Rijtest: Kia Rio 1.2 CVVT 2011

Rijtest Kia Rio 1.2 2011

Kia is al geruime tijd present is de kleinere segmenten. Kleiner als in “kleine wagens”, want het A en B segment groeien aan een hoog tempo dankzij de steeds duurdere olieprijzen en hun fiscaal vriendelijk karakter. Met de Picanto heeft Kia bewezen aan de top te kunnen meespelen in het A segment. Daarom zijn we benieuwd of ook de Rio in het B segment in de hoogste klasse kan meespelen.

Vroeger stonden de Koreanen bekend om hun oersaaie designs. Dat is sinds het aannemen van Europese ontwerpers verleden tijd. Dankzij de Sportage, de Venga, de Sorento en de Optima(bij ons nog niet leverbaar) is het, voor liefhebbers van mooie lijnen, tegenwoordig uitkijken naar een nieuwe Kia.
Ook de Rio past perfect in het nieuwe designplaatje. Zowel vanvoor als achteraan ziet hij er best stoer uit. Hij lijkt ook een stuk groter dan hij werkelijk is. De meeste schatten hem in als de concurrent van een Volkswagen Golf, maar met zijn 4,04 meter is het wel degelijk een concurrent voor de Polo.

Rijtest Kia Rio 1.2 2011 interieur

Binnenin zien we een redelijk sober interieur. Wat wel meteen opvalt zijn de tuimelshakelkaars onder het navigatiesysteem. Ze geven een leuke en hoogwaardige indruk, maar zelfs met de kleine benen van ondergetekende kom je al snel met je rechterknie tegen het aluminium. Verder is de Rio ergonomisch dik voor mekaar, de kokerklokken zijn makkelijk afleesbaar en alle knoppen zitten binnen handbereik. Op vlak van ruimte valt er ook niet te klagen. Grote mensen vinden makkelijk plaats vooraan en de koffer is, met minstens 288 liter, bij de beteren van zijn klasse. Met de achterste zetels naar beneden, kan je desgewenst 923 liter te voorschijn toveren.

Rijtest Kia Rio 1.2 2011

Wij reden met de kleinste benzine in het gamma. Deze atmosferische 1200 brengt een respectabele 85 pk en 121 Nm voort. Daarmee sprint de 1004 kg zware Rio in 13,1 seconden naar 100 km/u en houdt hij het voor bekeken bij 172 km/u. Het kleine vierpittertje is net vlot genoeg voor dagelijks verkeer, maar verwacht geen stadsbommetje. De 1.2 is namelijk niet zo’n fan van hoge toeren. Om zijn gemiddelde CO2 uitstoot van amper 109 gram/km te bereiken, lijkt het alsof ze de benzinemotor hebben afgesteld als een diesel. Dat rijdt lekker rustig, maar even snel er vandoor gaan zit er niet in. Een bijkomende factor dat dit motortje tegenhoud is de koppelingspedaal. Die hadden we na de testweek nog altijd niet onder de knie, en dat is ons nog niet overkomen. Het verbruik is dan weer beter voor elkaar. De opgegeven 4,8 l/100 km haalden we niet, we haalden exact één litertje per 100 kilometer meer.

Rijtest Kia Rio 1.2 2011 interieur

Door zijn kleine wielbasis is het voor een b-segment wagen moeilijk om een juiste balans te vinden tussen rijdynamiek en comfort. Kia heeft dit wél mooi voor elkaar gekregen en komt zo in een select clubje van a.o. de Volkswagen Polo, Ford Fiësta en Renault Clio. De sturing is dan weer een beetje gevoelloos, maar verder heb je geen klagen. Alleen jammer dat het 1.2tje zo hoorbaar is tegen 120 km/u. De diesels hebben daar minder last van, dus wie veel snelwegkilometers doet weet wat te kiezen.

Rijtest Kia Rio 1.2 2011

De Rio begint vanaf € 13.690. Dan heb je de door ons geteste 1.2 benzine. Voor de 109 pk sterke 1.4 benzine leg je precies 1000 euro meer op tafel. Dieselen kan met de 75 pk sterke 1.1 CRDI vanaf € 15.490, maar moest het ons geld zijn zouden we doorsparen voor de krachtigere 1.4 CRDI die we reeds testte in de Kia Venga. Voor dit vlot dieseltje leg je wederom 1000 op ten opzichte van de 1.1 CRDI.

Met de Rio heeft Kia in het B-segment hetzelfde gedaan als met de Picanto in het A-segment. Van een saai koreaantje is geen spraken meer, en de Rio kan nu gerust mee aan de top van het segment. Er is zeker nog ruimte voor vebetering met het gevoelloos sturen en koppelen, maar de moeilijke balans tussen comfort en rijdynamiek zijn dan weer goed voor elkaar. Wagentjes als deze laten ons verlangen met wat Kia in de andere segmenten op de proppen gaat komen, en daarmee is de Rio nu al geslaagd.

Specificaties

Motor

1.2 benzine, vier-in-lijn

Vermogen

85pk

Koppel

121 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 004 kg

Topsnelheid

172 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 13 690.00

0 tot 100 km/u

13.10 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

288 L

Max. kofferinhoud

923 L

Auteur: Wim
Reacties: 9 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Kevin 18:30
afbeelding van Kevin

een mooie wagen zoals je zegt... kia is enorm goed bezig en ik ben heel benieuwd naar de (bijna) uitkomende kia optima...

kiario 13:34
afbeelding van kiario

Ik denk dat dit wel goed zit.

Anonieme gebruiker 20:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

dat is nu is een klein karreke met cachet se!

Henri (KIARIO) 14:54
afbeelding van Henri  (KIARIO)

Uw reactie inderdaad een wagentje met cachet er zijn veel commentaren wat de airco betreft dat ze die die niet af kunnen zetten met de knop, wel ze moeten de handleiding een goed lezen, ik heb er geen probleem mee gaat gewoon vanzelf.

Pieter A. 20:10
afbeelding van Pieter A.

Volledig mee eens Anonieme gebruiker. Achteraan doet me vooral aan grote broer Sportage denken.

B4 21:09
afbeelding van B4

Spijtig van de "gewone" motoren.

Jeremy Mignolet 10:11
afbeelding van Jeremy Mignolet

Goede review.

Tof alternatief voor een Clio of Polo. Maar is idd spijtig voor de gewone motoren zoals hierboven vermeld.

kiario 13:25
afbeelding van kiario

Heb er een besteld op 15/05/2015 mag ik hem ophalen hopelijk doe ik er goed aan, maar met de meeste kommentaren denk ik van wel en optrekken hoeft voor mij niet als ik er maar rustig kan van genieten.

kiario 13:30
afbeelding van kiario

Uiterlijk vind ik het persoonlijk een leuk wagentje en toch prijs kwaliteit mag het er zijn.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws