Rijtest: Audi A3 Sportback e-tron

audi a3 e-tron sportback 2015

Men neemt een standaard Audi A3 Sportback, schuift de motor een paar centimeter naar rechts en stopt er een elektromotor bij. As simple as that? We gingen het na.

De Audi A3 e-tron is de eerste benzine-elektrisch plug in hybride van het merk uit Ingolstadt, en direct eentje waar je niet bij zal wegdoezelen. Audi's filosofie is dat een elektrische wagen geen extraatje is dat ze achteraf in een modellenreeks lepelen en dat het model niet te verschillend mag zijn van een normale. Daarom kwamen ze met deze A3 e-tron Plug-in Hybrid op de proppen die eigenlijk niet zo veel inpluggen vraagt, en nog aangenaam geronk onder de motorkap heeft ook.

Kleine verschillen

Langs de buitenkant ga je de e-tron alvast amper onderscheiden van de andere uitvoeringen. Als de badge op de kofferklep er niet was, zouden we ons zelf ook durven vergissen. Zelfs de laadklep zit mooi (maar ietwat goedkoop aanvoelend) verborgen achter het Audi-logo.

audi a3 e-tron sportback 2015

Vanbinnen vallen de verschillen ook op één hand te tellen. Van het navigatiescherm tot de vloermatjes, alles is hetzelfde, maar waarom zouden ze het ook veranderen? Het meest zichtbare verschil is ongetwijfeld het ontbreken van een conventionele toerenteller, die laat zich vervangen door de powermeter met onderverdelingen voor boost, charge en efficiency.

audi a3 e-tron sportback 2015

Iets minder zichtbaar - bij een korte test althans - is de kofferruimte. Die is met maar liefst 100 liter gekrompen tegenover stalgenoten om plaats te bieden aan de benzinetank (die op zijn beurt dan weer plaats moest geven aan de batterijen). Een pak ruimte weg, en om het dan nog eens in je gezicht te wrijven dient een deel van die ruimte voor een zak met lompe oplader,mocht je onderweg de wagen nog ergens willen inpluggen.

Kleine verhuiswerken

Aandrijving komt - zoals we reeds verklapten - van een benzine-elektrische combinatie. Om plaats te geven aan de elektromotor moest de 1.4 turbobenzine er zelfs een zestal centimeter voor verhuizen. Audi heeft de 1.4 turbomotor niet alleen gekozen voor zijn aangenaam karakter, maar ook omdat het met zijn temperatuurefficiëntie een modern staaltje (nuja, aluminium) techniek is. Met het uitlaatspruitstuk verwerkt in de cilinderkop brengt de motor zichzelf een pak vlugger op zijn zuinigste bedrijfstemperatuur.

audi a3 e-tron sportback 2015

De benzinemotor op z'n eentje doet het met 150 pk, en bijgestaan door de 102 pk sterke elektromotor die net achter het vliegwiel zit gemonteerd krijg je uiteindelijk 204 pk en 350 Nm. Dat op zich zijn cijfers die met menig hot hatch kunnen concurreren, maar het hele elektrisch gebeuren heeft wel het BMI van de Audi een beetje de hoogte in gejaagd. En het "Ik ben niet te dik, ik ben gewoon te klein"-excuus is hier niet van toepassing.

Lichte obesitas

Waar een normale A3 om en bij de 1.200 kg in de weegschaal legt zit de A3 e-tron op maar liefst 1.655 kg. De 204 pk is dus niet alleen imponeren, maar voornamelijk compenseren. De gewichtsverdeling ziet er daardoor ook iets anders uit, van 60/40 naar 55/45.

Ondanks de extra 400 kilo ga je nog steeds in 7,6 seconden naar 100, puur elektrisch doe je er een vijf seconden langer over. De aangepaste S-tronic versnellingsbak voelt zich met zijn lange verhoudingen echter niet thuis bij hoge toerentallen. Ook de ietwat trage (maar in geenzins slome) schakelingen tussen elektro- en benzinemotor nemen wat weg van het dynamisch karakter dat Audi probeert te bereiken.

audi a3 e-tron sportback 2015

Met de schakelpook in sport is alles wat beter, maar dan komt de elektromotor ineens ook op hold te staan waardoor hij alleen maar de vierpitter zal aanspreken.

Ook de A3 e-tron heeft net zoals zijn MQB-platformbroeders geen verrassingen in petto tijdens het sportief rijden, al zijn de extra kilo's duidelijk te merken. Schokken in het sturen, remmen en in de ophanging zijn dan ook een pak sterker voelbaar dan bij zijn minder hybride broers. Aanvaardbaar, misschien ook zelfs dynamisch, maar een plezier is het niet.

audi a3 e-tron sportback 2015

Cijfers en prijzen

Puur elektrisch kan de e-tron 50 kilometer rijden, en gecombineerd claimt Audi een verbruik van 1,5 liter per 100 km, al is dat natuurlijk volgens de Europese ECE norm. Na een 120 kilometer per dag kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van 4,9 liter, als we enkel en alleen de benzinemotor gebruikten klom dat uiteraard al vlug weer naar 6 a 7 l/100km.

De batterijen van de Audi tellen voor 8,8 kWh en zijn aan een huishoudelijk stopcontact opgeladen in net geen vier uur.

audi a3 e-tron sportback 2015

Een A3 Sportback e-tron krijg je vanaf een duizelingwekkende 37.600 euro, al hoort daar een ietwat uitgebreide standaarduitrusting bij zoals elektrische en verwarmbare buitenspiegels, een multifunctioneel display in kleur en een MMI-systeem. Onze elektrische rakker zet na wat vinkjes maar liefst 46.758 euro op de teller, waarbij de grootste boosdoener het e-tron plus pack (navigatiesysteem, led koplampen, ..) is.

Een brok geld dus, maar ondanks de kleine tekortkomingen waarschijnlijk de plezantste hybride momenteel op de markt. Al lijkt het ons toch nog iets voor de early adopters.

Specificaties

Motor

1.4 turbo benzine + elektromotor

Vermogen

204pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

6-bak automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 655 kg

Topsnelheid

222 km/u

Prijs testwagen

€ 46 758.00

Prijs basismodel

€ 37 600.00

0 tot 100 km/u

7.60 sec

Gemiddeld testverbruik

4.90 L/100km

Min. kofferinhoud

280 L

Max. kofferinhoud

1 120 L

CO2-uitstoot

35 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 181.00

Auteur: Nathan
Reacties: 6 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Thom@s 12:43
afbeelding van Thom@s

Moet je het Audi logo dan naar voor en opzij duwen om op te laden?

Nathan 22:10
afbeelding van Nathan

Er zit een soort draai vergrendelknop aan die je zijdelings moet draaien waardoor het Audi logo naar opzij 'kantelt'.

bartelski 13:28
afbeelding van bartelski

Ik zou hem zo kopen mocht de koffer iets groter zijn en hij 10000 euro minder kost

Optimus 18:12
afbeelding van Optimus

+46000 euro voor een compacte a3?
You are joking right? ;)

Cédric Smet 14:50
afbeelding van Cédric Smet

Als je nu heel eerlijk bent en de vergelijking maakt met een 'gewone' A3 2.0 TDI 184 pk:

https://autofans.be/nieuws/officieel/26476-184-pk-sterke-gtd-motor-heet-...

Deze is goedkoper in aankoop, goedkoper in verbruik, heeft een snellere acceleratie en een hogere topsnelheid, moet nooit ingeplugd worden, heeft een groter rijbereik, ... Waarom precies moet je voor een A3 e-tron kiezen?

altich@telenet.be 22:00
afbeelding van altich@telenet.be

Of het Porsche is of Audi met zijn hybride poging, het blijven eigenwijze pogingen waarbij de verbruiksresultaten nog steeds niet in de buurt komen van wat Toyota bereikt. De Duitsers (en trouwens alle anderen ook) die halsstarrig blijven vasthouden aan combinaties met klassieke automaten blijven "naast de pot pissen". Ze proberen om de klassieke rijervaring te behouden maar bereiken net het omgekeerde. De rijsensaties zijn niet dezelfde, de "electronisering" komt niet tot zijn recht en het compleet irreële beloofde verbruik, wordt nog niet eens benaderd.
Toyota werd destijds uitgelachen maar wie lacht er vandaag?
Momenteel ben ik eerder benieuwd naar de evolutie van THS dan welk overdreven dure miskloon dat de anderen nog uit hun mouw gaan schudden.
Ook naar Honda zijn nieuwe hybride generatie ben ik benieuwd. Voor zover ik er al van weet, zouden zij precies wel slagen in hybride met al zijn voordelen gekoppeld aan een meer klassieke rijsensatie (lees dus niet met een traploze versnellingsbak) te produceren.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws