Rij-impressie: Peugeot iOn

Rij-impressie: Peugeot iOn

Mitsubishi en PSA sloegen enkele jaren geleden de handen in elkaar om een 100 % elektrische auto te ontwikkelen. Het resultaat van deze samenwerking is een kleine elektrische stadsauto en deze is nu te koop. We konden de Peugeot iOn mee op pad nemen voor enkele rij-indrukken.

Over de looks kunnen we maar beter eerlijk zijn, schoonheidsprijzen zal de iOn niet gauw winnen. Het belvormige koetswerk oogt smal en hoog, en mist daardoor een zekere X-factor. Hoewel de lengte amper 3.48 meter bedraagt beschikt de iOn wel over een forse wielbasis van 2,55m. Zo heeft de haast 1 meter langere Peugeot 308 een wielbasis van amper 10cm langer. Hoe je dus ook kijkt naar deze elektro-Peugeot, het is een bijzondere verschijning.

Rij-impressie: Peugeot iOn

We laten de beschrijving van de looks verder voor wat het is, en focussen op de rij-ervaring. Het ontgrendelen van de iOn gebeurt door middel van een klassieke sleutel, dus wat dat betreft nog geen al te bevreemdende ervaring. Ook om het contact aan te zetten, moet je net zoals bij een gewone auto de sleutel in het contact steken en hem omdraaien met de klok mee. Hier hadden we, gezien het vooruitstrevende karakter van het model, toch wel een iets moderne startprocedure verwacht onder de vorm van een 'start-knop'. We zetten het contact aan, en natuurljk horen we niets. Het oplichten van het 'ready' lampje op de wijzeplaten wijst me erop dat de iOn klaar is om te vertrekken.

Rij-impressie: Peugeot iOn

De automatische versnellingsbak zetten we in drive en onze rechtervoet gaat richting gaspedaal. We geven 'gas' en komen meteen heel erg vlot van onze plaats. Onder de motorkap van de iOn ligt een elektrische blok dat 47 kW (64 pk) en 180 Nm koppel levert. Qua vermogen ligt dat in de lijn van de gemiddelde kleine stadswagen, maar het koppel ligt toch aanzienlijk hoger dan we van dat soort auto's gewoon zijn. Om die reden maakt de iOn dan ook meteen een zeer positieve indruk op zijn bestuurder. Tot aan 100km/u zijn de prestaties zeker bevredigend en staat de iOn zijn mannetje tussen alle andere auto's. Peugeot geeft mee dat de sprint naar de 50 km/u slechts vijf seconden in beslag neemt, en dat voel je ook. De versnelling is bijzonder vlot en gebeurt volledig zonder schokken, er moet namelijk niet geschakeld worden. Ga je echter flirten met de maximumsnelheid, dewelke op 130 km/u ligt, dan zal je merken dat het koetswerk niet echt gemaakt is voor dergelijke hoge snelheden en nogal te lijden heeft onder de rijwind. Hieruit blijkt dat deze wagen zich, zoals verwacht, het beste thuis voelt in de stad en op wegen tot maximum 90 km/u.

Rij-impressie: Peugeot iOn

De iOn is dus een elektrische auto, wat wil zeggen dat de enige krachtbron bestaat uit batterijen. Het opzet van de samenwerking tussen PSA en Mitsubishi, was om een relatief betaalbare elektrische auto te kunnen aanbieden aan een groot publiek. Over de prijs van het beestje volgt later nog een blokje tekst, nu leggen we even uit hoe het geheel technisch in elkaar steekt. Onder de 'motorkap' vinden we maar liefst 88 in serie geschakelde batterijen terug van het type lithium-ion. Dit soort batterijen heeft een lange levensduur en kan ontelbare keren terug opnieuw worden opgeladen. De iOn kan op twee manieren worden opgeladen. Heb je wat meer tijd, dan volstaat het om de wagen aan een doodgewoon stopcontact (220 V) te laten opladen. Dit kan dan thuis in de garage gebeuren, of op het werk in de parking. Moet het net iets sneller gaan dan kan je aan een snellaadpaal tot 80% opladen in een half uur. Volledig volladen duurt nog een half uurtje langer. Een overzicht van alle locaties van oplaadpunten in België kan je terugvinden op de website elektrischrijden.be. Al bij al nog redeljike termijnen dus, maar je moet het ontgetwijfeld wel goed inplannen.

Rij-impressie: Peugeot iOn

Het interieur van de iOn is verrassend ruim gezien de beperkte buitenafmetingen. Hoewel het toch allemaal wat smal is, kunnen er gemakkelijk vier volwassenen plaatsnemen. Qua afwerking en materiaalgebruik stelt het geheel wel wat teleur. Je hebt zeker niet het gevoel in een Peugeot te zitten, daarvoor zijn de materialen gewoonweg van een te zwakke kwaliteit. En het zijn dan details als de bijzonder brak gestoffeerde zonnekleppen die het algemeen gevoel van welbehagen in deze auto de kop indrukken. Op de zetels kan je zitten, en daar blijft het dan ook bij. Hieruit blijkt dat de iOn zeker niet bedoeld is om lange ritten mee te maken. Kortom, je voelt je niet echt bijzonder in deze iOn, en laat dat toch een ontgoocheling zijn.

Rij-impressie: Peugeot iOn

De iOn zou volgens Peugeot een betaalbare elektrische wagen moeten zijn. Ga je af op de *lo**ok and feel *van het model zou je kunnen denken dat ze hier wel eens gelijk kunnen hebben. Maar, een eenvoudige blik op de prijstabel drukt ons meteen met de neus op de feiten. Een standaard iOn kost maar liefst 35.840 euro, niet meteen een koopje. Voor dat geld is hij gelukkig wel voorzien van alle gebruikelijke comfortuitrusting.  Peugeot Finance biedt de mogelijkheid om de iOn aan te kopen met een afbetalingsplan. Maak je hiervan gebruik, dan betaal je op de catalogusprijs van 35.840 euro eerst een voorschot van 3.451 euro waarna je 84 maandelijkse (zowat zeven jaar dus) afbetalingen doet van 471,07 euro. Klinkt je dit ook net iets te gek in de oren?

Rij-impressie: Peugeot iOn

Peugeot is er met deze iOn in geslaagd om de elektrische auto in een positief daglicht te stellen. Hij is gemakkelijk in het gebruik en als je er wat rationeel mee omgaat, volstaat de autonomie wel degelijk om je dagelijkse verplaatsingen te kunnen doen. Echter, je zal hem nog niet gauw bij de buurman op de oprit aantreffen. Daarvoor is de iOn simpelweg véél te duur. We verwachten dat hij eerder zal worden ingezet als bedrijfswagen of als promo-voertuig door grote bedrijven.

 

Tekst en foto's: Alexander De Nys
Met dank aan Peugeot België voor het ter beschikking stellen van de testwagen.

Specificaties

Motor

elektrische motor

Vermogen

64pk

Koppel

180 Nm

Overbrenging

Traploze automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 100 kg

Topsnelheid

130 km/u

Prijs testwagen

€ 36 470.00

Prijs basismodel

€ 35 840.00

0 tot 100 km/u

15.90 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

166 L

Max. kofferinhoud

860 L

Auteur: Alex
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
B4 21:39
afbeelding van B4

Geef mij, net zoals bij de 4007, het origineel maar. Een Japanner met een Frans logo blijft een Jap.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws