelden we destijds dat de Adam beschikt over een chassis dat kan duelleren met dat van een MINI, dan blijven we er nu nog van overtuigd. Enkel op dwarsrichels kunnen we de kleine Duitser pakken, want dan valt 'ie even uit zijn element door wat raar te hobbelen over zijn ophanging.

rijtest-opel-adam-rocks-2015

Terug naar de motor, die laat zich vlotjes bedienen door de nieuwe zesbak. Die manuele versnellingsbak zorgt er in samenwerking met het start- stopsysteem voor dat het verbruik binnen de perken blijft. Opel geeft een normverbruik van 5,1 liter op, wij reden per honderd kilometer 6,6 kilometer bij elkaar. Ter vergelijking; het verbruik van de 1.4 viercilinder gaat eerder richting de 8 liter. Overbodig, weet je wel...

Kostelijk

Hamvraag blijft natuurlijk waarom je voor de Rocks moet gaan en niet voor zijn andere broertjes. De instapversie met 1.2 benzine kost namelijk 16.325 euro. Dat is maar liefst 4.250 euro meer dan de instap-Adam zonder Rocks erbij. Een prijs die ze bij Opel rechtvaardigen door meteen een boordcomputer, cruisecontrol en 6 luidsprekers te installeren. Anderzijds zijn dat dingen die je ook standaard meekrijgt op de Slam, een uitvoering die je 14.725 euro kost. Dat het verhoogd onderstel, specifieke velgen, plastiek opsmuk en cabriodakje het verschil van nog eens 1.600 euro waard zijn, dat moet je zelf uitmaken.

rijtest-opel-adam-rocks-2015

Het lijkt er alvast wat op dat Opel deze Rocks als apart model in de catalogus zet om de prijs niet zo hard te laten opvallen. Onze testversie klokte af op 21.525 euro. Veel geld voor een karretje van amper 3,7 meter.

Conclusie

Het verschil tussen de reguliere versie en deze Rocks is afgezien van de prijs en de extra plastics summier. Het mist de Duitser nog altijd wat aan Italiaanse flair, maar kan dat wel counteren door een bijna foutloze afwerking. De nieuwe driecilinder is dan weer een pareltje van een motor die niet moet onderdoen voor het EcoBoost-gedoe van Ford. Voor ons zo'n Adam met 115 pk, maar laat die stenen maar achterwegen...

Specificaties

Motor

1.0 driecilinder benzine

Vermogen

115pk

Koppel

170 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 170 kg

Topsnelheid

196 km/u

Prijs testwagen

€ 21 525.00

Prijs basismodel

€ 16 325.00

Gemiddeld testverbruik

6.60 L/100km

Min. kofferinhoud

170 L

Max. kofferinhoud

484 L

CO2-uitstoot

119 g/km

BIV

€ 115.74

Rijtaks

€ 139.13

Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
audi22 12:14
afbeelding van audi22

Ik snap niet dat opel niet denkt aan de veiligheid van de bestuurders, het scherm net zoals bij de recente corsa zo laag plaatsen in deze tijd mag als een heel grote misser beschouwd worden, dat hebben andere merken veel beter voor elkaar.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws