Rijtest: Ford Fiesta Black Edition (2015)

ford-fiesta-black-edition-2015

Amper drie cilinders, een inhoud van één liter en toch over 140 pk beschikken. Dat weet Ford te realiseren met de EcoBoost-motor in de Fiesta Black Edition. Groot plezier komt soms in een kleine verpakking.

We moeten het Ford nageven, het Amerikaanse merk doet er alles aan om haar driecilinders in de spotlight te houden. Terecht, want de Blauwe Ovaal was één van de eerste merken die door had dat zo'n klein torretje niet enkel moest gezien worden als budgettair alternatief. Nu, drie jaar later geeft de 1-liter EcoBoost niet enkel van jetje in stevig metaal zoals de Mondeo en C-Max, Ford weet er ook nog eens 140 pk uit te puren. Dat laatste verdiende volgens de ingenieurs van Ford een speciaal model. De Fiesta Black & Red Edition was geboren.

ford-fiesta-black-edition-2015

Visuele krachtpatser

Want inderdaad, de Fiesta met sportieve driecilinder valt in twee versies ter bestelling. De onderlinge verschillen spreken voor zich. Waar je bij de Black Edition een zwarte carrosserie krijgt met rode accenten op spiegelkap, dak en voorbumper, zwiert de Red Edition die kleurstelling om. Behalve de zwarte velgen, die krijg je op beide modellen. Het resultaat komt nogal over als een kleurboek. Zeker op onze Black Edition met rode lippenstift.

ford-fiesta-black-edition-2015

Kijk je voorbij die kleurfetisj van Ford, dan merk je dat het uiterlijk het spoilergeweld van de Sport-versie krijgt opgeplakt. Dat uit zich in een bumperlip vooraan, bredere zijlijsten, een valse diffuser achteraan en een spoiler op het dak. Om het in hippe taal te zeggen: 'Het kleintje staat lekker dik op de baan'. Meer nog, Fords B-segmenter gaat ondertussen toch weer al dik zes jaar mee, maar vertoont nog geen visuele tekenen van ouderdom.

Nog wat rood nodig?

We zouden maar al te graag hetzelfde willen zeggen over het interieur, maar daar heeft de - stilaan - pater familias van het segment het moeilijker om zijn leeftijd te verbergen. Harde plastics, simpele metertjes en een met knoppen bezaaid dashboard. De Fiesta is nooit het summum van innerlijke verfijning geweest en nu bijna de gehele concurrentie aan een nieuwe generatie zit, valt het eens zo hard op.

ford-fiesta-black-edition-2015

Gelukkig krijgt deze Black Edition een knap sportstuurtje en versnellingspook met rode stiksels. Een trend die zich verderzet in het zitmeubilair. Gemaakt van stof, met meer zijdelingse steun en afgewerkt met contrasterende rode stiknaden en flanken. Het infotainmentschermpje is tegenwoordig niet groter dan dat van je bankkaartlezer, maar we moeten het Ford geven; je kan tenminste nog beroep doen op een GPS (Opel?). Maar dat het allemaal zijn beste tijd heeft gehad moge wel duidelijk zijn.

Belgisch rijgedrag

Een van dé verkooppunten van de huidige Fiesta, is zijn rijgedrag. Daarvoor moeten we - en we kunnen het niet genoeg benadrukken - de jongens van de proving ground in Lommel bedanken. Een op en top Belgische afstelling om fier op te zien. Want in gewone trim komt de Fiesta al best snedig uit de hoek, maar in zijn ST-Variant wordt het helemaal een Hot Hatch-feest.

ford-fiesta-black-edition-2015

Met deze Black (of Red) Edition lijkt Ford het midden tussen die twee te hebben gevonden. Niet zo scherp en hard als de ST, maar wel nog een stukje vlotter dan een reguliere Fiesta. Mede dankzij een nieuwe afstelling van de schokdempers & veren en een stijvere achteras. Tel je daar nog eens de herbekeken stuurbekrachtiging bij op en je katapulteert de Fiesta Black met plezier door elke bocht.

Bochtenridder

Zo moet je deze opgepompte Fiesta ook zien; als een dagdagelijks inzetbaar scheurijzer zonder de kosten van een ST te moeten ophoesten. Zo haal je op een bochtig parcours vergelijkbaar plezier met het hooliganistisch rijgedrag van dienst. In het midden van de bocht even van het gas gaan resulteert steevast in een uitbrekende achterkant. Heerlijk gewoon.

ford-fiesta-black-edition-2015

Eénmaal rechtdoor ontbreekt het de rakker wat aan grunt. Zelfs met de 140 pk die de driecilinder weet op te wekken. Het vermogen wordt namelijk zo lineair opgebouwd dat je nooit echt een schop onder de kont krijgt. Daarnaast trakteert de uitlaat je niet van een echt opzwepende soundtrack. Gelukkig plaatste Ford een verkorte vijfbak tussen de motor en de voorwielen zodat je lekker hoog in de toeren kan blijven. De sprint naar de honderd van 9 seconden is anderzijds niets om mee uit te pakken aan het stoplicht.

Toch maar die ST?

Met de Fiesta ST heeft Ford de leutigste Hot Hatch van het moment in haar gamma. De vraag is dan ook waarom je voor deze 'light-versie' zou gaan, met trommelremmen achteraan. Zeker omdat het prijsverschil amper 1.950 euro bedraagt. De Fiesta ST kost je namelijk 21.850 euro, de Fiesta Black Edition rij je buiten voor 19.900 euro. Anderzijds betaal je minder aan verzekering, ligt het verbruik iets lager en beleef je 80 procent van het ST-plezier met zo'n Black. Als wij de keuze hebben... ST. Elke bocht, elke weg en elk moment van de dag.

ford-fiesta-black-edition-2015

Conclusie

Met de Red & Black Edition brengt Ford het feit dat ze 140 pk weten te puren uit een kleine driecilinder extra in de spotlight. Met een hoop rijplezier als resultaat. Dat de prijs zo dicht aanschurkt bij die van de ST is echter een performante doodsteek. Want die laatste blinkt op alle vlakken uit. Wil je anderzijds als jonge gast hopen plezier beleven en je rijvaardigheden aanscherpen zonder je blauw te moeten betalen aan verzekering, dan is dit een meer dan aardig begin.

Specificaties

Motor

1.0 driecilinder benzine

Vermogen

140pk

Koppel

210 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

991 kg

Topsnelheid

201 km/u

Prijs basismodel

€ 19 500.00

0 tot 100 km/u

9.00 sec

Gemiddeld testverbruik

7.40 L/100km

CO2-uitstoot

104 g/km

BIV

€ 64.53

Rijtaks

€ 139.13

Auteur: Yves
Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
audi22 12:28
afbeelding van audi22

Ik vind de ford fiesta metal van de voor de facelift een pak vermakelijker als deze. Een atmosferisch blok waar je de laatste pk moest uitpersen -> meer beleving. (Persoonlijke smaak)

bartelskie 13:52
afbeelding van bartelskie

Van 0-100 in 9 sec vinnek toch wat traag voor een sportief uitziend bakske

Kevin300 10:47
afbeelding van Kevin300

Ik zen wel eens nieuwsgierig hoe betrouwbaar zo een 3 cillindertje is op langere termijn

eddy 22:47
afbeelding van eddy

wij hebben onze fieste red nu een vier tal maanden wij hebben de rode met zwart dak
genomen ben er echt super tevreden van rijd zalig en kleeft aan de weg
verbruik ook ok we hebben de achter dufusor van de st laten plaatsen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws