Rij-impressie: Ford Focus 1.0 Ecoboost

Rij-impressie: Ford Focus 1.0 Ecoboost

De EcoBoost-familie van Ford heeft er sinds kort een kleintje bij. De 1.0 Ecoboost heeft het volume van drie bierblikjes maar zou toch dezelfde rijervaring hebben als de goede oude atmosferische 1.6 die hij vervangt. Wij gingen even na of dat werkelijk zo is.

We focussen in deze test vooral op de motorisatie, omdat je onze bevindingen over de rijkwaliteiten uitgebreid kan nalezen in onze test met de 1.6 TDCi of de Clipper 1.6 Ecoboost 150 pk. We melden wel dat deze 1.0 Ecoboost ook recht heeft op de schakelindicator en de boordcomputer voorzien van eco-schermpje en een visuele beloning voor de chauffeur als die volgens het systeem ecologisch gereden heeft.

Rij-impressie: Ford Focus 1.0 Ecoboost

Uiterlijk verschilt een Focus Ecoboost niet van een andere Ford Focus. Enkel een kleine badge op de kofferklep laat zien dat je met een Ecologic Technology-versie te maken hebt, een driecilinder-aanduiding vind je nergens terug. Het grote verschil met een andere motor zit dan ook onder de motorkap. Ford wil met de één liter grote driecilinder op benzine een alternatief vormen voor de kleinere dieselmotoren. Daarvoor maakt het gebruik van een Turbo, een directe injectie en een variabele kleptiming. Die drie zaken zijn de pijlers waarop de filosofie van Ford steunt om een lager verbruik te bekomen. Tegelijk kan Ford het vermogen omhoog brengen naar dat van de 1.6 motorisatie die hij vervangt. De kleine turbo zorgt ervoor dat hij al van bij lage toeren redelijk wat vermogen heeft, de directe injectie zorgt voor de beschikbaarheid van het koppel van bij die lage toeren. De variabele kleptiming heeft ten slotte als effect dat de cilindervulling optimaal is bij elk toerental. De typische driecilinderproblemen heeft Ford er op haar eigen manier uitgehaald. Geen balansas hier om de motor te vrijwaren van trillingen, die vraagt immers vermogen dat de EcoBoost liever naar de voorwielen ziet gaan. Daarom vangt Ford de onbalans van de driecilinder op door het balanceren van vliegwiel, krukas en aandrijfpoulie.

Rij-impressie: Ford Focus 1.0 Ecoboost

Tot zover de theorie. In praktijk komt het er op neer dat Ford een in verhouding met zijn cilinderinhoud potente benzinemotor op de straat zet die de eigenschappen heeft van een diesel. Het koppel is beschikbaar tussen 1.400 en 4.500 rpm, al ervaarden wij de medewerking pas vanaf zowat 2.500 toeren. Bij het indrukken van de start-knop klinkt de motor erg zacht door in het interieur, niet wat we gewoon zijn van een driecilinder. Pas wanneer je hem de sporen geeft klinkt de motor enigszins rauw, hoewel het geratel dat we uit andere driecilinder motoren kennen achterwege blijft. Dat komt door de balancering van de motor waar we het eerder al over hadden maar heeft ook te maken met het feit dat de distributieriem in de motor werd ingebouwd en door een oliebad draait. Daarmee produceert hij minder wrijving en geluid en draait de motor ook serener. De distributieriem vraagt, mits regelmatig onderhoud, geen vervanging. De motor laat zich verder schakellui rijden. Zo ervaar je dat je al rond 2.5000 rpm met gemak kan opschakelen, net als bij een diesel. 60 km/u in vijfde versnelling blijkt dan ook geen probleem.

Rij-impressie: Ford Focus 1.0 Ecoboost

Het verbruik van een diesel met dezelfde cilinderinhoud verkregen we tijdens onze korte test echter niet helemaal, al hangt de mate van benadering uiteraard af van de gekozen rijstijl. Ford belooft een verbruik van 5,0 l/100 km voor de versie met 125 pk, de 100 pk versie doet -eveneens in theorie - nog 0,2l beter. Wij reden tijdens onze korte test een verbruik bij elkaar dat schommelde tussen de 5,6 en 7 liter. Wie echter van plan is om veel op snelwegen te vertoeven moet rekening houden met een hoger verbruik dan gemiddeld. Ook heeft de motor dan de neiging om wat moeilijker de aangenomen snelheid te behouden. De start/stop-technologie en de Active Grille Shutter zorgen er voor dat het gemiddelde verbruik binnen de perken blijft. Je moet overigens al goed opletten wil je als passagier het verschil horen tussen stationair draaien en de ingeschakelde start/stopfunctie aan een stoplicht.

Rij-impressie: Ford Focus 1.0 Ecoboost

Een Ford Focus Ecoboost kost minimaal 20.200 euro, dan heb je de 1.0 Ecoboost met 100 pk op de oprit staan. De 125 pk variant is 1.000 euro duurder. Voorgaande prijzen zijn van toepassing op de vijfdeurs, de Clipper kost telkens 900 euro meer. Ter vergelijking, een oude 1.6 met 105 pk gaat in vijfdeursversie voor 19.600 euro de deur uit, in 125 pk versie betaal je nog 22.250 euro. In eerste instantie zet Ford de 1.0 Ecoboost met 125 pk op de markt in de Focus, later komt daar ook een 100 pk variant bij. Tegen het einde van het jaar vind je de motor ook terug in de C-Max en de pas voorgestelde B-Max.

Dat Ford een kleine turbogevoede motor op de markt zet is een interessante zet. Net zoals bij Nissan zien we dat het vermogen niet lijdt onder de kleinere motor, al gebruikt Ford liever een turbo om dat te voorkomen. Ford heeft ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de nadelen van een driecilinder benzinemotor weg te werken zodat de gebruiker een erg zacht ratelende wagen ter beschikking heeft. Deze is dan ook de perfecte wagen voor mensen die geen sportieve aspiraties hebben maar eerder een benzinemotor willen met de positieve eigenschappen van een diesel.

Specificaties

Motor

1.0 turbo driecilinder

Vermogen

100pk

Koppel

170 Nm

Overbrenging

zesbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 176 kg

Topsnelheid

185 km/u

Prijs testwagen

€ 21 200.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

12.50 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Auteur: Sven
Reacties: 34 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (34)

Plaats een reactie
chris 18:39
afbeelding van chris

Ben wel benieuwd naar de levensduur van dit type motor: nu haalt men meer vermogen uit een 1 liter benzine, dan uit een 1.8 liter diesel van pakweg 10 jaar geleden. Al dat drukvoeden/turbo gedoe gaat de onderdelen sowieso zwaarder belasten, Hopelijk zijn die onderdelen daar dan ook op voorzien?

Dirk Luyckx 21:58
afbeelding van Dirk Luyckx

we zijn 2016 hé en da bakske rijd heel goed

Yvesw 18:47
afbeelding van Yvesw

@Chris: Destijds dachten ze dat waarschijnlijk ook van de 1.8l motoren die de 2.5l motoren vervingen. Het zal wrs wel geen 300.000km overleven maar welke wagens doen dit nog tegenwoordig? Auto's zijn een consumptieproduct geworden net zoals een tandenborstel (overdreven vergelijking natuurlijk).
Neemt niet weg dat ik het ook raar vind dat er wagens zoals een Focus bestaan met een motor ter grote van mijn scheermachinemotortje...

Mesoerrie 18:48
afbeelding van Mesoerrie

Awel dat vraag ik mij ook al lang af. Hoelang zal de boel heel blijven?

Techno Patat 19:00
afbeelding van Techno Patat

@Messer: Aangezien je het al lang denkt heb je een antwoord: Lang ;)! Die motor zal heus wel ontwikkeld zijn op zulke vermogens! Toen de 1e V12's uitkwamen hadden ze zelfs in race-spec minder PK/l dan dat we nu halen! En nu blijft het ook allemaal heel! Het probleem zal meer zitten in Chippen! Ik vermoed dat die kleine lichte dingetjes daar niet goed gaan tegen kunnen!

Kenny 20:21
afbeelding van Kenny

Het is zoals Patat het zegt. In standaardtrim zullen deze blokjes het lang genoeg trekken voor de gemiddelde consument. Maar eenmaal de tjoener z'n klauwen erin zet zal het snel gedaan zijn vrees ik. Hoewel, het schijnt dat bv. de 1.4 TSI van VW nogal een miserieblok is, net omdat die het moet hebben van z'n turbo. Wait and see...

Een knappe zet van Ford, dat wel. Nog geen jaar geleden werden we verrast door Fiat met hun 3-cyl in een 500, nu doet Ford het in een Focus met een stuk meer vermogen, nice :-)

JULES DEJONG 15:49
afbeelding van JULES DEJONG

Onderschat Ford niet jongens

Adolf Van Oostende 00:35
afbeelding van Adolf Van Oostende

[Quote]De distributieriem vraagt, mits regelmatig onderhoud, geen vervanging.[/Quote]

?

Welk onderhoud kun je aan distributieriem doen ?

Behalve controle vd riemspanner en geleiderollen en inspectie op versterven of scheurtjes of aantasting door olie of vloeistof (door lekken of morsen bij het bijvullen ) dient distributieriem bij meeste merken tussen de 90 en 150 duizend km vervangen te worden of bij wie weinig km doet om de 5 a 8 jaar .

Techno Patat 01:31
afbeelding van Techno Patat

@adolf: als het in een oliebad draait vermoed ik dat het geen riem maar een ketting is! En daarvan zul je vermoed ik af en toe de olie eens moeten verversen...

@kenny: zoek op VW forums meer eens wat op over de 1.2 en 1.4 tfsi! Daar trek je een beerput open jong, ge wilt het niet weten :P!

Waxweazel 08:19
afbeelding van Waxweazel

@ Techno Patat:

Was VW dan niet het "uberbetrouwbare merk waar nooit iets stuk kan aan gaan en toch zoveel beter is dan al de rest ..." :p

Yvesw 09:23
afbeelding van Yvesw

@Waxweazel: Nee, dat is Lada...
@Anonieme gebruiker: Best wel grappig dat u vraagt wat er aan onderhoud kan gedaan worden en daarna zelf 20 zaken opnoemt die je kan nakijken... :)
@Patat: Het gaat toch wel degelijk over een "normale" riem hoor als ik de foto bekijk. Lijkt me inderdaad ook wel raar om een distributieriem door een oliebad te laten lopen... Maar ze zullen wel weten wat ze doen daar bij VAG zeker :p Behalve met de 1.2, 1.4 en de vroeger 1,9 tdi's... Das inderdaad beerputmateriaal :p

Sven 10:12
afbeelding van Sven

dat heet belt-in-oil, je vermindert de wrijving door de riem te smeren. Dayco heeft daar een gepatenteerd systeem voor, al vind ik er verder weinig info over. VW gebruikt deze ook in de diesels, aldus de site.

Waxweazel 10:13
afbeelding van Waxweazel

@ Yvesw:

Je vergeet bepaalde varianten van de 2.0 TDI die ook erbarmbelijk "goed" waren :p

Joeri 10:32
afbeelding van Joeri

100 pk per liter op een duurzame manier uit een blok halen is allesbehalve een uitdaging voor een motorbouwer (Honda deed het 20 jaar geleden al met de eerste Vtec blokken én zonder turbo). De uitdaging waar de constructeurs tegenwoordig voor staan is hoe dit te rijmen met de milieunormen.

Waxweazel 12:57
afbeelding van Waxweazel

Zonder turbo is een totaal ander verhaal dan met turbo als het op betrouwbaarheid aankomt.
Die Vtec blokken waren fijne blokjes, maar hadden nogal veel olie nodig en inderdaad niet echt milieuvriendelijk naar hedendaagse normen.
Uiteraard speelt koppel ook een belangrijke rol hierin en die Vtec blokjes waren daarin niet zo sterk als in hun pk's..
Wat moet het dan zijn met een 1.0 non-turbo ?

Techno Patat 16:49
afbeelding van Techno Patat

Idd, een atmo motor betrouwbaar maken is vrij simpel! Allé, simpel nu ook weer niet maar toch makkelijker dan een turbo-motor een lang leven te geven!

@waxw: heb je mij dan al horen boffen op VW? Die verduisteren alles! Kheb weer een fijne gehoord over een afgebrande scirocco! Die kerel geloofde de VW dealer niet (die met een belachelijke reden afkwam) en hij wou zijn eigen onafhankelijk onderzoek laten doen! Maar dat kon niet omdat de auto bij een brand sowieso terug naar de invoerder moet! Hij heeft wel geen halve euro gezien voor zn hoopje as! Maar VW geeft hem niet vrij, nu gaat het richting gerecht -.-!

Yves heeft de foto's gezien voor het geval dat sommige mensen denken dat ik het uit mn mouw schud :P! De 4-5 kenissen die ik heb die met VW rijden maken wat mee! Dan vraag ik me af wat de duizenden andere VAG dingen meemaken waar wij niets van mogen horen!

Waxweazel 17:01
afbeelding van Waxweazel

@ Techno Patat:

Die mag blij zijn dat hij niet in Holland woont met de VAG invoerder PON ...
Daar is de Belgische invoerder nog een braaf lammetje tegen :p

Het is al erg genoeg dat ze niet willen/durven uitkomen voor hun fouten, maar het nog willen in de doofpot steken en vooral, die rotzooi blijven maken en verkopen, dat is pas crimineel !
En dan heb ik het niet alleen over VW of VAG

Techno Patat 17:05
afbeelding van Techno Patat

Jup, er,zijn meerdere merken die doofpotoperaties uitvoeren! Maar recall acties stilhouden is een stap te ver voor mij! Als ze daar niet voor durven uitkomen durven ze voor niets van fouten hun nek uit te steken! (ergens wel te begrijpen na wat er met Toyota gebeurde...)!

Kevin300 19:36
afbeelding van Kevin300

Ik rij zelf met een Skoda Octavia, dacht dat het goed ging, maar nu na 160.000km !!! MISERIE!!!!!
Turbo naar de kloten (is hier wel effe toepasselijk)
Achteruit rij sensoren naar de botten, olie zuipen alsof het diesel is ...

Toffe auto die Ford, maar zou er toch ook niet gerust in zijn, zowiezo niet in een motor van de eerste generatie.

jules 15:55
afbeelding van jules

veel hangt van de bestuurder af .....

Mesoerrie 20:17
afbeelding van Mesoerrie

Brrr ik mag er niet aan denken.
160.000 km is alleszins nog niet veel. Zou minstens het dubbele moeten aankunnen zonder noemenswaardige problemen.
Ik heb die "deutsche grundlichkeit" van VAG al altijd een fabeltje gevonden. En volgens hetgeen ik op deze site al gelezen heb en uit ervaringen in mijn kennissenkring, denkt geen haar op mijn hoofd er aan om ooit met iets te rijden uit het VAG stal. (oa remmen die tot 2x toe opeens dienst weigeren, en dat na 'vakkundige' reparatie door de VWdealer met een rekening van hier tot in Tokyo)

Ponrow 20:18
afbeelding van Ponrow

Lol, dus jullie beweren dat je beter een zware V6 kopen? Dat is dan genoteerd. :D

JULES DEJONG 15:58
afbeelding van JULES DEJONG

als je een zware voet hebt is geen enkel merk goed

Sven 22:45
afbeelding van Sven

de zwakste schakel in deze ketting is inderdaad de turbo. Een atmosferische motor is ook eenvoudiger qua ontwerp en dat lijkt nog steeds de oplossing die het langst overleeft.

Techno Patat 00:00
afbeelding van Techno Patat

@ponrow: 5cilinder kan er ook nog,mee door ;)! Nee serieus: het moet geen x-aantal cilinders hebben, het moet gewoon ook op het 'gemak' kunnen werken, en niet altijd als een slaaf afgemat worden (want dat gebeurt toch met een 1l? (zoals messoerie overigens vroeger al eens vertelde!)!

Ponrow 08:36
afbeelding van Ponrow

oja 5 cilinders <3

MichelAngelo 11:29
afbeelding van MichelAngelo

@ Techno Kartoffel: daar vrees ik dat ge een punt hebt jong; pas op, sjiek van Ford om zo'n knap blokje te maken die weliswaar mits turbo zoveel oempf levert maar zo'n wagentje is niet voor zakenmannen of rustige huisvaders maar zal vooral jonge gasten aanspreken of ouwedametjes die wachten tot ze 5 kilometer verder zijn vooralleer ze merken dat hun wagentje toch luidruchtig is in die tweede vitesse dichtbij of al in het rood alvorens naar derde te gaan.
ik herinner me, toen ik als 'jonge gast' met mijn Saxo'tje 1.1litertje reed werd dat ding ook serieus afgemat, en daar moest ge nie eens snel voor gaan maar deed wel oooo zo leuke wheelspins zonder abs... en stinken naar verbrand rubber! :-)

ik moet wel toegeven, los van motorisatie, dat die nieuwe Focussen er toch begeerlijk uitzien, een stuk volwassener en scherper dan de vorige versie, die vond ik om een of andere reden 'onafgewerkt'...
er staat in ons straat ne witten van dit nieuwe model en telkens als ik tijdens onze Maks zijn wandeling passeer kan ik er mijn ogen niet afhouden en in geval van Ford overkomt mij dat zeer zelden!

Dirk Luyckx 22:31
afbeelding van Dirk Luyckx

Wel dan gaat ge er nu zeker uw ogen niet meer kunnen van afhouden,, Heb model 2016 nieuw gekocht 1000cc 100 pk,, een lust om mee te rijden en ben ook mecanieker geweest en daarbij maakt hij nog een leuk geluid binnen

Techno Patat 13:22
afbeelding van Techno Patat

Dat is inderdaad waar! Ze zijn knapper geworden! Al moest ik er wel aan wennen, want in het begin vond ik de neus één groot gat!

Over dat aftrappen/oude dametjes: Daar zit net het probleem, een koude turbo wordt bijna niet gesmeerd vergeleken met een warme turbo! En als je dan vanaf koude start al doortrapt duurt het niet lang eer dat je turbo ofwel vastloopt ofwel versleten is!

dirk luyckx 17:02
afbeelding van dirk luyckx

Kan zijn maar nu zijn we 2017 en ik heb een Ecoboost 1.000 100 pk nieuw gekocht en moet zeggen dat die gast goe vooruit gaat en zonder te forcéren he

dirk luyckx 17:08
afbeelding van dirk luyckx

Ik heb juist een nieuwe Ford Focus 1000 100 pk Ecoboost gekocht en moet zeggen dat die 100 Mustangpaarden goed hun werk doen,,,,,,

vandamme 09:31
afbeelding van vandamme

@dirk en nu een half jaar later ongeveer, nog steeds content van ?
ik ben toch benieuwd hoeveel jaar je er mee gaat kunnen rijden...
ook schrik toch wel naar het verbruik op autostrade

gr

Mathieu 10:15
afbeelding van Mathieu

@Vandamme
Ook ik ben zeer sceptisch tegenover die kleine motoren, maar ik ben er wel van overtuigd dat als je ze behandelt zoals ze moeten behandeld worden, dan veronderstel ik dat je er geen noemenswaardige problemen mee zal hebben.
Je moet geen 1.0 kopen als je 25000km per jaar doet én er nog eens veel sportief mee wilt rijden. Je moet ze ook niet liggen tunen om er toch maar het maximum uit te halen. Koop dan de 1.5 met 150pk of 182pk van Ford.
Ik denk als je deze gewoon behandelt, af en toe eens mee doortrekt bij een oprit het wel een goede motor is.

De Greef 21:41
afbeelding van De Greef

Hoe rijden deze auto's op de snelweg qua verbruik? Ik neem aan dat dit niet een auto is om mee op te vakantie te gaan zoals Frankrijk en Duitsland?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws