Rijtest: Mercedes B-Klasse Electric Drive (2015)

mercedes-b-electric-drive-rijtest

Elektrische wagens beginnen stilaan gemeengoed te worden in de line-up van Europese merken. Mercedes' inzending in de elektrische wereld gebruikt de B-Klasse als basis. Een juist keuze?

Sexappeal, dat schortte er aan de elektrische wagens van de laatste tien jaar. Want net zoals de eerste hybrides waren de eerste elektrische wagens een vooral visueel - lelijk - statement. Denk maar aan de Peugeot iOn & consoorten en de iets recentere BMW i3. Met de komst van de Tesla Model S, Renault ZOE en - waarom niet - de Volkswagen e-Golf komt daar stilaan verandering in. Dat groepje toont namelijk aan dat een elektrische wagen normale styling kan dragen en soms - in het geval van de Model S - sexy uit de hoek kunnen komen. Mercedes, die houden het veilig en bouwen hun meest grijze model, de B-Klasse, om tot een elektriciteitsvreter.

Fluo-schaduw

Technisch gezien is Mercedes niet bezig aan haar proefstuk, want in 2013 stelde de sportafdeling AMG de SLS Electric Drive voor, een op de SLS gebaseerde supercar met maar eventjes 751 elektrische pk's. In wezen is de B Electric Drive dus eigenlijk de eerste elektrische Mercedes voor de massa. Visueel staat hij alvast in de schaduw van de fluogele elektrische SLS. De Electro-B ziet er namelijk gewoonweg uit als een B-Klasse.

Dat vertaalt zich in de bekende monovolume-vorm die al enkele jaren meegaat op de B. Wil je als eigenaar toch uit de band springen en in mensen hun gezicht douwen dat je elektrisch aan het rondzoemen bent, dan heb je nog het Electric Art-pakket. Dat zwiert een vleugje blauw op de grille en de zijspiegels, plaatst een 'Electric Drive' sticker op de flank en plaatst het geheel op sierlijke 18-duims velgen.

Ruimtelijk

Binnenin is het ook vertrouwd B-Klasse. Met voldoende ruimte voor inzittenden, een uitmuntende hoofdruimte en een vormgeving die nog best goed mee kan maar wordt voorbij gestoken door die dekselse rakker van BMW, de 2 Reeks Active Tourer.

mercedes-b-electric-drive-rijtest

De elektrische invloeden uiten zich in de instrumentencluster. Die bestaat namelijk niet meer uit de normale snelheids- en toerentalmeter maar wel uit een snelheids- en powermeter. Op het infotainmentschermpje krijg je dan weer een extra tabblad met informatie over verbruik. Stap je uit een B met verbrandingsmotor, dan heb je alvast niet veel tijd nodig om op je positieven te komen.

Tesla Model B

Hart van de Electric Drive - en onze rijtest - is uiteraard de aandrijving. Want in plaats van een verbrandingsmotor te gebruiken, doet de B beroep op een set batterijen en elektromotor. Niet in eigen huis ontwikkeld trouwens, wel afkomstig van Tesla Motors. In se toer je dus eigenlijk rond met een Tesla Model B. Verwacht echter geen bakken pk's of 'insane' modi. De B-Klasse Electric Drive pakt uit met een sensibele 180 pk en 340 instant Newtonmeters.

mercedes-b-electric-drive-rijtest

Genoeg om de 1.725 kilogram zware B-Klasse in gang te houden. Al moet 'ie het vooral hebben van de stoplichtsprintjes tot zo'n 70 km/u. Daarboven vloeit de kracht wat weg, getuige de sprint naar de honderd van 7,9 seconden. Desalniettemin stuurt de elektrische B misschien wel fijner dan zijn andere B-broertjes. Mede door het lineair karakter van de kracht en de best wel strakke sturing. De limieten zoekt 'ie echter liever niet op, want dan wordt de achterophanging wat wispelturig. Daarenboven bieden de stoelen niet genoeg steun voor zwaar stuurmanswerk.

De theoretische range prikt Mercedes op 200 km. In realiteit klokten we veelal af op zo'n 130 stuks. Waarmee we meteen het pijnpunt bereiken van deze electro-Mercedes. Honderddertig kilometers brengen je ver van huis maar binnen geen tijd staat de teller op zo'n 70 kilometer waarna de 'range anxiety' toch wat toe slaat. Straf, want van de Tesla-invloeden hadden we meer verwacht.

mercedes-b-electric-drive-rijtest

Dure vogel

Net geen 40.000 euro moet je neerleggen om elektrisch rond te toeren met een ster op de neus. Onze testversie tikte af 49.561,60 euro. Dat is een aardige duit voor een wagen waar je niet mee naar de zee en terug kan. Concurrentie zoals de BMW i3 (35.500 euro), Volkswagen e-Golf (36.630 euro) en Renault ZOE (21.550 euro) raken in principe niet zo veel verder maar schaden je bankrekening wel een stuk minder.

Conclusie

De B-Klasse Electric Drive is Mercedes' eerste steen in de poel van de elektrische wagenwereld. Zoals de meerderheid zal 'ie echter geen schokgolf nalaten. Daarvoor is de elektrisch B te duur zonder die meerprijs te counteren met een grotere range dan de concurrentie. Het lijkt veelal dan ook eerder een proefproject uit Stuttgart waaruit ze lessen gaan trekken voor de toekomst. De toekomst is elektrisch... maar momenteel nog niet bij Mercedes.

Specificaties

Motor

elektromotor

Vermogen

180pk

Koppel

340 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 725 kg

Topsnelheid

160 km/u

Prijs testwagen

€ 49 561.00

0 tot 100 km/u

7.90 sec

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 77.35

Auteur: Yves
Reacties: 15 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (15)

Plaats een reactie
Adriaan 17:25
afbeelding van Adriaan

Voor een kleine 1200 euro kan je anders zonder probleem de optie: range extender aanklikken (ik geef toe, niet bij mercedes, maar toch...)

http://www.maxxtools.be/nl/generator/35327-eurom-kipor-kde6700t-4500-wat...
Hup in de koffer, en kan je na een paar uur laden perfect weer verder.

buyck 10:55
afbeelding van buyck

Een teleurstelling op alle vlakken. Behalve op het uiterlijk is er een positieve noot te bespeuren.

Wim3600 13:44
afbeelding van Wim3600

Dit verslag is toch wel gekleurd gemaakt denk ik. Wij hebben hier zo een Mercedes B ED aangekocht (als gezinswagen voor een gezin van 5). In een zuinige rijstijl geraken we met ons 5 meer dan 200km ver (je kan een optie Range Plus kiezen, wat we ook hebben gedaan wat de reikwijdte 30km meer maakt). De prijs van de testwagen hierboven is bijkbaar de versie met al de mogelijke opties want onze wagen is geleverd met een prijs van 40000 euro met verschillende opties, standaard kan je hem bestellen voor 38000€ (welke al rijkelijk is uitgerust) (de meerprijs is ten opzichte van de goedkoopste benzine versie een 10000€, wat je geod kan maken met de inschrijvingstax, de wegentax en de korting op de ba-verzekering en de omnium als ook het verbruik wat ongeveer een derde is van de benzinekosten.
Je hebt dan wel een pak meer pk's (180) en koppel dan deze benzine versie.

Laurent 18:39
afbeelding van Laurent

Beste Wim,

Ik heb de wagen nu een paar dagen en begrijp écht niet hoe jij met 4 aan 200km komt.
Ik ben deze morgend vertrokken met een volle baterij (gaf zelfs 240km aan!) en we zijn met 2 zonder bagage vertrokken naar de zee. Voor alle zekerheid even gecheckt waar we kunnen bijladen en dat blijkt ongeveer halverwege te zijn in drongen op de E40.

Volledig op E+ gereden maar wel met een nat wegdek maar geen regen. Ik ben nooit boven het tweede streepje van economisch gegaan. Dus tijdens het optrekken toch een paar keer moeten geeuwen.

We hebben de gps opgezet, de lichten (was donker) en de radio. Voor de rest niets. Temperatuur was zo'n 10°C

We hadden een rit van 150 km voor de boeg. De batterij ging ziender ogen omlaag terwijl de te doen km's traag voorbij gingen.

Ik ben tot break even gekomen ter hoogte van afrit denderleeuw. Wil dus zeggen dat ik zo'n 36 km gedaan had en we op batterij range nog maar 114 km hadden!!

Mijn topsnelheid is nooit hoger dan 110 geweesr en met momenten zelfs 90!

We zijn naar huis terug gekeerd en als hij in de garage stond had ik volgende gegevens:

72 km afgelegd op 55 min met 27,kw/100 km aan een gemiddelde van 78 km per uur.
Het resterende reibereik was nog slechts 63 km........

Ik heb de wagen met met alle opties en vind hem super leuk om mee te rijden. Die range extender van 30 km is een must. natuurlijk als je maar 100 km verder kan vind ik hem ook maar niks en zal ik deze zeker niet kopen.

Ik ben daarin zwaar teleur gesteld en begrijp niet hoe jij aan 200 km komt.

Hans 18:20
afbeelding van Hans

Beste Laurent,

Ik wil je niet verder ontmoedigen, maar Mercedes stelt nochtans duidelijk dat de theoretische range slechts 200 km bedraagt. Dit wil zeggen dat je de batterij dan enkel voor de aandrijving mag gebruiken. Tegelijkertijd dan ook nog je rijlichten, radio en gps aanzetten, zal je rijbereik veel sneller doen dalen, juist omdat je voor alles de batterij gebruikt. En voor zover ik weet heeft zo'n elektrische Mercedes standaard geen alternator die tijdens het rijden extra stroom opwekt, zoals bij een gewone benzine - of dieselwagen. Tenzij met zo'n range extender, maar dan rij je volgens mij weer iets meer hydride dan zuiver elektrisch ...

Autofabrikanten en autojournalisten willen je maar al te graag doen geloven dat de toekomst van het rijden elektrisch is. Maar er is volgens mij nog veel werk aan de winkel, eer je een - voor iedereen - betaalbare elektrische wagen op de markt kan brengen, die hetzelfde rijbereik heeft van een normale benzine - of dieselwagen. Nu rij je elektrisch - met een veel duurdere wagen - nog teveel van laadpaal naar laadpaal ...

wim D. 20:49
afbeelding van wim D.

om aan 200 km te geraken moet je natuurlijk zuinig rijden, geen 120 maar 90 a 100, binnenwegen zijn zuiniger dan autostrade, zoveel mogelijk cruise-control en zoveel mogelijk uitbollen. als het kouder dan 15 graden is licht het verbruik ook wat hoger, maar ik geraak toch nog aan de 150km zelfs bij tegen de 0 graden met een zuinige rijstijl.
in de zomer heb ik een lange rit gedaan van Koksijde naar Genk wat de auto net haalt zonder Range Plus te gebruiken, wel zeer zuinig gereden (90km/u).

Stefan T 09:57
afbeelding van Stefan T

Wim,
Dat is wel mooi wat jij hier plaatst. Dit rit Koksijde-Genk was met 5 personen?Als je 90 rijdt, steken vrachtwagens je dan niet voorbij?
Ik heb sinds enkele weken een Nissan Leaf maar een lange rit heb ik nog niet gemaakt. Komt in de zomer eraan. Ben benieuwd.
Groeten

Wim D. 12:30
afbeelding van Wim D.

De rit Koksijde Genk was met enkel de chauffeur, van de vrachtwagens kan je gebruik maken, door erachter te rijden, dan rij je echt superzuinig.
Als je het verbruik op 16kw/100km kan houden rijd je 200 km.
We hebben de auto nu een jaar en 18000km en ik zou hem opnieuw kopen (een versie met meer range is natuurlijk altijd welkom, maar ik de praktijk rijden we zelden of nooit 200km op een dag).
Op een vlakke weg maakt het niet veel uit of je er met 5 in zit of alleen, het is de luchtweerstand die je grootste vijand is.

moodystarfish 13:13
afbeelding van moodystarfish

"... van de vrachtwagens kan je gebruik maken, door erachter te rijden, dan rij je echt superzuinig."
en supergevaarlijk dichtbij waarschijnlijk ook... :-(

Glenn 14:35
afbeelding van Glenn

Ik maakte me dezelfde bedenking. Als je dicht genoeg rijd om brandstof te sparen heb je meestal niet genoeg tijd om gestopt te geraken indien die vrachtwagen een noodstop doet. Als dat de nieuwe manier van rijden wordt bedank ik er wel voor.

wim D. 19:20
afbeelding van wim D.

de auto heeft een radar aan boord die de wagen doet afremen en zelfs een noodstop doet maken als je voorganger plots zou afremmen, deze radar wordt ook gebruikt voor het afremmen op de electromotor zodat de energie die verloren gaat bij het remmen voor een deel wordt teruggewonnen zodat je ook niet onnodig afremt bij het lossen van het "gas"pedaal.

moodystarfish 13:14
afbeelding van moodystarfish

Nou, veel succes ermee dan - al zou ik er niet van uitgaan dat die radar ook daadwerkelijk een aanrijding kan vermijden indien je op (te) korte afstand rijdt, hoogstens de impact wordt verminderd... Spijtig te zien dat alle goedbedoelde hoogtechnologie ten spijt, deze vaak een averechts effect heeft daar veel mensen er vaak net onveiliger door gaan rijden (winterbanden, radars, etc.).

dirk verschraegen 16:55
afbeelding van dirk verschraegen

Zou zo een B-klasse wel zien zitten, reed vroeger met A-klasse, lange versie nu B-klasse. Rij momenteel met BMW X3 2.0 D automaat en door zuinig te rijden kom ik gemiddeld over de 65.000 km. die ik reeds aflegde aan 5,5 l/100 km.
Voor te werken rijd ik 160 km. heen en terug veelal autostrade. Volgend jaar stop ik met werken, gedaan dus met verre afstanden buiten vakantie. Zou dan overwegen om elektrische auto te kopen. Wel een paar vragen:
- Ik fiets graag en breng een 4-tal x/jaar bezoek aan containerpark met aanhangwagen.
Mag er een trekhaak op een elektrische auto?
- Hoelang duurt een volledige oplaadbeurt aan een snellader?
- Om de hoeveel km. is er een onderhoud nodig en kostprijs, ik veronderstel dat dit minder
nodig en goedkoper is dan bij een diesel?

Augustijns 22:29
afbeelding van Augustijns

Ik rijd nu 2 jaar in een Tesla model s 85D en rondde nu de 60000 km; Reed op die tijd 10 maal naar Zuid-Frankrijk, telkens op 1 dag ruim 1000 km aan de aangeduide snelheden 120,110 en 130 km per uur. Het laden gebeurd gratis bij de Tesla superchargers.Normaal laadt je thuis terwijl je slaapt.
Electrisch rijden kan dus wel veilig en comfortabel.En de prijs ...? Rekenen: rijtaks, verbruik, aftrekbaarheid... en comfort en plezier mag toch een prijs hebben... niet ?

blondel 23:55
afbeelding van blondel

heb de auto nu bijna twee jaar ..... erg tevreden voor wat de auto moet doen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws