Rijtest: BMW 114d facelift (2015)

BMW-114d-facelift-2015

Omdat de nood naar gangbare instappers blijft stijgen, presenteert BMW met de 1 Reeks facelift de 114d. Die positioneert zich onder de 116d EfficientDynamics en maakt nog steeds gebruik van vier cilinders.

Type-aanduidingen houden al een tijdlang geen steek meer. Dat wordt met deze 114d nog eens extra bewezen. Want het blok telt vier cilinders en is 1.600 cc groot. Waarom dan niet voor 116 d gaan? Wel, die bestaat al. In de vorm van een 1.5-liter driecilinder. Op z'n minst een verwarrende boel natuurlijk. Waarom deze 114d tot leven is gekomen is echter duidelijk; Een lage instapprijs creëren om aantrekkelijk voor de dag te komen bij de leaserijders en om jongeren nog iets betaalbaar aan de BMW te krijgen.

BMW-114d-facelift-2015

Niet de zuinigste van het gamma

Deze 114d beschikt over 95 pk en kan 235 Nm koppel leveren. Dat eerste cijfer wordt gelukkig ietwat verdoezeld door het mooie 'diesel-koppel'. Dat deze 114d daarmee een snelle rakker is moet je niet hopen. Nu, je geraakt heus op je bestemming en op de autostrade kan je volgen met de rest (of stilstaan in de file), maar een snel inhaalmanoeuvre zit er niet in. Als troost kijk je dan maar beter naar de verbruiksmeter. Want rijd je evenwichtig en ontspannen, dan zal je op een dagdagelijks verbruik van ongeveer 5 liter per honderd kilometer uitkomen. Prima, al durven we er geld op zetten dat de 116d EfficientDynamics met drie cilinders hier nog wel een half litertje onder zal gaan.

BMW-114d-facelift-2015

Daarnaast ligt de CO2-waarde van die driecilinder op 89 g/km terwijl de 114d het met 95 g/km doet. Dat verschil komt hem door de hele zooi na de motor en het ontbreken van een cilinder natuurlijk. Dat het op lange termijn een goed idee is om voor de 114d te gaan is dan ook maar de vraag...

Geen Polo meer

Sluiten we even de motorkap, dan kunnen we onze blikken richten op het opgefriste uiterlijk van de F20 1 Reeks. Die tweede generatie van de 1 Reeks kreeg namelijk nogal wat kritiek op het lichtdepartement. Met deze facelift trekt BMW zowel voor- als achteraan die lichten recht. Hij is zelfs terug mooi te noemen dankzij een sausje van de 2 Reeks. Echt knallen doet het natuurlijk niet op dit grijs exemplaar zonder M-opsmuk. Maar je krijgt alvast niet meer het gevoel achteraan naar een Volkswagen Polo te turen.

BMW-114d-facelift-2015

Naast de buitenkant werd er ook binnenin met wat frisse verf gezwierd. Echter zijn de veranderingen daar iets minder ingrijpend. Je moet al een BMW-verkoper zijn om de verschillen met het pre-faceliftmodel te herkennen. Het verschil zit hem in de afwerking rondom de Airco- en radiobediening en ook de boog over de tellerpartij loopt iets anders. Het gebruikte materiaal is van hoge kwaliteit en kan zo uit de 3 Reeks komen. Het zitcomfort is meer dan prima, voornamelijk op de eerste rij. Achterin zit je dicht op de achterwielen en kunnen verkeersremmers gemeen doorkomen. Een kwaal die je ook bij de andere Duitsers vindt, de Mercedes A-Klasse.

scherp maar niet sportief

BMW's zijn driving machines, maar die stelling lijkt meer en meer te vervallen. Althans, als je met deze 114d rondtoert. Je voelt dat er meer aandacht werd besteed aan comfort. Nu, daar kunnen we niet rouwig om zijn maar het is spijtig dat het echte sportieve karakter tegenover de concurrentie wat afgezwakt is. Misschien moet je daarvoor verder sparen voor wat sterker 1 Reeks-gerief.

BMW-114d-facelift-2015

Dat er sterker gerief valt te rapen zal dan ook geen verrassing zijn. Voor deze 114d betaal je minstens 23.150 euro, de 116d EfficientDynamics Edition kost je amper duizend euro meer (24.150 euro). Is de sky the limit, dan kan je voor de M135i xDrive gaan met maar liefst 326 pk. Daarvoor moet je wel even 44.450 euro achterlaten bij de dealer.

conclusie

Wij zijn - onverwacht - best tevreden over deze 114d-motor en al zeker over de sterk opgefriste 1 Reeks. Sterke punten zijn de afwerking en lagere instapprijs. Het grootste nadeel is de zware optiepolitiek. Uiteraard geen verrassing maar door de vier uitvoeringen stijgt je prijs zeer snel. Je moet er tegenwoordig wat voor overhebben om met achterwielaandrijving rond te kunnen toeren in een hatchback.

Specificaties

Motor

1600cc 4-in-lijn

Vermogen

95pk

Koppel

235 Nm

Overbrenging

6-bak-manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 280 kg

Topsnelheid

185 km/u

Prijs testwagen

€ 28 850.00

Prijs basismodel

€ 23 950.00

0 tot 100 km/u

12.20 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

360 L

CO2-uitstoot

109 g/km

BIV

€ 75.00

Rijtaks

€ 268.00

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Bmw

 

Auteur: Yannick
Reacties: 11 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
bartelskie 13:23
afbeelding van bartelskie

Ik vind hem niet mooi alhoewel het wel mooie foto's zijn.
95pk... snik snotter
met dat geld koop je veel mooier en sneller spul

Waxweazel 17:56
afbeelding van Waxweazel

Wat is de meermaarde om voor hiervoor te kiezen tegenover alle andere (concurrenten) in dit segment ?
Bijna alle anderen in dit segment zijn veel goedkoper en bieden veel meer voor een goedkopere prijs.
"Premium" gevoel of betere afwerking ... De gebakken lucht verkopen ?

Pieter A. 18:01
afbeelding van Pieter A.

Een BMW 1-reeks wordt gedragen door de leasingmarkt. Daar telt enkel "hoe blij zouden mijn werknemers zijn" en "liefst niet te duur, dus lage uitstoot". Veel meer moet je er niet achter zoeken, en al zeker niet rationeel.

Anon 00:26
afbeelding van Anon

blijkbaar maakt hij dus mensen blij he.Uitstoot en restwaarde Zijn goede argumenten, de rwd is zeer leuk meegenomen.

Maar deze variant is toch echt voor privemarkt hoor. 116ed is voor bedrijsmarkt.

Qua blok: is dit geen brol van Peugeot?

Yeelen 21:22
afbeelding van Yeelen

De 1.6 zal ook wel makkelijker te chippen zijn dan de 1.5 3-pitter. Een snelle zoektocht: APEC tilt hem naar 140pk. Da's dan wel weer goed te doen :)

DNP Productions 15:52
afbeelding van DNP Productions

Vanaf productie juni krijgt de 114d ook de 3 cilinder motor.

Maurice P.P. 10:44
afbeelding van Maurice P.P.

Man, man, man... evenveel sex-appeal als en vuile schoteldoek, belabberde afwerking, een motortje dat in een Peugeotje welliswaar niet misstaat, volledig kaalgeplukt qua uitrusting, plastic wieldoppen en een optie-beleid om U tegen te zeggen... Is een logootje met een propeller écht zo duur in productie? ;-)

Ronald 21:53
afbeelding van Ronald

Zo negatief koopt u dan nen Dacia

Maurice P.P. 06:40
afbeelding van Maurice P.P.

Inderdaad Ronald, die is minstens even goed, zoniet beter, en nog beter uitgerust ook. :-)
Ik bedoel maar: voor +/- 24000 euro koop je gelijk welke (kleine) middenklasser full option en met een leukere motor...

Adriaan 10:50
afbeelding van Adriaan

Ja, want een dacia heeft inderdaad niet het sex appeal van een vuile schoteldoek :p
Maar nu eventjes serieus, een golf 1.6tdi highline (wat nog lang niet full option is) start op 25070euro, een mercedes a klasse 160cdi begint op 24321euro. Mij lijkt de 114d echt niet fout geprijst hoor.

Maurice P.P. 08:33
afbeelding van Maurice P.P.

Juist, maar die Dacia wordt dan ook verkocht aan de prijs van een schoteldoek.... ( en met dezelfde motor als in die Mercedes A ).
En ja, gelukkig is dat Duitse 'premium' (sic) trio iets beter afgewerkt dan die Dacia...
BTW, ik promoot absoluut geen Dacia en het is ook niet mijn 'droommerk', ik gebruik het hier enkel even ter illustratie.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws