Reportage: Met de Abarth 695 Biposto van Turijn naar Monaco

abarth-biposto-rijtest-2015

Een blinkende titanium rolkooi, rood remschoeisel van Brembo en lichtgewicht carbon materiaal. De Abarth 695 Biposto is postermateriaal pur sang. Tijd om te zien of het showmodel ook in de real world kan overtuigen. Met een exclusieve rit van Turijn naar Monaco, over de glooiende bergwegen, langs de heerlijke natuur.

Italië, een land dat je meteen linkt met zuiderse schoonheden, pittoreske dorpjes en eetgewoontes waarbij pasta's in alle vormen en kleuren niet geschuwd worden. Bij Autofans linken we het land van de Bunga Bunga-feestjes eerder aan de weersomstandigheden. Want het lijkt wel of we een jaarabonnement op slecht weer hebben in Italië.
Zaten we met de Jeep Renegade nog in stormachtig weer, dan reden we de Fiat Doblo gewoonweg in de sneeuw.

abarth-biposto-rijtest-2015

Het was dan ook geen verrassing toen we voor het hoofdkwartier van Fiat in Turijn stonden en naar boven keken. De regen viel met bakken uit de lucht en vormde mini-interpretaties van het Gardameer op de openbare weg. Of we daardoor stonden te popelen om de sleutels van een +/- 50.000 euro kostende koekendoos met de neiging om uit te breken te ontvangen? Natuurlijk. Want de Biposto keek ons smekend aan om van jetje te mogen geven, getuige de stiekem genomen foto in het hoofdkwartier.

Duurste GPS in de geschiedenis van Autofans

En dat hij dat mocht doen stond vast. Want een ritje van Turijn naar Monaco zou ons langs een uitloper van de Alpen richting de kust brengen. Of in Autofanstaal: een uitgebreid aanbod aan bergwegen. Voor we dat bochtig parcours konden bereiken stond er eerst nog een verplicht potje autosnelweg op de agenda. Omdat de Biposto niet beschikt over een navigatie kregen we een Fiat Doblo mee als bezemwagen, waarmee we meteen de duurste GPS in de geschiedenis van Autofans hebben getest.

abarth-biposto-rijtest-2015

Goed, tijd om die Doblo-iaanse GPS richting Limone Piemonte te zenden. Een dorpje met het oppervlak van een schoenzool groot, met amper 1.572 inwoners en zo goed als geen leven in de brouwerij. Wat er dan zo speciaal aan is? Limone Piemonte is zowat de spreekwoordelijke hemelpoort met een doorgang richting Bijbelse bergwegen.

Niet gevaarlijker dan een Clio

Eerst natuurlijk door dat verdomde Turijn laveren met het Italiaans bommetje. De eerste indruk? Dit ding is een pak minder heavy metal dan verwacht. Nee, het voelt zelfs braafjes aan, zoals de Clio van je moeder. Toegeven, het model dat wij reden liet zich niet schakelen met de Dog-Ring versnellingsbak waarbij je de koppeling lekker kan negeren, wel door de bekende manuele vijfbak.

abarth-biposto-rijtest-2015

Dacht je dus dat de Biposto enkel bruikbaar is als je op een boogscheut van een circuit woont, dan kunnen we die stelling meteen al ontkrachten; De Biposto heeft helemaal geen moeilijkheden met stedelijke omgevingen. Wat meteen ook een hoop vertrouwen geeft en de temperatuur onder de oksel enkele stevige graden laat dalen. Toch werd dat vertrouwen snel gefnuikt toen het na stoplicht numero tre tijd leek om het volle blik bonen open te trekken. Boven de 4.000 toeren ontwaakt het kistje Red Bull in het vooronder namelijk helemaal waardoor het geheel tot leven springt en de voortrein met liefde door de plassen ploetert. Toch nog maar even opletten.

Met parmaham graag

Na Turijn op een slakkengangetje te hebben doorgestoken is het tijd om de autostrada op te rijden. De A6 om specifiek te zijn, een autostrade die - naar Belgische normen - biljarttafelglad ligt. Glad of niet, het wordt vlug duidelijk dat de optionele hydraulische schokdempers van Extreme Shox redelijk stug staan afgesteld. Niet meteen een pretje aan zo'n 120 km/u. Het grootste pijnpunt van Abarth blijft echter het zitmeubilair. Dat ziet er misschien extreem lekker uit maar zit hard, knetterhard. We hadden al vrij vlug spijt dat er geen lap Prosciutto di Parma onder onze billen lag. Zadels van koersfietsen zijn er niets tegen...

abarth-biposto-rijtest-2015

De regen, die bleef met bakken uit de lucht vallen. Waardoor we letterlijk enkele van onze tussenstops in het water zagen vallen en de fotograaf van dienst schrik begon te krijgen voor beschadiging aan materiaal en de waterdichtheid van zijn gloednieuwe Nike's.

Tetti Mecci

Eenmaal aangekomen in Limone Piemonte na een lekkere baldadige schuiver op het rondepunt in Roccavione (we mogen tenslotte ook wat plezier hebben) is het tijd voor een eerste pauze. De Biposto tikt bronstig na in de smalle straatjes alsof 'ie zijn natuurlijke habitat dichterbij voelt komen. We kunnen hem geen ongelijk geven, want een snelle blik op de - old school - kaart leert ons dat nog geen twee kilometer verder een setje haarspeldbochten klaar ligt om beklommen te worden. Om maar te zeggen dat onze plaspauze er snel op zat.

abarth-biposto-rijtest-2015

'Tetti Mecci', het zal voor altijd in ons geheugen gegrift staan. In tegenstelling tot wat je verwacht is dat geen nieuwe popmuziekensemble uit Italië, maar wel het dorpje van waaruit die eerdere opgezochte haarspeldcombinatie begint. Een drassige baan mag dan wel op papier in het nadeel spreken van de Biposto, het ding heeft geen moeite om de 190 pk en 250 Nm op de grond neer te krijgen. Zelfs tijdens het scherpere bochtenwerk klauwt de voortrein zich vast in bocht als een noeste bedolven mijnwerker die richting het licht graaft.

Verlengstuk van je lichaam

Niet enkel de glimlach op het gezicht groeide bocht na bocht, hoe dieper we de bergen in stuurden, des te beter het weer zich begon te gedragen. Na sportief stuurwerk kom je op een gegeven moment in een soort van trance met de Biposto. Alsof het opgefokt 500'tje een verlengstuk van je lichaam is. Je hoeft nog maar te kijken naar waar je wilt en de lichtgewicht wielen van O.Z. vinden hun traject. Heel de wagen voelt daarbij kwiek aan. Niet gek als je weet dat zo'n Biposto amper 997 kilogram in de weegschaal legt. Nu ja, zonder vloeistof in de leidingen en journalistieke bagage op de bestuurderszetel.

abarth-biposto-rijtest-2015

Word je toch wat overmoedig, dan kan het remspul van Brembo je sneller tot stilstand brengen dan je 'Ooh f..' kan zeggen. Ook in de bochten, want een tik op de rem laat de achterkant met plezier uitbreken waardoor je vol op het gas het geheel op een scherpere lijn terug in het gareel brengt met een goedkeurende brom van de uitlaat. Plezier per vierkante centimeter? De Biposto kaapt die award met gemak weg.

Col de Brouis

Allemaal voorbereiding, dat was het tot nu toe. Want eenmaal we de Col de Brouis opdraaien (ondertussen al op Frans grondgebied) komt de zon piepen vanachter de wolken en begint het wegdek op te drogen. De col, die bestaat uit een opvolging van tunnels, glooiende bochten, Jurassic park-esque landschappen en gemene haarspeldbochten. De Biposto, die slikt het allemaal zonder één keer te morren. Met een snedige gasrespons en zonder gebrek aan ademnood.

Met de Abarth Biposto een stuk route van de rally van Monaco rijden... dan moet je wel kabaal maken.

Posted by Autofans.be on maandag 27 april 2015

Of we dan nergens over te zaniken hebben? Wel, de handbak mist wat precisie waardoor je soms toch niet helemaal zeker bent in welke versnelling je nu net teruggeschakeld hebt en de stoeltjes zitten nog steeds komiek hoog waardoor je zithouding niet helemaal perfect is. Wanneer we echter nabij Castellar terug de autostrade oprijden richting Monaco kunnen die nadelen ons gestolen worden.

Om van het lijstje te schrappen

Alsof de rijken al het geluk van de wereld hebben. Want passeren we het bord van Monaco, dan trekt de wolkenhemel open en worden we getrakteerd op een sterke scheut zon. Nodig, want na een dag zwaar travakken achter het stuur is het tijd om te bekomen. Bestaat er dan een beter plaats dan een Zuiderse kuststreek? De eindbestemming bevond zich nabij de haven van Fontvieille, beter bekend als de haven waar de F1 niet voorbij knalt.

abarth-biposto-rijtest-2015

Voor we daar de sleutel uit het contact konden halen stond er nog een setje Monaco-iaanse tunnels op de routeplanning. Als een soort van laatste schouderklopje voor de Biposto. Want met de ramen naar beneden, de sportknop ingedrukt en het gaspedaal in de aanval knettert het kleintje half Monaco uit haar voegen. Kinderlijk? Zeker en vast. Lollig? Meer dan, want door Monaco met exclusief goed flaneren, dat is toch gewoonweg bucket list materiaal?

Vlak aan de Héliport de Monaco wordt de opgefokte Biposto dan eindelijk het zwijgen opgelegd. Met de zee op de achtergrond de perfecte plaats voor onze fotograaf om enkele stilistische plaatjes te trekken en voor ons om na te beschouwen wat we de laatste uren juist hebben ondergaan. Want de heetste 500 is zo'n karretje dat je even moet laten bezinken...

Italiaanse middelvinger

'The smallest supercar', dat is de door Abarth gekozen slogan bij deze 695 Biposto. En eerlijk; we kunnen het niet beter verwoorden. Elke vierkante centimeter van dit karretje straalt een hoop lol uit. Visuele lol die zich ook vertaalt naar rijtechnisch plezier. Dankzij een lijst van maar liefst 12 externe partijen die er aan hebben meegewerkt. Van BMC voor de heerlijk klinkende luchtfilter tot Poggipolini - ligt je tong nog niet in een knoop? - voor de titanium rolkooi. Een wagen die - gegeven zijn vanafprijs van 40.500 euro - eigenlijk nooit verder dan een conceptueel stadium had mogen geraken. Maar dankzij Italiaanse eigenzinnigheid hier nu toch staat na te tikken naast onze nog steeds wat doorweekte schoenen.

abarth-biposto-rijtest-2015

Weet je wat het is? Een dikke middenvinger naar het conformisme. Soms hoort iets niet thuis te horen in een groep of denkwijze. Soms hoort iets uit de band te springen en vraagtekens op te roepen. Soms hoort iets zo speciaal te zijn, dat andere merken zich er nooit aan durven wagen. Een stelling die ze zo'n 30 jaar terug ook hanteerden bij Lamborghini. Om maar te zeggen in welke klasse deze 695 Biposto speelt...

Specificaties

Motor

1.4 T-JET

Vermogen

190pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

997 kg

Topsnelheid

225 km/u

Prijs basismodel

€ 40 500.00

0 tot 100 km/u

5.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.60 L/100km

Min. kofferinhoud

185 L

CO2-uitstoot

155 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
anon 15:57
afbeelding van anon

Zal wel heerlijk autootje zijn, maar die prijs...

Duurder dan een BMW 228i of een ford focus RS. Kan toch niet

Kenny 16:59
afbeelding van Kenny

Als je de laatste alinea nog eens leest zul je het wel begrijpen ;-)
Ik denk niet dat Abarth verwacht hier veel exemplaren van te gaan slijten. Ze doen het gewoon, omdat het kan. Zalig :-).
Vorig jaar in september heb ik er eentje gezien op Francorchamps. In 't echt ziet hij er nog gewelddadiger uit dan op foto...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws